הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס היום (רביעי) למותה של כתבת אל ג'זירה, שירין אבו עקל'ה, שנהרגה במהלך חילופי אש מסיבים בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין. "יחידות צה״ל פועלות יום אחר יום בנחישות, מסכלות טרור ומונעות פיגועים. הפעילות נעשית בכל מקום שנדרש ובמיוחד במרחב ג׳נין שיש בו ריכוז מחבלים גבוה. במהלך פעילות הלילה, כמו באירועים רבים אחרים, התבצע על ידי הפלסטינים ירי נרחב לעבר כוחותינו, ירי פראי וחסר אבחנה לכל כיוון", אמר בפתח דבריו.

"בניגוד לפלסטינים, חיילי צה״ל מבצעים ירי מקצועי וסלקטיבי. הכתבת שנהרגה שהתה בזירת לחימה. בשלב זה לא ניתן לקבוע מאיזה ירי היא נפגעה ואנו מצטערים על מותה", המשיך רא"ל כוכבי והוסיף כי "על מנת להגיע לחקר האמת הקמנו צוות מיוחד שיברר את העובדות ויציג אותן במלואן ובהקדם האפשרי. הלוחמים הלילה פעלו תחת אש, והפגינו אומץ ונחישות כדי להגן על אזרחי המדינה, וכך נמשיך בכל מקום שנידרש״. בהמשך, ערך הרמטכ"ל סיור באוגדת יהודה ושומרון ובמרחב התפר, וביצע תחקור ראשוני של הפעילות המבצעית שבוצעה הלילה במחנה הפליטים ג'נין.

מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ״ל הנחה לפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים במטרה להגיע לחקר האמת. כמו כן, מינה צוות ייעודי בראשות מח״ט הקומנדו, אלוף-משנה מני ליברטי, לתחקר אירוע זה. עוד נמסר: "אנו מביעים את צערנו על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. לצד זאת, נדגיש כי יש לנקוט משנה זהירות בכניסה ובשהייה במרחבים בהם מבוצע ירי על ידי גורמי טרור או בסביבתם". 

קודם לכן, התייחס שר הביטחון, בני גנץ, לתקרית ואמר במליאת הכנסת כי "בממצאים ראשונים עולה כי לא זוהה ירי של צה"ל לעבר העיתונאית. אני מבקש להביע צער רב על מותה. מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על חיי אדם, ובשמירה על חופש העיתונות. חיילי צה"ל לעולם לא יפגעו בעיתונאים באופן מכוון וכל ניסיון לרמוז על כך הוא חסר שחר. גם ההאשמות לגבי גופי ההסברה של ישראל ובפרט דובר צה"ל, בין השאר על ידי חברי כנסת ואחרים אינן נכונות".

שר הביטחון גנץ במליאה על הרג העיתונאית בג'נין (צילום: דוברות הכנסת)

עוד ציין: "אני מבקש מכאן לשלוח מכאן גיבוי ללוחמים ולכלל המערכים שפועלים אך ורק על מנת לשמור על הביטחון, וגם בכדי לספר את האמת כפי שהיא. ראינו סרטונים מהזירה בהם נראה ירי מאסיבי וחסר הבחנה של טרוריסטים פלסטינים, שיתכן ופגע בעיתונאית. את הממצאים שבידינו נעביר באופן שקוף וברור גם לידידינו האמריקאים, גם לרשות הפלסטינית".

"הצעתי לפלסטינים לערוך תחקיר משותף כולל נתיחה פתולוגית ולשתף בכלל הממצאים שבידינו. העברתי היום מסר ברור לאבו מאזן שהאחריות שלנו כמנהיגים היא לשמור על הביטחון, להתנהל באופן שימנע אלימות ושפיכות דמים ולהגיע לחקר האמת", המשיך.

את דבריו סיים בדברים: "אנחנו נעשה את זה בהתאם לערכים של מדינת ישראל באופן הממוקד ביותר האפשרי, תוך הימנעות מירבית מפגיעה בבלתי מעורבים ותוך תחקור של כל האירועים שאנחנו עוברים אותם. אני מבטיח לכם שאין אף מדינה אחרת במזרח התיכון בפרט ובעולם בכלל שעושה את התחקירים האלה כל כך לעומק ואני גאה בחיילי צה"ל שממשיכים לפעול ואני אתן להם את כל הגיבוי שנדרש לפעילות שלהם".

פעילות צה"ל בג'נין (צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, מנהל מכון המשפטים באוניברסיטה א-נג'אח בשכם, ראיין אל-עלי, מסר כי הם הצליחו לחלץ רסיס מגופה של העיתונאית. "סיימנו את השלב הראשון של ניתוח הגופה, נמשיך בניסיון למצוא הוכחות שיוכלו לקשר את הגורם שאחראי למותה. אין הוכחה שהירי היה מטווח של פחות ממטר, ואין לנו פרטים על הכדור", מסר.