המתיחות בבירה נמשכת: במשטרה נערכים לקראת אירועי יום ירושלים שייערכו בשבוע הבא בסימן 55 שנים לאיחוד העיר, במטרה לאפשר להם להתקיים כסדרם, בהתאם למתווה המקובל - כולל מעבר מצעד הדגלים בשער שכם, וזאת על אף ההסלמה בשבועות האחרונים, ההסתה הנמשכת וגל הטרור שעדיין לא הגיע לקיצו. 

ההיערכות המבצעית תכלול אלפי שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב ומתנדבים, שייפרסו ברחבי העיר לשמירה על הסדר הציבורי, ביטחון הנפש והרכוש והכוונת התנועה, בדגש על האירועים המרכזיים שיתקיימו בעיר, בהם אירועי לילה לבן, מצעד הדגלים המסורתי, הטקס הממלכתי שיתקיים בגבעת התחמושת, סיורים, טקסים באנדרטאות והילולת שמואל הנביא.

כאמור, מצעד הדגלים המסורתי יתקיים כסדרו כמדי שנה מזה עשרות שנים, ויעבור ממרכז העיר ירושלים לכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה וסמטאותיה - ללא כניסה להר הבית, זאת בניגוד לפרסומים כוזבים בנושא ברשתות החברתיות.

למעלה מאלפיים שוטרים גלויים וסמויים יפעלו לקראת מצעד הדגלים ובמהלכו. המשטרה תיערך עם אמצעים טכנולוגיים ותפעל לוויסות תנועת הולכי רגל וכלי רכב באזור, ובפרט בסמוך לעיר העתיקה. תכלית הפעילות הינה לשמור על מרקם חיים תקין ככל שניתן למשתתפים, להולכי רגל ולמתפללים בני כל הדתות, וכן למנוע אירועי חיכוך ואלימות.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן מסר: ״משימתנו המרכזית היא להבטיח את קיומם התקין והבטוח של אירועי יום ירושלים כמדי שנה בתקופה זו. זהו יום חג לאומי בפרט עבור תושבי העיר והמבקרים בה, ומוטלת עלינו החובה לשמור על הביטחון, ועל הסדר הציבורי".

"לצד ההיערכות המשטרתית המוקפדת והפריסה הרחבה של כל המערכים, עלינו להישאר דרוכים וערוכים כל העת בכדי להגיב לכל איום ולטפל בכל אירוע חריג בצורה מיטבית. נפעל בכל הכלים שברשותנו כלפי הפרות סדר וגילויי אלימות מכל סוג שהם. שילוב הזרועות בין כלל המערכים והיחידות המשטרתיות שיפעלו יחד עם גופי הביטחון, החירום וההצלה וכל השותפים להיערכות והפעילות המבצעית- הכרחי וחשוב במאמץ המשותף של כולנו".

 כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

גורם במשטרה הוסיף כי "המשטרה קיבלה החלטה לאפשר את מתווה אירועי יום ירושלים בהתאם למתווה הנהוג למעלה מ–30 שנים ואנחנו בהחלט ערוכים לקראת אירועי יום ירושלים. מערך שלצורך העניין אינו מתייחס רק למצעד הדגלים אלא לאירועים שמתחילים בחמישי לרבות לילה לבן. צריך לזכור שבמקביל מתקיימים גם אירועים של המוסלמים", הוסיף.

עם זאת, במשטרה מתייחסים לאפשרות כי תשנה את עמדתה סמוך למועד המצעד: "במשטרה סבורים כי כל כניעה או איום אסור שיפגע בקיומו של המצעד ועמדת המשטרה היא שחייבים לדאוג לקיומו כפי שנשמר במשך שנים", כך לדברי אותו גורם במשטרה. "האירועים מתקיימים תוך היערכות גם לאירועי פח"ע כאשר יש פריסה של כוחות גדולים לרבות פיקוד בכיר ומשני שיהיו אמונים על הטיפול בשטח ".

הוא הוסיף וציין כי "אנחנו נערכים גם לקראת אירועי הסתה ופעילויות להסתה בין היתר בשל מצעד הדגלים ואנחנו לצד הרגישות הקיימת ועל רקע מצעד הדגלים נאפשר את קיום התפילות בהר הבית כסדרן. במצב שכזה ניצור נתיבי תנועה חלופיים להגעה של המתפללים להר הבית".

על אירועי השנה הקודמת, שהובילו למבצע "שומר החומות",  סיפר הגורם כי "גם בשנה שחלפה היינו ערוכים להכלה מלאה, ובשעה 18:00 החלו הטילים. גם השנה אנחנו נערכים לקיום המצעד וריקוד הדגלים המסורתי ואנחנו נתפרס עם למעלה מ–3,000 שוטרים שעברו תרגול ותדריכים מתאימים כדי לתת מענה באירועים הללו. נפעל בכל הכוח לרבות כוחות סמויים וגלויים".

הוא הוסיף: "גם המעבר ברובע המוסלמי יתבצע תוך הבנה ברור שלא לאפשר קיום פוטנציאל להפרות סדר וזאת תוך מעבר במקום עם חיכוך מינימלי. המשטרה ערה להסתות ולקריאה של המוסלמים להגיע ביום ראשון על מנת לשבש את המצעד ואנחנו נגיב בהתאם. רחבת הכותל היא אתר תיירותי ואנחנו בשיתוף עם מנהלת הכותל מיומנים לטפל באירוע".

לדבריו, "בשלב הזה אין התראות ממוקדות שמתייחסת לאירועי פח"ע. את ההסלמה רואים בעיקר ברשתות החברתיות. צריך לזכור את הפעילות שביצענו בימים האחרונים עם מעצר החולייה שעסקה בטרור בזכות ערנות שוטר. במצטבר ביצענו 100 מעצרי מנע של אותם חשודים שיש לגביהם מידע בעניין הפרות סדר. בנוגע להפרות סדר או מסיתים הן במגזר הערבי והן במגזר היהודי נפעל ללא הבדל וביחס דומה".

"לגבי ח"כ איתמר בן גביר, ההחלטות מתקבלות על ידי מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ולכן בכפוף להערכת מצב סמוך למועד האירוע תתקבל החלטה בעניינו של ח"כ בן גביר וכוונתו להגיע למצעד ביום ראשון". 

נציין כי גם בשב"כ, כך על פי המשטרה מצדדים בעמדה הנוכחית לפיה המצעד יתקיים כסדרו, לרבות המעבר דרך שער שכם.