מתיחות שיא בבירה: כ-70 אלף איש השתתפו היום (ראשון) במצעד הדגלים המסורתי לציון יום ירושלים. המצעד עבר דרך שער שכם והסתיים ברחבת הכותל.

במקביל, כוחות המשטרה טיפולו במספר מוקדי הפרות סדר, ידויי אבנים ירי זיקוקין ועימותים שהחלו באזור מזרח ירושלים. באירועים אלו נגרם נזק לכלי רכב ונפגעו מספר שוטרים ואזרחים באורח קל. השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפרות סדר לפיזור מתפרעים וביצעו מעצרים.

כ-300 מפירי סדר ניסו להצר את צעדיהם של הצועדים באיזור שיח ג'ראח ולתקוף שוטרים. תוך זמן קצר הצליחו השוטרים להשליט סדר ולהניס את הפורעים. כמו כן, שני אוטובוסים ממוגנים שנכנסו בטעות לשכונת לעיסאוויה הותקפו בבקבוקי תבערה ואבנים. לא דווח על נפגעים. 


 כמו כן, במסגרת הפעילות המשטרתית לשמירה על הסדר ולמניעת אירועי חיכוך ואלימות מכל סוג שהם, רחפן שטס מעל שער שכם כשדגל אש"ף מחובר אליו יורט. במשטרה לא לקחו סיכונים ויירטו את הרחפן הבלתי מזוהה מחשש היה שמדובר בכוונה לחבל במצעד. במקביל לכך, שוטר נפצע באורח קל מיידוי אבן באזור רחוב צלאח א-דין. כ-150 מפרי סדר פונו על ידי כוחות המשטרה.

החל מתחילת היערכות המשטרה לפנות בוקר ועד כה, נעצרו ועוכבו על ידי המשטרה למעלה מ-60 חשודים במעורבות באירועים השונים של הפרות סדר, ידויי אבנים, תקיפת שוטרים ואירועי אלימות שהתרחשו לאורך היום בהר הבית, באזור העיר העתיקה ובמזרח ירושלים. בתוך כך, לאורך היום טופלו ע״י מערך הרפואה של מחוז ירושלים חמישה שוטרים שנפגעו באורח קל בהפרות הסדר, וחלקם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

דגל אש"ף מחובר לרחפן מעל שער שכם בי-ם ( צילום: שימוש על פי סעיף 27 א')

במקביל למצעד, החלו להתפרסם דיווחים מהם עלה כי ארגוני הטרור ברצועת עזה מתכוונים לשבש את הצעדה ולהגיב, ככל הנראה, בירי רקטות לעבר ישראל. בכיר בג'יהאד האסלאמי איים: "ההתנגדות נערכת לתגובה שתשפיע משמעותית על הסכסוך עם האויב, כדי ללמד את האויב לקח שלא יישכח".

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, מסר: "מגנה את המצעד בירושלים וקורא לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות האדם הבינלאומיים להתערב על מנת לעצור את ההפרות במקומות הקדושים ולהטיל סנקציות על ישראל". 

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה: "כל האפשרויות על השולחן, אנחנו מתכוננים לכל תרחיש. אנחנו נמצאים בכיבוש שעבר זמנו, כוחות הכיבוש רוצים לבטל את הישגי שומר החומות אבל אנחנו אומרים בצורה ברורה - מחוגי השעון לא ישובו לאחור". הוא התייחס למסגד אל-אקצא שבהר הבית ואמר כי "זה הנכס שלנו, יש מולנו אפשרויות ברורות להיאבק בניסיונות לחלל אותו".

