האירועים האחרונים שנחשפים ברשתות החברתיות, בהם נראים צעירים ערבים עומדים מאחורי השחתת דגלי הלאום, והפרות הסדר האלימות, שבהן נראים צעירים ומבוגרים מתעמרים בשוטרים, מיידים לעברם אבנים וחפצים כדי לפגוע בהם ולעתים לא בוחלים גם בירי זיקוקים בכינון ישיר – מציגים לכאורה מערכת אכיפת חוק שנמצאת במצב של חוסר אונים, ובעיקר מעלים בקרב הציבור תחושות של פחד, דאגה והיעדר משילות.

דוגמה לתופעה החמורה קיבלנו בשני בלילה, בהפרת סדר אלימה ושלוחת רסן בעיר העתיקה במזרח ירושלים במהלך מסע הלוויה של וליד א־שריף, הצעיר הפלסטיני רעול הפנים שנפל במהלך יידוי אבנים לעבר שוטרים לפני כחודש בהר הבית, נפילה שהובילה לפציעתו הקשה ובסופו של דבר לקביעת מותו בבית החולים.

במהלך אותו מסע לוויה, נורו לעבר השוטרים זיקוקים והושלכו אבנים ואף סלעים. תגובת המשטרה הייתה תקיפה והיא עצרה 15 חשודים, תוך שהיא מבצעת ירי לעבר הפורעים ועושה שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר.

עימותים עם המשטרה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
עימותים עם המשטרה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)


אבל אתמול הורה בית משפט השלום בירושלים לשחרר לביתם 11 מ־15 החשודים שנעצרו בגין מעורבותם בהפרות הסדר האלימות  – החלטה שמבזה את כבודם של השוטרים בכלל ובמחוז ירושלים בפרט. במשטרה החליטו להגיש בבית המשפט המחוזי בעיר ערר על ההחלטה, יחד עם בקשה להאריך את מעצרם של כלל החשודים.

וכך, בעוד הציבור מותח ביקורת כלפי המשטרה – פעם על כך שהיא לא תקיפה דיה ופעם כשהיא תקיפה יתר על המידה - טוענים בכירים במשטרה כי הפיכתה לשק האגרוף הזמין ביותר היא שרומסת את כבודה וחוסנה, ומעוררת זעם וכעס בקרב השוטרים והקצינים על היעדר התמיכה.

"במגזר הערבי מזלזלים בשוטרים ותוקפים אותם, בידיעה שהעונש שיושת עליהם לא יהיה חמור"

"הבעיה היא לא במשטרה, וכדאי שהציבור יפנים ויבין זאת, אלא במערכים התומכים כמו הממשלה, חברי הכנסת, בתי המשפט, הפרקליטות והיועצת המשפטית לממשלה", אומר אחד הבכירים.

עוד הוסיף: "אם המשטרה לא תקבל גיבוי על פעילותה ותגובתה, ומנגד חברי כנסת ימשיכו לנגח אותה ולחבל בעבודתה, אז הצד השני, ובמקרה הזה המגזר הערבי, ירשה לעצמו לגלות זילות כלפי מערכת אכיפת החוק והמשטרה. כלומר, לזלזל בשוטרים ולתקוף אותם, בידיעה שהעונש שיושת עליו לא חמור כמו היוקרה שהוא יזכה לה במגזר בכלל ובשטחים בפרט. מי שמעז ליידות אבנים על שוטרים ולבצע ירי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון חייב לשבת בכלא, וכאן אין את הגיבוי שבמשטרה משוועים לו".

בכיר אחר במשטרה טוען כי "הבעיה החמורה מתחילה בתפיסה של המערכת, בהחלטות שלה ובמדיניות שהיא מתווה. אם אנחנו עוצרים בחודשים האחרונים שורה ארוכה של צעירים שמשחיתים את דגל ישראל, מבצעים חקירה ופועלים בהסתמך על חוק הדגל שעבירה עליו הינה בתחום עבירות הפשע בגין השחתה וביזיון דגל הלאום, לא יעלה על הדעת שהפרקליטות לא תקבל את הגישה הזאת ותדרוש לנהל חקירה במסגרת עבירה של השחתת רכוש. זאת כשהיא נשענת על רף העבירות והענישה מתחום עוון, שזה הרבה יותר מקל. לא פלא שמרבית העצורים משתחררים תוך פרק זמן קצר, אם בכלל מאריכים להם את המעצר".

לדברי הבכיר, "אם המשטרה תקבל את הגיבוי המלא גם מהמשרד לביטחון פנים, היא תבצע את העבודה בצורה המיטבית. אבל אי אפשר לתקוף אותנו כשאנחנו תקיפים ואסרטיביים, ומנגד לנסות לתקוף אותנו כשאנחנו מכילים. זה לא ראוי. אנחנו עושים עבודה לא אחת תחת אש ואבנים ומבצעים מעצרים לא פשוטים. ואז פתאום מגיעים חברי כנסת ומרשים לעצמם - תוך ניצול החיסיון שלהם - לחבל בעבודת השוטרים בשטח, וכשאנחנו מבקשים לפתוח בחקירה, הדברים מתמהמהים וחבל. אירועים כאלו כפי שחזינו היו חייבים לקבל התייחסות מיידית".

נציין כי אתמול עלה סרטון לרשת החברתית, שצולם כך מסתבר לפני כחצי שנה באחד הסניפים של רשת שופרסל, שמציג עובדים שמשחיתים רכוש ומזון. הפצתו של הסרטון בתקופה זו עוררה סערה ברשת החברתית, והעלתה גם היא ביקורת והטחת האשמות להיעדר המשילות לכאורה. מהנהלת רשת השופרסל הסבירו כי מדובר באירוע ישן, וכי כל העובדים המתועדים באותו סרטון בזוי פוטרו מעבודתם.