יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל: טקס מצטייני הנשיא המסורתי נפתח היום (חמישי) בבית הנשיא בנוכחות ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. זוהי הפעם הראשונה בה הנשיא הרצוג מארח את הטקס, במהלכו יוענקו אות מצטיין הנשיא ל-120 חיילי וחיילות צה"ל במעמד ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלופי צה"ל ונכבדים נוספים במשכן הנשיא. 

במהלך הטקס, הוקרן סרטון ברכות ממנהיגי העולם לישראל לרגל יום העצמאות ה-74. בין הדוברים היו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר כי "הקשר בינינו בלתי ניתן לניתוק, אני גאה לעמוד לצד ישראל ביום הזה", וכן נשיא גרמניה, ראש ממשלת יפן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ומנהיגים נוספים. 

יצחק הרצוג בטקס החיילים המצטיינים (צילום: מרק ישראל סלם)
יצחק הרצוג בטקס החיילים המצטיינים (צילום: מרק ישראל סלם)

את הטקס פתח בדבריו הנשיא יצחק הרצוג, שסיפר עד כמה הוא מתרגש לארח לראשונה את 120 המצטיינים והמצטיינות. "לא היינו מצליחים אם לא היינו עושים זאת יחד. לפנינו אתגרים כבירים - נוכל להם אם נישאר מאוחדים", אמר. 

"אני רוצה לומר לכם כמה אני מתרגש לפתוח את הבית שלנו ביתו של העם, ביום ההולדת של מדינת ישראל. ראינו בתקופה האחרונה כמה אתגרים שיכולנו להם, קודם כל ראינו מערכת בריאות איתנה שעמדה מול הקורונה, ראיונו מערכת ביטחון נהדרת שעובדת יום ולילה שעושים מלאכת קודש, ראינו את מערכות המדינה ברווחה ובחינוך וביטחון הפנים, בתרבות ובאומנות. אני רוצה לומר לכולנו - מותר לנו לפרגן לעצמנו ביום הזה, מזל טוב".

"ראינו הסכמים פורצי דרך שהביאו לנו ברכה עם מדינות ערב, ראינו כלכלה ישראלית שמתמודדת באומץ עם רגעי הקושי, ותעשייה ישראלית שממשיכה להפוך לשם דבר בעולם. והתרגשנו עד דמעות עם הספורטאים שלנו, גם האולימפים וגם הפרלימפים, שמונה מדליות זהב לא הולך ברגל. ראינו גיבורות וגיבורים בצה"ל ובמוסד, בשב"כ, במשטרה, בשירותי החירום וההצלה ששומרים עלינו יומם ולילה.

"מיכל ואני ניחמנו בשבועות האחרונים משפחות שכולות מגל הטרור שתקף אותנו. אני מתרגש מאוד שמשפחתו של אמיר חורי עליו השלום מכבדת אותנו בנוכחותה כאן היום, היא ראויה לכבוד. חשוב שנזכור לא היינו מצליחים ככה אם לא היינו עושים זאת יחד, הפסיפס הישראלי המרהיב. הוא הכוח המיוחד שלנו".

"וכאן על הבמה נמצאים 120 מצטיינות ומצטיינים, מכל החילות והזרועות ומכל הארץ, ואני מצדיע לכם. קראתי את הסיפורים שלכם והתרגשתי, אתם כאן בזכות מי שאתם, ובזכות מי שאנו, בזכותכם. תודה גדולה לא פחות להורים ולמשפחות היקרות. ביום העצמאות הזה הגיע הזמן לחשוב קדימה, להתמקד בחזון בשנת ה-100 לעצמאותה עומדים בפינינו והזדמנויות גדולות. וכל אלה יקרו רק אם אנחנו ננהג באחווה. יחד אתכם אני מתפלל לשובם של השבויים והנעדרים. אני מאחל לכולנו להגיע לשנה הבאה עם הישגים אחדות ואהבת חינם עם המון גאווה", סיכם הרצוג.

הרצוג בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)
הרצוג בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)

אחריו, נשא דברים ראש הממשלה נפתלי בנט, שהתבדח בפתח דבריו: "לא קורה כלום במדינה הכל רגוע, שיעמום. אתה מחפש קרייסיס והכל חלק מדי (צוחק)". לאחר מכן, אמר ברצינות: "למדתי הרבה בשנה האחרונה. הקמנו ממשלה וכן, הרבה דברים נראים שונה, ובעיקר אני רואה בכל מערכות המדינה וגם אצל האזרחים היקף עצום של רצון טוב. כולם, בכל מקום אתה רואה אנשים שרוצים להוסיף עוד לבנה ולבנות את המדינה הטובה שלנו. נשמע קלישאה, אבל בהן צדקי - הנוער מעולם לא היה כ"כ טוב כמו שהוא היום".

