מאז נאומו בשבוע שעבר, שבו קרא לערביי ישראל והשטחים להכין רובים, גרזינים וסכינים, ובייחוד מאז הפיגוע הרצחני באלעד במוצאי יום העצמאות - נשמעים יותר ויותר קולות הקוראים לחסל את יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה.

בקרב פוליטיקאים מהימין ולא מעט מפורסמים ישראלים, יש מי שקראו לחזור למדיניות החיסולים של בכירים בעזה כדי להחזיר את כוח ההרתעה, אבל היו גם כאלו שסברו כי חיסולו של סנוואר לא יביא לחיסול גל הפיגועים.

"לדעתי, לא צריך לחסל אותו", טען ישראל נחום מרמת גן. "ישראל כבר חיסלה בעבר את אחמד יאסין ואחמד ג'עברי, ומה יצא מזה? אם סנוואר יחוסל, אולי יבוא במקומו מישהו קיצוני יותר. כבר לא מדובר במלחמה טריטוריאלית, אלא במלחמת דת, כך שחיסולו של סנוואר אינו הפתרון. זה יביא לעוד סבב לחימה ובמקומו יבוא סנוואר חדש".

גם חיים מכפר טרומן סבור שחיסולו של סנוואר לא יביא למיגור גל הטרור המתמשך: "מה זה יעשה? אז יבוא מישהו אחר, קיצוני לא פחות, תהיה מלחמה ואחר כך הפסקת אש עד הפעם הבאה".

לאמיר מבת ים יש הצעה – להפסיק לדבר ולהשאיר את ההחלטה למקבלי ההחלטות במערכת הביטחון: "אין לנו מספיק מידע ונתונים, וההחלטה צריכה להיות מקצועית בלבד, אז תנו לשב"כ, למוסד ולצה"ל לעשות את העבודה, ודיבורים על הכוונות לא יועילו", הסביר.

אבי מתל אביב, סבור ש"הגיע הזמן להכניס את סנוואר לבנק המטרות של צה"ל. הוא מסית כל הזמן, יושב בעזה וקורא לערבים לרצוח יהודים, וגם ממשיך לקבל כסף מקטאר ואישורי עבודה לעובדים מהרצועה בישראל. ההסתה שלו חצתה קווים אדומים, וחייבים להחזיר את ההרתעה, גם במחיר של סבב לחימה נוסף ברצועת עזה".

גם דניאלה מרמת גן סבורה שעל ישראל לחסל את סנוואר: "הוא מסית וגורם למלחמת דת. יש גבול למה שישראל יכולה לספוג, ויש לחסל אותו גם כדי להחזיר את ההרתעה, ושכל מחבל יידע שאין לו חסינות, גם כשהוא בעזה".

העיתונאי חיים אתגר הביע את תסכולו מהמצב וכתב: "יום העצמאות, אחד החגים הכי שמחים במדינת ישראל, נגמר בטרגדיה איומה. כל עוד סנוואר נואם ומתסיס לחסל אותנו ומדליק את הר הבית, ובמקביל פועלים מעזה יוצאים לישראל ומתדלקים את הכלכלה בעזה - אנחנו נמשיך לסבול".

התבטאויות חריפות נשמעו גם מהכדורסלן עומרי כספי, שכתב: "עונש מוות לרוצחים, הריסת בתי המחבלים, גירוש ולקיחת האזרחות ממשפחות המחבלים", וגם מצד הכדורגלן ערן זהבי, שהתבטא נגד החרמת דגלי ישראל בהר הבית וכתב: "ממתי התחילו להחרים דגלי ישראל? נראה לי שהשתגענו לגמרי".

זירת הפיגוע באלעד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
זירת הפיגוע באלעד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


הפעיל החברתי זיו שילון, שהתלהב מהתבטאויות של שני הספורטאים, כתב בעקבות זאת: "מדברים איתי לא מעט על סוגיית המשפיענים הישראלים וחוסר המעורבות שלהם בהסברה. שימו לב לשניים האלו, ערן זהבי ועומרי כספי - באופן נחוש, חד ומתמשך הם מביעים דעות חדות כתער, נחרצות ולא מתנצלות על האירועים המזעזעים שמתרחשים כאן. שניהם שיחקו בליגות הבכירות בעולם, ויש להם עשרות אלפי עוקבים שאינם ישראלים ברשתות. ועדיין, הם לא מפחדים מתגובות ולא ממה יגידו עליהם.כפי שהם מנצחים במגרש, הם ווינרים גם בזירת ההסברה".
ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) צייץ כי "במדינה מתוקנת, מטס חיל האוויר היה מוריד עכשיו טילים על ביתו של יחיא סנוואר, שקרא לבצע פיגועים עם נשק וגרזינים, ומחסל אותו. ככה גודעים טרור". בן גביר הוסיף לציוץ צילום של סנוואר עם צלב מטרה.

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי "מאז ומתמיד מה שתדלק טרור הוא התקווה של המרצחים. לצערי, בממשלה הזו תקוותם גדולה שבעתיים, המוטיבציה בשמיים והידיים מגואלות בדם הקדושים. הפקודה צריכה להיות: חיסול. אולי עכשיו סוף־סוף תעצרו את כלל ההקלות, חסלו את סנוואר וראשי הטרור בעזה, סגרו את הפרצות ותתחילו לעבוד".

גם ח"כ ישראל כ"ץ (הליכוד) קרא לחיסולו של מנהיג חמאס: "יחיא סנוואר בנאום האולטימטום והאיומים קורא לפגוע בישראל בגרזינים ובסכינים - והמחבלים מבצעים. ממשלת ישראל חייבת לייצר מיידית משוואה ברורה: ראשם של סנוואר וחבריו מול פיגועים בישראל. רק איום חד ואמין יבלום את גל הטרור".

דובר הזרוע הצבאית של ארגון חמאס, אבו עוביידה, הצהיר אמש בתגובה: "אנו מזהירים את האויב והנהגתו הכושלת כי פגיעה ביחיא סנוואר, או מי ממנהיגי ההתנגדות, היא אינדיקציה לרעידת אדמה באזור ולפרק קטסטרופלי בהיסטוריה של הישות הציונית. פגיעה בסנוואר היא איוולת, שעליה ישראל תשלם ביוקר".

במקביל, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי משלחת חמאס למצרים העבירה מסרים, שלפיהם "החזרת מדיניות החיסולים תיענה בהחזרת פעולות נפץ בערי הכיבוש". קודם לכן, סנוואר הגיב לאיומים מצד ישראל בקולו שלו בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, ואמר כי "חיינו ממשיכים להתנהל בנורמליות, איננו חייבים חשבון לאף אחד".