הותר לפרסום: שלוש וחצי שנים לאחר נפילתו במהלך פעולה מיוחדת בחאן יונס שברצועה, הותרו הבוקר (ראשון) לפרסום שמו ותמונתו של קצין צה"ל – סא"ל מחמוד חיר אל־דין ז"ל. חיר אל־דין, בן 41 בנופלו, שירת כלוחם במערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין. הוא השאיר אחריו אישה ושני ילדים. לאחר נפילתו העניק הרמטכ"ל אביב כוכבי צל"ש לקצין על אומץ הלב, המנהיגות וקור הרוח שהפגין במבצע תחת אש כדי להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע.

הפעולה המיוחדת בחאן יונס נחשפה לאחר שהכוח עורר את חשדם של קציני חמאס שתחקרו אותם במשך דקות ארוכות מבלי שידעו כי מדובר בישראלים, אבל בכל זאת החליטו לקחת אותם להמשך חקירה בבסיס. בנקודה הזו, לנוכח המצב המורכב, הצליח קצין אחר מהכוח לשלוף נשק ולפתוח באש לעבר פעילי החמאס. למרבה הצער, מהירי הזה נפגע גם חיר אל־דין.

מחמוד חיר אל־דין ז''ל עם אשתו (צילום: דובר צה''ל)
מחמוד חיר אל־דין ז''ל עם אשתו (צילום: דובר צה''ל)

אל־דין נולד בכפר חורפיש שבגליל העליון. לפני שירותו הצבאי למד בפנימיה הצבאית שבבית הספר הריאלי שבחיפה. בשנת 1997 התגייס לסיירת הצנחנים ובשנת 2000 סיים קורס קצינים ושירת בבסיס ההדרכה כמפקד צוות. בשנת 2002 עבר למערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין.

גם מחוץ לצבא היה פעיל מאוד חברתית, ובשנת 2010 הצטרף לעמותת "אחרי" שבה הדריך את קבוצת העמותה בחורפיש, לאחר שדאג שתחל לפעול גם בכפרי הדרוזים. בין השנים 2015־2018 העביר גיבושים למועמדים לפנימייה הצבאית של בית הספר הריאלי בחיפה.

ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה אמר אתמול: "מדובר בגיבור ישראל. אדם שתרם משמעותית לביטחון מדינת ישראל. קיימנו עבודת מטה לפני שהחלטנו לפרסם את הפרטים, בתיאום עם המשפחה. אנחנו מאוד מבקשים שתישמר הפרטיות של בני המשפחה. שהתקשורת תימנע מהגעה לאזור המגורים שלהם ושלא יפנו אליהם לראיונות".

מחמוד ח'יר אל-דין ז''ל  (צילום: דובר צה''ל)
מחמוד ח'יר אל-דין ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

חליוה הוסיף כי "התנהגותו בשטח וגבורתו של אל־דין אפשרה את חזרתו של הכוח לישראל למרות המורכבות הגדולה הכרוכה בכך". בצה"ל אומרים כי עיתוי הפרסום זהותו של אל־דין נקבע מראש, לאחר שעבר תהליך מול הצנזורה ולבקשת המשפחה. ראש אמ"ן אמר כי ההחלטה, המאפשרת עתה את הפרסום, התקבלה לאחר שנעשו בדיקות אם יש בפרסום פגיעה בביטחון המדינה – עד שלבסוף נקבע כי אין סכנה כזו.

חליוה ציין עוד: "הוא היה איש חינוך בכל רמ"ח איבריו, פעיל מאוד בתנועת 'אחריי', דמות חינוכית מיוחדת וערכית מאוד. איש מרשים שפעל רבות למען קידום בני נוער". חליווה הוסיף כי נבחנה גם השאלה אם בעתיד יהיה ניתן לפרסם גם את תמונתו של סגן אלוף עמנואל מורנו ז"ל, ששיררת בתפקיד רגיש ונפל בסוף מלחמת לבנון השנייה.

רה"מ בנט ספד לו: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז״ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה. מחמוד ז״ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל. ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר: "את שמו של סא״ל מחמוד ח׳יר א-דין ז״ל הותירו לפרסם רק היום אבל סיפור חייו ונפילתו הפך למורשת קרב כבר בנובמבר 2018. היית ותישאר תמיד אדם, לוחם רב פעלים וצניעותך תמשיך לשמש דוגמא ומופת ללוחמי צה"ל".