המתיחות הביטחונית: שישה שוטרים נפצעו באורח קל ו-15 מפרי סדר נעצרו בעימותים שפרצו הלילה (בין שני לשלישי) במספר מוקדים במזרח ירושלים ובעיר העתיקה, זאת על רקע לוויה של חשוד שהפר את הסדר לפני כחודש בהר הבית כשהוא רעול פנים ויידה אבנים לעבר הכוחות, ובהמשך נפל במהלך מנוסתו. ובימים האחרונים מת מפצעיו בבית החולים. 

הפרות הסדר האלימות התרחשו במהלך הלוויה ובסיומה, כולל בבית הקברות עצמו, ובמהלכה נפצעו השוטרים, שניים מתוכם פונו לקבלת טיפול רפואי. בנוסף נגרם נזק למספר כלי רכב ותשתיות, ואף נפגעו מספר עוברי אורח שהיו באזור.

מוקדם יותר נעצרו ע״י המשטרה חמישה חשודים, שלושה מהם תושבי קלנדיה, אחד תושב סילוואן ואחד תושב הצפון, וזאת לאחר שרכב שבו נסעו דהי במהירות לעבר לוחמי מג״ב ופגע בעובר אורח שהיה במקום. במהלך האירוע הלוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לכיוון גלגלי הרכב.   

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בתוך כך, ארגון חמאס גינה את האירועים בירושלים ומסר: "התוקפנות של הכיבוש בהלוייתו של השהיד, היא טרור ציוני של התרסה ועימות גלוי. התקיפה של כוחות הכיבוש בירי חי הוא פשע שחושף את הטרור והסדיזם של האויב הזה. פשע זה חושף כי מנהיגותו איבדה את דעתה ונמצאת במצב של בהלה ופחד, אל מול הלכידות והאיתנות העממית". כמו כן, הארגון קרא "להמשיך את ההסלמה של ההתנגדות וההתנגשות עם הכיבוש עד להרחקתו מארצות האסלאם ומאתריו הקדושים".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

כאמור, הפרות הסדר באזור הר הבית התנהלו על רקע הלוויה של ווליד אלשריף שהפר את הסדר לפני כחודש בהר הבית. טרם פציעתו, השליך אבנים לעבר כוחות הביטחון והתפרע במקום ולאחר מכן, נפצע באורח קשה. השוטרים פינו אותו לגורמי הרפואה ומותו נקבע בבית החולים. 

משרד החוץ הפלסטיני גינה את ישראל והגדיר את האירועים "כטרור המשקף את תגובתה של ישראל לדרישות הבינלאומיות לחקור את פשעיה". מתנועת הפתח נמסר כי "התקפת כוחות הכיבוש בהלווייתו של השהיד ובהלווייתה של העיתונאית, שירין אבו עאקלה, הוא "התגלמות הפאשיזם".