"ברמה האישית: אני עומד בראשות ממשלה שבאלף שנה לא דמיינתי שזה יהיה הרכבה. אני למד ורואה שאנשים עם דעות רחוקות משלי פשוט נפלאים. אוהבים את המדינה הלא פחות ממני. יש פטריוטיות. כולם רוצים לטובת המדינה. יש קצת ויכוחים - נכון שר הביטחון? וזה אולי לב העניין - שכולם יבינו שתרבות מחלוקת זו ברכה אם היא מחלוקת לשם שמיים. אם יושבים עם רצון טוב ולא מטילים ספק בכוונות. מתווכחים לגופו של עניין. השמאל לא פחות פטריוטי מהימין, הימין לא פחות חפץ זכויות אדם מהשמאל. כולם רוצים מדינה טובה". 

שר הביטחון בני גנץ הוסיף: "המעבר הזה בין זיכרון לעצמאות הוא DNA ישראלי מובהק. החיים בין אוי ואבוי לוואו. זה מאפיין את החברה הישראלית. יש צדדים כואבים. יש גם היבטים שמחים ואני חושב שמבחינתי לפחות במערכת הביטחון... מבחינתנו זה רצף עשייה מתמשך בוקר ערב 24-7. רואים את העם הנפלא במקום שכולם מסכימים על הביטחון".

בנט בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)

בנט והרצוג בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט והרצוג בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)

כוכבי: "מאחורי המילה 'צבא' עומדים אנשים מסורים ומקצועיים ובהם אתם, המצטיינות והמצטיינים"

לאחר מכן נשא דברים רמטכ"ל צה"ל רב אלוף אביב כוכבי. במהלך דבריו, שיבח הרמטכ"ל את המצטיינים והמצטיינות וציין במיוחד את בני ובנות הזוג של המצטיינים, אשר גם להם חלק בלתי נפרד בהצטיינות, לדבריו.

בפתח דבריו אמר כוכבי: "מאחורי המילה הגנה עומד צבא שלם, המגן לאורך הגבולות, יוצא מהגבולות על בסיס שבועי כדי לחשוף ולהשמיד אויב, ומותח את גבולות המחשבה כדי לבנות צבא מודרני שיהיה מותאם להווה ולעתיד. אלו המשימות שבהן אנו מרוכזים, ואליהן אנחנו מתמסרים". 

"אבל הכל אנשים. מאחורי המילה צבא ומאחורי המילה ׳אנחנו׳ עומדים עשרות אלפי חיילים ומפקדים. ׳אנחנו׳ זה הצופים בגבולות, לרוב הצופות, אלו שמסיירים ואורבים בכל הגזרות, אלו שמבצעים מעצרים, אלו שחוקרים ויוצרים מודיעין, שתוקפים מהאוויר, מהים או בקרקע, שמתאמים את הפעילות בחמ״לים, שמתכננים, שמפתחים אמל״ח, מתחזקים אותו ודואגים לעורף וללוגיסטיקה. ׳אנחנו׳ זה צבא של אנשים, אנשים מסורים ומקצועיים, ובינהם גם אתם, המצטיינים".

"מבלי לשים לב הפכתם לסמן קדמי ומצפן אנושי עבור היחידה. הרצינות, הדייקנות והנכונות שלכם גורמת לכם להיות מודל לחיקוי, והיא מושכת את כל היחידה קדימה. כל מצטיין עושה זאת בדרכו, אבל לכולם מכנה משותף רחב: מחויבות ומסירות, מקצועיות ושאיפה למצויינות, וגישה בסיסית של הזדהות ומעורבות. הערכתי הרבה לכם. הניסיון מלמד, שהצטיינות איננה עניין רגעי, אלא משקפת תכונה עמוקה ומבוססת,
שתפלס לכם דרך בהמשך חייכם. אני מצדיע לכם ומאחל לכם המשך הצלחה".

