בית המשפט העליון צפוי להכריע היום (שני) בערעור שהגיש הבמאי מוחמד בכרי על ההחלטה לפסול את הקרנת סרטו "ג'נין ג'נין" לאחר שנקבע כי הוא מוציא את דיבת לוחמי צה"ל. חברי הרשימה המשותפת הגיעו לדיון לתמוך בבכרי, בעוד שר התרבות טרופר וח"כ דיכטר הגיעו לתמוך בעותרים.

שר המשפטים, גדעון סער אמר: "יש לאסור הפצת והקרנת הסרט "ג'נין ג'נין" בישראל. עלילת דם. חיילי צה"ל פעלו באופן מוסרי שאין דומה לו בין צבאות העולם. בקרב הקשה שהתנהל בג'נין במהלך מבצע 'חומת מגן' פעלו חיילי צה"ל באופן מוסרי שאין דומה לו בין צבאות העולם. התנהלותם של חיילי צה"ל במבצע זה, לחימתם, והקרבתם למען ביטחונה של מדינת ישראל – ראויות לכל שבח. לכן, אני מצדד בעמדתכם לפיה יש לאסור הפצת והקרנת הסרט בישראל, כפי שגם נקבע ע"י בי המשפט המחוזי מרכז".

פרופ' דוד צנגן, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בבית החולים הדסה בירושלים, שהיה בעברו רופא חטיבה חמש במבצע "חומת מגן בג'נין", שוחח על כך עם ינון מגל ובן כספית, בתוכניתם ב-103FM

בפתח דבריו אמר: "אני מקווה ששופטי ביהמ"ש העליון יילכו אחרי הפסיקה המנומקת והמדויקת של השופטת בבית המשפט המחוזי בלוד שקבעה והרשיעה את בכרי בעלילת דם, בהפצת לשון הרע ובהשחרה של חיילי צה"ל". 

בתגובה שאל מגל: "היום אפשר להגיד, תם הסרט? יורד עליו המסך?". צנגן השיב: "יורד עליו המסך, בדיוק ככה. זה האקורד האחרון, ואני מקווה ששופטי ביהמ"ש העליון במדינת ישראל היהודית יכריעו כמו שצריך ויקבלו את פסיקת השופטת המחוזית המכובדת. לפני כמה ימים, התעוררתי בבוקר עם הסיפור של העיתונאית הזו, וכזה דז'ה וו, אתה יודע? עלילת דם חוזרת - ניסיון עוד להסית נגדנו, לפני שיש איזשהם נתונים. מיד להשחיר אותנו כדי שיקום האדם הזה, הלילה שעצרו אותו עם הגרזן ביד. זה לשפוך כל פעם בנזין על הדליקה כדי שתגדל עוד יותר. אנחנו חייבים להתגונן". 

חברי הרשימה המשותפת ומוחמד בכרי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
חברי הרשימה המשותפת ומוחמד בכרי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

כספית מחה על ההשוואה שערך צנגן בין הסיפור שמאחורי הסרט לבין המקרה שבו נהרגה כתבת אל-ג'זירה: "אני לא חושב שהעיתונאית דומה לג'נין. הוא (בכרי) פשוט המציא סיפור שהיה טבח במחנה הפליטים ג'נין ולא היה טבח. במקרה של העיתונאית, נהרגה עיתונאית ועושים לנו פה יחס אחר". 

"אני לא דיברתי על זה שהיא נהרגה", אמר צנגן בתגובה, "אף אחד לא רצה להרוג אותה, גם לא הפלסטינים, גם לא אנחנו. אני דיברתי על זה שמיד משתמשים בזה כדי להסית עוד ולהגיד, 'אנחנו, חיילי צה"ל, רוצחים בכוונה עיתונאים'. זה מה שמטריד". 

כספית: "אבל במקרה של 'ג'נין ג'נין' המציאו סיפור, פה לא המציאו".

לדבריו של צנגן, הנזק האמיתי שיצר סרטו של ברכי הוא בהגברת ההסתה נגד ישראל - דבר שלטענתו תורם ותרם להוצאה של עוד פיגועים נגד מטרות ישראליות. "כמו ש'אנחנו ירינו בכוונה באיזה זקן'. 'כמו שאנחנו הרגנו ילד בן 8 אצל בכרי'. זה דבר נורא. הבן אדם הזקן שאנחנו טיפלנו בו, לקחנו אותו לבית החולים, ראו שבכלל אין לו שום כדור, בסרט הוא מופיע עם תחבושת. זה דבר שנועד להוציא מפגעים, ובמקרה של בכרי זה קרה", הסביר. 

צנגן ציין כי "האחיינים שלו (בכרי) עשו את זה ואמרו שהסרט היה מה שהוביל אותם לעשות פיגוע של התאבדות. חייבים משהו אחד להגיד על איך שהפלסטינים ממשיכים להיאבק. אחרי שהאו"ם וארגוני זכויות האדם קבעו שגרסת דובר צה"ל, שיש 52 הרוגים פלסטינים בג'נין, מתוכם 44 מחבלים, הם קבעו שזאת גרסה נכונה. שמונה שנים אחרי זה, כשאני יושב מול אחמד טיבי - לא סאיב עריקאת, לא אבו מאזן - אני יושב מולו באולפן והוא ממשיך להגיד, שמונה שנים אחרי זה, 'אתם טבחתם בג'נין'. הלו? מה קורה? אתה ממשיך להסית, תפסיק עם זה. אתה חי איתנו. אתה למדת פה רפואה, אתה בכנסת ישראל, למה להסית?". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103