שנה חלפה מאז אירועי מבצע "שומר החומות" והשאלה הגדולה כרגע היא האם מדינת ישראל ערוכה היום יותר להתמודד עם הפרות סדר בגודל כזה. תת ניצב בדימוס בני אבליה, ששימש מפקד מרחב אשר מחוז חוף בעת האירועים, שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM הזהיר ממחסור בכוח האדם במשטרה. 

"אם לא נוספו מאות שוטרים של תפקידי סיור ויחידות סיור מיוחדות אני לא חושב שהמשטרה תוכל לתת מענה לאירועים קשים כמו בשנה שעברה", אמר אבליה. "מה גם שאישית אני חושב, שהשאלה היא לא אם יהיו אירועים אלא מתי והם יהיו הרבה יותר קשים. אתה לומד את זה מכל מה שקורה באזור. כל ההתלהמות עם המשטרה, חוסר הגיבוי לשוטרים".

מראש הממשלה? 
"לא, מהפיקוד הכי הבכיר, במיוחד מה שקרה עם העיתונאית. היא לא ישבה בבית קפה, היא היתה בזירת לחימה וזה אחד הסיכונים שהיא לוקחת על עצמה. לא יודעים מה קורה אבל ישר מקימים ועדה, אף אחד לא יודע מה עומד מאחורי התמונות. כשאתה רואה את השוטרים מתעמתים כשמשליכים עליהם אבנים וחפצים והם מנסים להגן על עצמם. אף אחד לא קם לגבות אותם אלא מקימים ועדות חקירה".

"המשטרה לא התעצמה, לא בנתה יחידות מיוחדות שיוכלו לטפל באירועי סדר במקומות רבים", אומר אבליה. "אני לא מדבר על מקום אחד. יהיו הרבה מקומות בפעם הבאה ויהיה למשטרה מאוד קשה לתת מענה. לפני שנה היה מאוד קשה, עד שנאלצנו לטפל קודם כל בהצלת חיים ואחרי זה בהצלת רכוש, אז אני מעריך שיהיה למשטרה הרבה יותר קשה עכשיו".

יהיו אירועים יותר קשים?
"יהיו יותר מקומות שבהם יהיו הפרות סדר, יותר אנשים ייפגעו. המתפרעים עם העוצמה שהם מקבלים בדעת הקהל העולמית, ברוח הגבית שהם מקבלים מאישי ציבור".

מרגיז אותי כאזרח, מכעיס מאוד לראות נבחר ציבור תוקף שוטר.
"אז תאר לך מה קורה לשוטרים ולאנשי משטרה לשעבר שרואים חבר כנסת מונע משוטר לבצע מעצר, מכשיל אותו בתפקידו. כשכל שאר האנשים רואים איך הנבחרים שלהם מתנהגים, זה מכניס להם מוטיבציה להתעמת עם השוטרים. אישית אני לא רואה תמונה ורודה בכלל באירועים הבאים שיהיו. אני מקווה שלא יהיו, אבל אני בטוח שיהיו".

אם היית במשטרה היום איך היית מקבל החלטות?
"אפשר לקבל החלטות אבל הן צריכות להיות מגובות על ידי הדרג המדיני שמעל. אם מחליטים שצריך לחזק את המשטרה, זה הזמן להתחיל בגיוס של אלפי שוטרים. לא לפתוח את הדלת בפני כל אחד איך שבא לו כי הוא לא מוצא מקום עבודה בחוץ. צריך לעשות מיונים נכונים, להכניס למשטרה לוחמים לשעבר, להכניס אנשים עם מוטיבציה, להעלות כמובן את תנאי השכר, לבנות יחידות מיוחדות שיכולות לתת מענה הולם ומקצועי לעבירות כאלה באיבן וכמה שיותר שוטרים טובים ופיקוד טוב למשטרה, בעיקר פיקוד בכיר שידע להיות בקו האש יחד עם השוטרים ולתת להם את הגיבוי כמו שצריך. שוטר שלא יהיה לו גיבוי, כל הזמן יפחד לעבוד, להיות כל הזמן עם עורך דין צמוד ומוטיבציה תהיה יותר גבוהה". 

האם המפכ"ל צריך לבוא ולהגיד לשר: "בלי א', ב', ג' אני שם את המפתחות'?"
"לשים את המפתחות זה פתרון קל. אל תשכח שהוא נושא באחריות לכל משטרת ישראל. אז ישימו מישהו אחר. הוא צריך להמשיך את העבודה ולהילחם עם מה כל מה שאפשר. מדברים על משמר לאומי וזה עדיין לא יקרה. זה עדיין באוויר. חלק גדול ממנו יהיו מילואים. אז מתי הם יבואו, יום יומיים? אנחנו צריכים אותם אצלנו בשעות הראשונות שזה קורה. אחרי יום יומיים לך תחפש אותם".