"הורים יקרים, יש לכם חלק משמעותי בהצטיינות. היא שיקוף של רוח הבית והיא פרי החינוך מבית. תודה לכם, וגם אתם לפיכך, שותפים להגנה על הבית. ואם הזכרתי את הבית, אני מבקש לציין בפניך כבוד הנשיא, בפניך ובפני כל אזרחי המדינה, קבוצת מצטיינים נוספת. הם לא יגיעו לכאן לעולם, אבל הם מצטיינים, רובן הגדול מצטיינות. זאת קבוצה גדולה, שקטה, שסמויה מן העין ומן התודעה. אלו הן בנות הזוג ובני הזוג של מפקדי צה״ל".

"המפקדים משרתים בתפקידים מגוונים, בחזית ובעורף, בשטח ובמשרד והם עובדים מסביב לשעון, בשעות לא שעות, וללא ספירת שעות. הם מוקפצים מהבית למשימות ונשארים שבתות. כאלו הם חייהם של המשרתים בקבע. שרבים מהם נעדרים מהבית כמעט כדרך קבע. אלו הם אנשים מיוחדים שבחרו בחיים מיוחדים, אבל הם מצליחים לבצע את תפקידם רק בזכות בנות ובני הזוג שלהם".

"בנות הזוג הפכו לשותפות, שותפות מתוך בחירה אשר מתמודדות ובוחרות בייעוד הזה בכל יום מחדש: הן מתמודדות ובוחרות כשהן מכינות לבדן את הילדים בבוקר, כשהן מקבלות באמצע היום טלפון מהגננת ויודעות שרק הן יכולות לעזוב הכל ולהגיע, וכשבעבודה צריך להסביר שאין מי שיכול להישאר עם הילד החולה מלבדן. הן מתמודדות ובוחרות כשהן רואות את החברות בערבים עומדות בחלון המטבח עם הבעל, והן שחזרו לבית ללא בן זוג, צריכות לדאוג לשיעורים, למקלחות, לארוחות הערב ולנושאים נוספים".

"הן מתמודדות ומתנהלות עם חוסר הוודאות הקבוע, וחוסר היכולת לתכנן דבר, כשעליהן מוטלת האחריות היומיומית לתיאומים וסידורים. אורח חיים זה כופה על רבות מהן לעבור דירה, ולעזוב מקום עבודה וסביבת מגורים, ילד עם הילדים, בעקבות תפקיד חדש של בן הזוג וכל זה בפעם החמישית".

"אצל בנות הזוג שנשואות למפקדים קרביים צפות שאלות קשות עוד יותר - האם היעדרותו של הבעל כדרך חיים שווה את המחיר, והאם סיכון החיים של היקר להן מכל מוצדק. והן בוחרות למרות שמעת לעת הן חשות כפיות טובה בעקבות ביקורת שלוחת רסן ולא מבוססת, ביקורת
מפי אנשים שבעצמם לא היו מוכנים לאמץ אורח חיים הכרוך במחיר משפחתי כבד כל כך ובסכנת חיים".

"והן בוחרות פעם אחר פעם גם כשבן הזוג החמיץ בפעם האחרונה את לידת הבת, או את יום ההולדת של הבן, וגם כשהן יודעות שהשנים היפות של התפתחות הילדים ושלהן חולפות מבלי שבן הזוג לידן. אבל הן בוחרות - כי הן יודעות שזה חשוב, שזה עניין של ייעוד ומשמעות, שזה מלא וממלא בסיפוק אישי והגשמה עצמית, ושזו דוגמה אישית וערכית".

"בנות הזוג היקרות, אתן שותפות שקטות אבל שותפות מלאות. אין לכן מדים אבל אתן חלק מצה״ל, ולמרות שאין לכן דרגות, מבחינתנו אתן בדרגה בכירה ביותר ואתן קבוצה של מצטיינות. מפקדי צה״ל לא היו יכולים להתמקד במשימתם ללא הגיבוי והשותפות שלכן, והשותפות שלכן היא חלק מההגנה והביטחון שצה״ל מקנה לתושבי המדינה".

"אני מעריך אתכן ואתכם בני הזוג מאוד, ומבטיח לכן דבר נוסף, שילך ויתבהר לכן במרחק הזמן והשנים, אתן ובני הזוג, אתם ובנות הזוג, חיים חיים של משמעות וחיים של טעם ומהות. אני מצדיע לכן ומאמין שכל העם מצדיע לכן. ברכות לכל המצטיינים והמצטיינות. חג עצמאות שמח!", סיכם הרמטכ"ל. 

בנט, הרצוג, גנץ וכוכבי בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט, הרצוג, גנץ וכוכבי בטקס מצטייני הנשיא (צילום: מרק ישראל סלם)