משתתפי מצעד הדגלים שרים את "התקווה", מרק ישראל סלם 

ריקוד דגלים (צילום: אבשלום ששוני)
ריקוד דגלים (צילום: אבשלום ששוני)


בין משתתפי המצעד היו ח"כ איתמר בן גביר וחברי כנסת נוספים. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "כמידי שנה מאז שאני זוכר את עצמי כילד, גם השנה צעדנו עם הרבבות בריקודגלים השמח והמרגש לציון איחודה של ירושלים. עוצמות שרק ירושלים יודעת להעניק לנו. תודה לשוטרי משטרת ישראל ולמפקדיה על ניהול מקצועי ואחראי של החגיגות. חג ירושלים שמח". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, מסר: "בתוך הממשלה הנוכחית יש מי שחושבים שלא צריך להניף את דגלי ישראל כאן, בלב ירושלים. שרה בממשלה אומרת שמצעד דגלי ישראל בירושלים – זו התרסה.
 


 

ח"כ בן גביר בצעדת הדגלים (צילום: ללא)

ח''כ סמוטריץ' במצעד הדגלים (צילום: דוברות הציונות הדתית )
ח''כ סמוטריץ' במצעד הדגלים (צילום: דוברות הציונות הדתית )

המפכ"ל שבתאי: "מוכנים לכל תרחיש"

מלפנות בוקר ולאורך היום, כ-3,000 שוטרים פעלו לאבטחת אירועי יום ירושלים. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן שפיקד על הפעילות בירושלים, אמר: ״בימים האחרונים ובפרט לאורך היום, פעלנו לאפשר את קיומם של אירועי יום ירושלים בבטחה ובביטחון. המורכבות והאתגר המבצעי, חייבו אותנו להיערכות משמעותית, לפריסה מבצעית רחבה ולפעילות נחושה".

"אני מביע הערכה רבה למפקדים והשוטרים שלנו שפעלו בכל הגזרות לשמירת הביטחון, החוק והסדר. רבבות הגיעו לכאן היום לצעוד ביום ירושלים, והזכות שלנו הייתה לאבטח אותם במתווה המצעד כפי שהוא מתקיים מזה עשרות שנים. עוד נכונו לנו אתגרים רבים בימים הקרובים ובתקופה הקרובה, ועלינו להמשיך בפעילות מבצעית נחושה, חכמה למען תושבי העיר והבאים בשעריה״.

מפכ''ל המשטרה בשער שכם, ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה בשער שכם, ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)


במסגרת התיעוד הטלפוני סקרו מפקדי המחוזות את היערכותם ליום ירושלים בכל רחבי הארץ לרבות בירושלים. "משטרת ישראל נמצאת היום בהיערכות שיא לקראת אירועי יום ירושלים בכל רחבי הארץ כאשר מרבית הכוחות המבצעיים שלנו פרוסים בדריכות מבצעית וכוננות גבוהה, מוכנים לכל תרחיש", אמר מפכ"ל המשטרה.

מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז י-ם לקראת מצעד הדגלים (צילום: דוברות המשטרה)

הוא הוסיף: "אנחנו בשליטה מלאה בכל הגזרות ומול כל האירועים וגם מספר האירועים הנקודתיים שהיו מהבוקר, טופלו באופן מידי ומקצועי. ישנו איסוף מודיעיני משמעותי שמאפשר לנו פעולות מנע בכל רחבי הארץ והפעלה חכמה של כוחות התגובה. אנחנו לא נאפשר לאף גורם מסית ופורע לחבל באירועי היום ולהפר את החוק והסדר. חשוב שמול הניסיונות לפרובוקציות מצד פורעים, יעמדו שוטרים ולוחמים שפועלים במקצועיות, רגישות ונחישות".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "ההחלטה שקיבלתי לפני כשבוע וחצי, בהמלצת המשטרה ושאר גורמי הביטחון, שהמצעד יתקיים השנה כסדרו ובמסלול הקבוע שלו -  הייתה החלטה נכונה ובלתי נמנעת. אם ניכנע לאיומי הטרור שלא להניף את דגלי ישראל בבירתנו, לא נדע יום אחד של שקט, ונמצא את עצמנו מתקפלים גם בעתיד. לכך לא הסכמתי, ולכן הייתי נחוש שהמצעד יתקיים כסדרו. גם אם ארגוני הטרור ינסו לאתגר אותנו בשעות ובימים הקרובים, ברור לחלוטין שכניעה לאיומיהם תוביל אותנו למצבים קשים בהרבה, שיפגעו הן בהרתעה והן בריבונות שלנו".

