בן סבטי, פרשן ומומחה לאיראן, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על המשמעות של חיסול בכיר משמרות המהפכה האיראני, חסן סייד חודיאי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"כל עוד השלטון הזה נמצא על כס השלטון, היריבות של ישראל עם האיראנים לא תיגמר. המקור של כל הכוחות האלה הוא הגסטפו - האיראנים למדו מאוד על התורה הנאצית. איראנים חיים במונחי השמדה, אנחנו רוצים לרמוז אבל לא לפגוע - הלוואי שנגיע לשפה משותפת", טען. 

כשנשאל האם משמרות המהפכה מחלקות את הספר 'מיין קאמפף' במסגדים באיראן, השיב בחיוב. "תעמולה היא רגל מאוד חשובה בנושא של הפצת המהפכה, האדרת המשטר האיראני ולהציג אותו כלפינו או כלפי המערב כמעצמה, 'אתם לא יכולים נגדנו', 'אנחנו חזקים', 'תחתמו איתנו הסכם כמו שאנחנו רוצים'". 

סבטי הסביר כי כוח קודס, זרוע במשמרות המהפכה, מדכא את האיראנים בתוך איראן ומנסה להשמיד את ישראל, "הוא עושה הכל ולא לטובת איראן, המדינה והציבור. הוא מוקדש לפגיעה בישראל וביהודים. ככל שהם ייפגעו בנו הם יתעצמו יותר".

על הבכיר האיראני שחוסל, סיפר כי מדובר בעוזרו לשעבר של מפקד כוח קודס לשעבר סולימאני, "שהיה אחראי גם כן על ההתחמשות וההתבססות האיראנית בסוריה, במידה כזאת או אחרת, כי יש הרבה מאוד אחראים בנושאים האלה".   

כשנשאל מדוע דווקא הוא חוסל, ענה: "אני רוצה להציע תיאוריה אחרת. בשבועיים האחרונים פרצו מהומות באיראן על רקע ביטול סבסוד למוצרי יסוד, והמחירים באיראן קפצו פי 4 עד 6. משמרות המהפכה שגם אחראים על הדיכוי פנימה וגם אחראים על הפצת המהפכה החוצה והתחמשות - הם אלה שעומדים מול העם בימים האחרונים האלה".

"ויש פרט מאוד מוזר ומאוד מעניין על האיש הזה שאף אחד לא מצליח להבין אותו. האיש הזה נסע בלי שום אבטחה במכונית מאוד פשוטה, פחות בטיחותית מהסוסיתא שלנו ואנשים הגיעו ופשוט ריססו אותו. זה מאוד לא מסתדר בהיגיון. אני כמובן לא אומר שהוא לא פעל נגד ישראל", ציין.

חיסול הבכיר בטהראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
חיסול הבכיר בטהראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לדבריו, משהו לא בסדר בסיפור הזה שהכול מכוון כלפי ישראל. "אנחנו לא צריכים לתלות את הכול על הראש של עצמנו ועל המדינה הקטנה הזאת שכאילו היא אחראית על הכול. אותם אנשים שלפעמים חברים בכוח קודס הם גם אחראים על הדיכוי פנימה ולא צריך להתפלא אם מישהו ידע על הכתובת של האיש". 

"הציבור סולד, וסקרים למיניהם שמתפרסמים לפעמים מראים עד כמה הציבור התרחק מהשלטון ומאס בו וכל ההבטחות לא מתקיימות. יכולות להיות באמת שילוב של סיבות, יכול להיות שקבוצה נרגנת ואופוזיציה חתרנית ואלימה לקחה על עצמה לפגוע באיש משמרות המהפכה ומישהו גם זיהה את האינטרס הזה כעניין משותף. יכולות להיות פה כמה סיבות משותפות ולא רק העניין הביטחוני הישראלי", הסביר.

על האפשרות שישראל הפסיקה לתקוף את פרויקט הגרעין האיראני אמר: "קשה לי להאמין שישראל תסתפק באזהרה ותשב לבדה ולא תעשה כלום ותשים ידיים בצד ולא תפעל, כי בסוף אנחנו אלה שגרים בשכונה האלימה והקשה הזאת ואנחנו מנסים לרמוז לאיראנים כל פעם בתרגיל, אזהרות, הצהרות למיניהם - ואם הם לא מבינים את הרמז, לתחושתי האישית, לישראל לא תהיה ברירה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM