מתיחות שיא בבירהכוחות הביטחון נערכים בכוחות מתוגברים לקראת מצעד הדגלים שיערך מחר בירושלים ומתוכנן לעבור גם דרך העיר העתיקה ושער שכם. כ-3,000 שוטרים יאבטחו את האירוע, ומהמשטרה נמסר כי הושלמה היערכות גיוס של לוחצי המילואים של מג"ב. 

ההיערכות הביטחונית כוללת לוחמות ולוחמים ממרחבי מג"ב ירושלים ומג"ב עוטף ירושלים. בנוסף, גויסו שלוש פלוגות מילואים של מג"ב ובתוכן כ-200 אנשי מילואים אשר הצטרפו לפלוגת מילואים שכבר הייתה בתעסוקה מבצעית. הפלוגות עברו השבוע מסלול גיוס והכשרה הכוללת אימוני ירי ואמצעים לפיזור הפגנות והכנה מנטלית לקראת המשימה הלאומית.

בתוך כך, הר הבית ייפתח מחר לעליית יהודים. ממשטרת ישראל נמסר למינהלת הר הבית כי היא נערכת לאפשר עליות זורמות וחלקו, קבוצות גדולות ועליות מהירות. חבר הכנסת איתמר בן גביר הודיע כי יעלה מחר להר ויערוך הצהרה בשער הכניסה לכותך.

כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ארגוני הטרור מאיימים: "נתעמת עם כוחות הביטחון"
ארגון חמאס קרא לצעירים הפלסטינים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון והמשתתפים במצעד הדגלים. ראש ארגון החמאס בחו"ל, חאלד משעל, תקף את ישראל ואמר: "אנו קוראים לעמנו להשתתף ביום ראשון בהפגנות המוניות כדי להתעמת עם התוקפנות הציונית בירושלים". לכך, הצטרף גם בכיר בלשכה המדינית של הארגון, חוסאם בדראן, אמר כי "מצעד הדגלים הוא תוקפנות של הכיבוש, ויש לשים לו קץ". 

בנוסף, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אמר: "יש לנו אפשרויות רבות להתעמת עם מצעד הדגלים ונסיונות החילול של מסגד אל-אקצא. אנו מוכנים לכל התרחישים. העם שלנו בירושלים מעולם לא היסס להגן על המסגד הקדוש ועזה תשאר המגן והחרב. במקביל, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סלאח עארורי, המשתמש גם כמנהיג הארגון ביהודה ושומרון הצהיר: "הקרב נסוב סביב ירושלים ואל-אקצא. אנו נגן על פלסטין. הכיבוש מנסה לכפות את הריבונות שלו על העם שלנו, וננחיל לו תבוסה כמו בשנה שעברה".

מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)
מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)

בהודעה מטעם הארגון נמסר כי "מחר תהיה התקוממות עממית מאסיבית של בני עמנו ושל בני האומה באל-אקצא. אומתנו הערבית והאסלאמית קוראת למנהיגים, לממשלות, לעמים ולארגונים לסכל את תוכניתו של הכיבוש. זו היא אחריות היסטורית שנושא עמנו הפלסטיני והאומה הערבית האסלאמית. אנו צריכיכים לפעול על מנת שפלסטין תחזור לאנשיה ותשוחרר מהכיבוש".

ארגוני הטרור ביהודה ושומרון קראו גם הם לפלסטינים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון. בכלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי "הארגונים קוראים לכלל הציבור להגיע לכיכר אל-מנארה ברמאללה בשעה 17:00 ולצאת להתעמת עם כוחות הכיבוש בישראלים במחסומים, בתגובה למתנחלים ולצעדת הדגלים". כמו כן, הפלגים בחשבון קראו גם הם להתגייסות כללית בשעה 18:00 וקראו גם הם לפעילים, לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון.

עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)
עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)

"ניסיונות ההסתה הולכים וגוברים"
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פנה לציבור הפלסטיני וביקש להרגיע את ההסתה ואת הרוחות: "אנחנו בתקופה בה ניסיונות ההסתה הולכים וגוברים. אני קורא את השקרים והסיפורים ואני כאן כדי להבהיר - מצעד הדגלים מתקיים כבר למעלה מ-30 שנה, זה לא חדש. גם המסלול של מצעד הדגלים לא חדש, מה שעוד לא חדש זה הסטטוס קוו בירושלים שנותר על כנו ליהודים, מוסלמים ונוצרים ולא נאפשר לאף אחד לפגוע בו עבור אף אחד". 

האלוף עליאן הוסיף: "מה עוד לא חדש? האינטרסים של הגורמים שמנסים לחמם את השטח, והזלזול שלהם בהשלכות ההסלמה. בחודשים האחרונים אנו פועלים במדיניות אזרחית-כלכלית מרחיבה באיו"ש ואף חסרת תקדים בעזה. ערעור היציבות הביטחונית יפגע במאמץ זה ובהישגים עד כה".

היערכות ביטחונית לקראת מצעד הדגלים בעיר לוד
המשטרה השלימה את היערכותה המבצעת לקראת התהלוכה שתתקיים בעיר לוד. במסגרתה, מאוד שוטרים מתחנת לוד, יחד עם לוחמי מג"ב ויס"מ ינהלו הסדרי תנועה מיוחדים לאבטחת המשתתפים באירוע. במסגרת אישור התוכנית המבצעית, מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, הנחה להיערך ולהיות במוכנות שיא לכל תרחיש, לצד צמצום הפגיעה בשגרת האזרחים ככל שניתן.

מסלול מצעד הדגלים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)
מסלול מצעד הדגלים בלוד (צילום: דוברות המשטרה)

כמו כן, מפקד המחוז הדגיש כי ההיערכות המבצעית המוגברת, תכליתה לאבטח את המשתתפים ולהילחם בכל ניסיון להפר את הסדר הציבורי ובמלא העוצמה תוך הפעלת כלל האמצעים והיחידות המיוחדות הפרוסות בשטח.