ככל שהולך ומתקרב מועד קיום דגלים המסורתי בירושלים, ביום ראשון בשעה 16:00, כך הולכת וגוברת הדריכות במשטרה ובמערכת הביטחון, כמו גם במערכת הפוליטית. ניסיון השנה שעברה הוכיח כי ההתפתחויות באירוע הנפיץ הזה עלולות להוביל לעימות מדמם עם הפלסטינים
בכמה גזרות, כולל ירי של רקטות מהרצועה, שהוביל לפתיחת מבצע שומר החומות.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (שישי) שיחת עדכון לקראת האירוע, במהלכה קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח על מנת לאפשר את ציון יום ירושלים וקיום מצעד הדגלים באופן סדור ובבטחה. הוא סיכם כי המצעד יתקיים כסדרו ועפ"י המתווה המתוכנן כפי שמתקיים מזה עשרות שנים - ויסתיים בכותל המערבי, כך שאינו עובר בהר הבית, בו הפעילות תימשך כסדרה.

הערכות מצב והתייעצויות בנושא יתקיימו באופן שוטף, בכל הדרגים, במשך סוף שבוע ובמהלך יום א׳, נמסר עוד. בשיחה השתתפו השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ירושלים, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה וגורמים נוספים.

נפתלי בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נפתלי בנט (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתוך כך, במשטרה עידכנו כי הושלמה היערכות גיוס לוחמי המילואים של משמר הגבול לטובת אבטחת אירועי יום ירושלים. מדובר בלוחמות ולוחמים ממרחבי מג"ב ירושלים ומג"ב עוטף ירושלים. שלוש פלוגות גיוסו אתמול ובתוכן כ-200 אנשי מילואים אשר הצטרפו לפלוגת מילואים שכבר הייתה בתעסוקה מבצעית. הפלוגות עברו ב-24 שעות האחרונות מסלול גיוס והכשרה הכוללת אימוני ירי ואמצעים לפיזור הפגנות והכנה מנטלית לקראת המשימה הלאומית. 

בהערכת מצב בראשות של מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן עם סגל הפיקוד הבכיר של מג"ב ומפקדי מערך המילואים, אמר מפקד מג"ב: "אני רוצה להביע הערכה רבה למערך המילואים, ללוחמים וללוחמות, למפקדים ולמפקדות שנרתמו באופן מלא למשימה, אני מרוצה ממהירות הגיוס של המערך. הבקשה שלי לגייס את מערך המילואים - כוח מקצועי מבצעי מיומן עם פיקוד ושליטה מסודר, שלאורך כל השנה עובר קברת דרך משמעותית באימונים והכשרות שבהם אנחנו מתאימים את המערך לאתגרים המבצעיים".

"מערך המילואים אף פעם לא מאכזב ואני מעריך מאוד את המערך", הדגיש, "לגייס 200 לוחמים בזמן קצר מעיד על המחויבות והבנת המשימה של כולכם. אני מסתכל על הגיוס הנוכחי למשך עשרה ימים לפחות. ככל שאנחנו נמצאים למסה ולגודל יש השפעה קריטית ליכולת שלנו כחיל לתת ביטחון אישי לאזרחים".

נצ"מ ערן לוי, רמ"ח מבצעים מג"ב על מצעד הדגלים. צילום: דוברות המשטרה

כאמור, כ־ 3,000 שוטרים יאבטחו את הצעדה, ובמשטרה כבר החלו בפעולות מנע: עד אמש נעצרו יותר מ־ 100 חשודים בהסתה ובהפרות סדר. גם בצה"ל שומרים על כוננות גבוהה לקראת אפשרות של זליגת המתיחות ליו"ש ולרצועת עזה, ונערכים לאפשרות שארגוני הטרור ברצועה ינסו לשגר רקטות לישראל. זאת אף שנכון לאמש אין לכך אינדיקציות מודיעיניות, מלבד איומים של חמאס, שאין לו אינטרס להגיע לעימות.