כוחות משטרה במצעד הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה במצעד הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)


"למעט מספר מקרים חריגים, האירוע בירושלים התנהל כסדרו, ואלפי השוטרים והשוטרות שהתפרסו בבירה, פעלו היטב ובנחישות כדי לאפשר את קיום המצעד באופן בטוח. שוב הוכח כי משטרת ישראל מהווה עוגן מרכזי בביטחונה של מדינת ישראל, ובביטחונם של אזרחיה. לצערי הרב, כמה עשרות פורעים מ'לה פמיליה' וארגון להב"ה הגיעו למצעד מתוך כוונה ברורה לשבש אותו, להסית ולנסות לפגוע באזרחים ערבים. זו התנהגות גזענית מכוערת שאי אפשר לסבול אותה, ואנחנו נמשיך להיאבק באותן קבוצות, שהנוכחות שלהן מסכנת את החברה הישראלית", סיכם.

שיא מבקרים חדש בהר הבית, חברת הכנסת מירי רגב הותקפה

שיא חדש בהר הבית נרשם היום לרגל יום ירושלים, עם עלייתם של 2,626 להר הבית לראשונה מאז שחרורו בשנת 1967. השיא הקודם בהר הבית נרשם גם הוא ביום ירושלים, לפני ארבע שנים. אז עלו להר הבית 2,084 יהודים. עליית היהודים להר הבית הסתיימה ללא אירועים חריגים, למעט ירי זיקוקים שבוצע מדי פעם מתוך המסגד, וכן התבצרות קצרה במסגד עצמו, שפוזרה על ידי כוחות הביטחון. מנגד, הסהר האדום טען כי טיפל ב-15 פצועים, ארבעה פצועים פונו לקבלת טיפול בבתי החולים.

למרות ההתרגשות הרבה, במהלך ההכנות למצעד הדגלים הותקפה חברת הכנסת מירי רגב כאשר אבן הושלכה לעברה, פגעה במאבטח הצמוד לה ופצעה אותו. מקורביה של רגב סיפרו כי היא השתתפה באחת מצעדות הדגלים, ולאחר סיום הצעדה ושירת "התקווה", הושלכה אבן לעברה אך פגעה במאבטח. האחרון נפצע בראשו באורח קל וקיבל טיפול רפואי.

כאמור, במשטרה התירו עלייה של יהודים להר הבית בשעות הבוקר, ביניהם ח"כ איתמר בן גביר. כוחות הביטחון נערכו בכוננות גבוהה מאוד, גם לאפשרות שההסלמה תגיע כבר ביציאה מהתפילה – הרבה לפני שיתחיל מצעד הדגלים.

ח''כ איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)
ח''כ איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)

ח"כ בן גביר הגיב לטענות על חשש להסלמה, לפני עלייתו להר הבית, ומסר כי "אז מה אם חמאס מאיים? נסגור את המדינה ו? היום זה הר הבית, מחר זה שער שכם, יפו, לוד".

במקביל, מבקרים יהודים במקום טענו כי המשטרה עצרה יהודי שקרא "שמע ישראל" בתגובה לקריאת "אללה ואכבר" שנקראה לעברו. עם הגעתו להר הבית השיב בן גביר לקריאות נגדו, וקרא: "עם ישראל חי. יום ירושלים שמח, החמאס איים עליי אבל אני בא לכאן להגיד להם 'אתם לא בעלי הבית'. מי ששונא את ישראל, לא צריך להיות כאן".

"אני מצפה שהמשטרה תפעל ביד קשה. נדהמתי לראות עשרות שרצו לכיוון שלי בצעקות וקללות, התפקיד של המשטרה הוא לעצור אותם ולזרוק אותם מהר הבית", אמר חבר הכנסת בהצהרה לתקשורת.

הפרות סדר בהר הבית, צילום: דוברות המשטרה

בחלק מהצילומים בכתבה נעשה שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]