תרגיל חודש המלחמה של צה"ל, "מרכבות האש", נמצא בעיצומו בימים אלה, כאשר השבוע עמד בסימן תרגיל האוגדה של 162 באזור ואדי ערה, אזור שמדמה את דרום לבנון. הייחודיות בתרגיל היא בכך שהוא נמשך כחודש ימים. המשמעות היא, שלוחות הזמנים בו משוחקים ביחס של אחד לאחד לזמן אמת, ואל מול זמנים אלו מתנהלים תרחשי המלחמה ובחינת התוכניות המבצעיות של צה"ל. בהתאם לכך, ישנן גם ההערכות של הפגיעה שלנו בחיזבאללה, כמות הנפגעים בלבנון והפגיעה המוערכת בעורף הישראלי, לאחר כעשרה ימי לחימה.

על פי ההערכות והתוכניות, שלב זה צפוי לשלב מהלומות אוויריות ותמרון קרקעי של ישראל. על פי חקר הביצועים של צה"ל, מספר ההרוגים בלבנון בשלב זה, יעמוד על סדר גודל של אלפי אנשי חיזבאללה ואזרחים לבנונים. 

מנגד, בצה"ל מעריכים כי מספר ההרוגים בישראל בקרב לוחמים ואזרחים יעמוד על כ-300, לצד כ-1,500 נפילות של רקטות מדי יום בעורף הישראלי. כמות הרקטות הזו צפויה לגרום לכ-80 אתרי הרס משמעותיים ברחבי המדינה. 

חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)

בצבא מעריכים, כי מרכז הכובד המשמעותי ביותר ללחימת חיזבאללה בימים הראשונים ללחימה, מעבר לירי הרקטות הוא למעשה כוח "רדואן" של חיזבאללה, שתכלית פעולתו במלחמה הבאה יהיה לנסות ולבצע התקפות לשטח ישראל. זו גם הסיבה שבצה"ל סבורים כי במלחמה הבאה ישנה חשיבות לביצוע תמרון לשטח הלבנוני כבר בימי הקרב הראשונים, על מנת לפגוע בכוחות רדואן בדרום לבנון, ובכך לסכל מבעוד מועד את כוונות ההתקפה לכיבוש שטחים וישובים בצד הישראלי. למעשה, ההערכה היא כי היכולת להכריע את הכוח המיוחד ולהכות בו בצורה קשה מאוד – מחייבת תמרון לשטח לבנון כבר בתחילת הלחימה.

בצה"ל סבורים כי תוכנית המלחמה של חיזבאללה, מבוססת על ירי ארטילרי בלתי פוסק לכתישת קו המגע (המוצבים והיישובים הישראלים הסמוכים לגבול) לצד הכנסת כוחות קומנדו וכוחות רדואן - לכיבוש שטחים וישובים בשטח ישראל. היעד של הכרעת הכוחות הללו נמצא בלב התפיסה המבצעית של צה"ל, על מנת להשיג ניצחון ברור מול חיזבאללה במלחמה הבאה. 

בנוסף, בצבא יבקשו באמצעות תמרון מהיר לשטח לבנון, להביא לצמצום ירי הרקטות קצרות הטווח של חיזבאללה, שמצויד בכמה עשרות אלפים רקטות מסוג זה, לטווחים של עד 40 ק"מ.

בעוד מספר המטרות שהיו בידי צה"ל ערב מלחמת לבנון השנייה ב-2006 עמד על 287, בנתונים שמוצגים היום לדרג המדיני מדובר על אלפים רבים, וקצב ייצור של מטרות של מאות בשבוע. מנהלת המטרות שהקומה, עובדת בנוסף למודיעין גם עם אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית של מחשבים, שהובילו לייעול בהכנת מטרות אל מול הזירה הלבנונית.

חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)

במסגרת התרגיל הגדול, בצה"ל מתרגלים גם את הלוגיסטיקה הנדרשת למלחמה, וגם את יישום תוכנית "ציר הצירים", במסגרתה נסללים דרכי עפר ומעקפים לצמתים מרכזיים, על מנת לאפשר הגעה בדרכים חלופיות שלא על כבישים לחזית המלחמה, לגבול הלבנון ורצועת עזה.

על פי התוכנית שעד כה נסללה בשטח בהיקף של 60%, צה"ל יוכל להוביל את כלי המלחמה שלו ואת הלוחמים והציוד הלוגיסטי שלא באמצעות הכבישים, אותם צפוי חיזבאללה לטווח, בניסיון לעכב את הגעת הכוחות לחזית. 

רמ"ח מודיעין השדה, אל״ם ל׳, על תרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה"ל)