שירות הביטחון הכללי פרסם הודעה בה נאמר כי חוות הדעת שהובילה לדרישה למנוע את הגעתו של חבר הכנסת איתמר בן גביר לשער שכם "נתמכה במודיעין, המצביע על ודאות קרובה לפגיעה משמעותית בביטחון המדינה". ראש השב"כ לשעבר יורם כהן שוחח על כך הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ובן כספית בתוכניתם ב־103fm והתייחס לביקורת הקשה שהפנה ח"כ בן גביר לראש השב"כ המכהן, רונן בר. 
 

בפתח דבריו אמר: "ביקורת, באשר היא ביקורת, על השירות או על העומד בראשו או על פוליטיקאים זה דבר אפשרי, לפעמים אפילו רצוי. הדעות הן מקצועיות והן לא ניתנות על פי גורם כזה או אחר, חבר כנסת מסיעה כזאת או מפלגה כזאת, לכן מאוד מפתיעה התגובה הלא פרופורציונלית והמאוד בעייתית של ח"כ בן גביר".

המודעה של מפלגת ''עוצמה יהודית'' נגד ראש השב''כ (צילום: צילום מסך)
המודעה של מפלגת ''עוצמה יהודית'' נגד ראש השב''כ (צילום: צילום מסך)

לדבריו, "בן גביר נשען על איזה פרסום תקשורתי לא מדויק, שנאמר לגביו שהוא נפץ וצריך לנטרל אותו. לא נאמר נפץ ולא שצריך לנטרל אותו. ראש השב"כ לדורותיו לא משתמש במושגים כאלה, בוודאי לא לח"כ, מעולם לא, וגם בעתיד לא. מה שאני חושב שנעשה, הוא נתן חוות דעת, שבעידן כזה, בתקופה כזאת, בראייה כזאת, פעולה של ח"כ מסוים במקום מסוים יכולה ליצור הסלמה ביטחונית. זה לגיטימי, עשו את זה בעבר".

כהן המשיך, ושיתף במקרה שקרה לו בעבר: "אני רוצה לספר לכם סיפור קטן - באחד הביקורים שלי בוועדת חוץ וביטחון, ביקשו ממני להתייחס לנושא מתיחות בהר הבית, ואני אמרתי שהמלצתי לראש הממשלה לא לאפשר לחברי כנסת לעלות להר הבית בימים הקרובים".

כהן הוסיף: "כעבור חצי שעה, ח"כ מהליכוד, חוטובלי, יצאה בתקשורת, היא לא דיברה איתי, היא לא ביררה מה הנתונים, מה הנסיבות, ואמרה: 'אני מצפה מרה"מ נתניהו שיפטר את ראש השב"כ לאלתר. איך הוא אומר דבר כזה?' כלומר, העניין הוא שכשראשי שב"כ נותנים עמדה מקצועית, ללא קשר לאדם ספציפי, בעיתוי מסוים, הוא לחם חוקנו, צריך לשמור את זה במקום הזה". 



בתגובה נשאל אם המשפט "נפץ שצריך לנטרל", אכן נאמר. כהן השיב: "אני הבנתי שהם לא נאמרו. גם אוף דה רקורד לא נאמרו"

על השאלה, האם לח"כ בן גביר מותר לבקר את ראש השב"כ, אמר: "מותר. יש פה קמפיין שהוא חסר תקדים, שאיש ציבור, במקרה הזה ח"כ, לא משנה מה הדעות שלו, פותח בהתקפה נגד ראש ארגון ממלכתי שלא יכול להגיב למה שהוא אומר, לא יכול לשחק בכלים שהוא משחק, יכול להגיד איזה דברים שהוא רוצה, איזה השמצות שהוא רוצה ואף אחד לא יכול להגיב. זה קרה לפני חודשיים עם מפכ"ל המשטרה. אלה דברים שבד"כ לא נעשים במדינת ישראל, היום כל דבר אפשר לחצות".

"ברגע ששולחים מכתב איום ברצח לרה"מ, זה מסוכן"

בהמשך הריאיון, התייחס כהן למכתבי האיומים שנשלחו למשפחתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ואמר: "אין לי בעיה עם ביקורת נגד ראש הממשלה, חריפה ככל שתהיה, באשר הוא ראש הממשלה, בנט או לא בנט. זה לגיטימי ולפעמים גם ראשי ממשלה עושים טעויות וגם ראשי שב"כ עושים טעויות, אז ביקורת יכולה להיות. אבל ברגע ששולחים מכתב איום ברצח לראש ממשלת ישראל, למשפחתו, עם כדור-בלי כדור זה לא משנה, הדבר הזה חמור, מסוכן ביותר, כיוון שיכולים להיות אנשים רפי שכל או פנאטים שייקחו את זה צעד אחד קדימה". 

עוד אמר שהוא מצפה מכל המפלגות, "כולל הליכוד", לגנות את האיומים נגד בנט. "זה טרור לכל דבר ועניין שעלול חס וחלילה להגיע למצב שמישהו ינסה או זה יקרה, ואז אנשים לא יוכלו להגיד, 'ידינו לא שפכו את הדם הזה', עד כדי כך זה חמור, כי אם אתה לא אומר את זה, אז זה כאילו אתה נותן למישהו מסוים הבנה שזה כאילו לכאורה לגיטימי. הדה לגיטימציה יוצרת את הלגיטימציה". 

בתגובה, נשאל כהן האם התקופה שכיהן כראש השב"כ נשלחו אל נתניהו מכתבים דומים. "לא זכור לי דבר כזה", השיב, "אני לא זוכר שבכלל רצו לרצוח אותו. אני חושב שבתקופה שלי היו איומים יותר מכיוונים אחרים, אבל יכול להיות שאחרי שעזבתי היו מגורמים אחרים. גם אם היו כאלה, הם טופלו. הם חמורים גם אז".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103