עם זאת, אירועים חריגים שעלולים להתפתח בשער שכם או בהר הבית עשויים לשנות את המצב, ואתמול כבר הוצבו מיגוניות נוספות בשדרות, חוזקה ההגנה לאורך המכשול מול הרצועה ותוגברו מערכות כיפת ברזל. במערכת הביטחון יש תמימות דעים כי ההחלטה לא לשנות את מתווה מצעד הדגלים, שעובר דרך שער שכם, היא נכונה, בין היתר - משום שכל החלטה אחרת הייתה מספקת לחמאס לגיטימציה ליצור קשר בין המתרחש בירושלים לבין המצב הביטחוני ברצועה ולאיים בכל פעם מחדש על ישראל.

לוחמי מג''ב במילואים מתאמנים לקראת מצעד הדגלים (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי מג''ב במילואים מתאמנים לקראת מצעד הדגלים (צילום: דוברות המשטרה)

גם במערכת הפוליטית הלחץ עולה. יו"ר סיעת רע"ם ח"כ ווליד טאהא הגדיר את המצעד כ"פרובוקציה בזויה בשכונה האסלאמית בירושלים". טאהא אמר ל"מעריב": "קביעת מסלול המצעד אינה יכולה להיות מנותקת מהשיקול הפוליטי. מדובר במסלול פרובוקטיבי פוליטי, מעורר סימני שאלה. קברניט אינו צריך ליפול בפח של קבוצת קיצונים צמאי דם. יש כל כך הרבה מקומות לרקוד בהם ללא פרובוקציה וללא התגרויות עם אף אחד".

השרה תמר זנדברג (מרצ) אמרה בראיון לגלי צה"ל: "מצעד הדגלים מסכן חיי ישראלים ופלסטינים. כולנו קורבנות שלו. מטרת המצעד היא לתקוע טריז, רגל מתריסה. בדמוקרטיה מותר גם להתריס, אבל יש דרך לעשות את זה עם פחות חיכוך".

חבר מפלגתה, סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, ציין בראיון לרדיו 103FM: "מצעד הדגלים הפך כבר מזמן להפגנה לאומנית, שמלווה בקריאות 'מוות לערבים' ובהשחתת רכוש. זה מיותר ולא נכון".

מנגד הסביר סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן): "אנחנו ממשיכים במסורת ארוכת שנים של חגיגת יום ירושלים. נעשה את זה בביטחון, בבטחה, בלי להתגרות. אני מבקש להסיר מכל מחפשי רעתה של ישראל את החשק לפגוע בנו. אל תאיימו עלינו".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, שמתכוון לעלות להר הבית ביום ראשון, אמר: "כבודה הלאומי של מדינת ישראל מונח על המאזניים וכל התקפלות בפני האויב מחלישה את ריבונותנו על הר הבית, וכך גם במדינה כולה, ופוגעת בכושר ההרתעה. כדי למנוע עימותים צריך להראות לפורעים שאנחנו בעלי הבית. אם אנחנו לא מתקפלים, האויב מתקפל. מי שלא רוצה לראות יהודים עם דגל ישראל בשער שכם או יהודים שעולים להר הבית - שיישאר בבית".

בן גביר הגיש אתמול תביעה נגד המשטרה על כך שנאסר עליו לצעוד בשער שכם במצעד הדגלים הקודם, לפני חודשים אחדים. באמצעות עו"ד חנמאל דורפמן הוא דורש פיצוי בסך 250 אלף שקל. לדבריו, המשטרה פגעה בחסינותו כשאסרה עליו להיכנס, פגעה בחופש הביטוי והפלתה אותו לרעה, כשעל פי חוק חסינות חברי הכנסת, רק אם השער היה נחסם לכל הציבור, ניתן היה למנוע מבן גביר להיכנס. בפועל הכניסה נאסרה רק על יהודים.