המתיחות הביטחונית: ארגוני הטרור ברצועת עזה הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) כי הם דוחים באופן רשמי את ניסיונות התיווך וכי יגיבו "לתוקפנות של הכיבוש הישראלי בירושלים". זאת, על רקע מצעד הדגלים המסורתי שנערך לציון יום ירושלים ועבר גם דרך שער שכם והסתיים ברחבת הכותל. במקביל, בשעות האחרונות כ-300 מפירי סדר ניסו להצר את צעדיהם באזור שייח ג'ראח והחלו לתקוף את כוחות הביטחון.

משתתפי מצעד הדגלים שרים את "התקווה", מרק ישראל סלם

בתוך כך, חאדר חביב, בכיר בג'יהאד האסלאמי, אמר הכי "ההתנגדות נערכת לתגובה שתשפיע משמעותית על הסכסוך העם האויב". חביב הוסיף כי "נלמד את האויב לקח שלא יישכח". במקביל, דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר: "הקרב של עמנו פתוח ומתמשך להגנת ירושלים. העיר הזו הייתה ותישאר פלסטינית וערבית ושם כוח גס או זר חולף לא יוכל לשנות את האמת הנצחית הזו".

בהצהרה לעיתונאים הפלסטינים, הדגיש כי "עמנו הוא בעל הזכות במקום ושל ההיסטוריה במקום, וימשיך להגן על זכותו עד לגירושם של המתנחלים הציונים. הציבור שלנו ישמור על זהותה של עיר הקודש. ההתנגדות קובעת כיצד ומתי להגיב בהתאם למידע שיש לה".

מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)
מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)

מוקדם יותר, ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, מסר: "מגנה את המצעד בירושלים וקורא לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות האדם הבינלאומיים להתערב על מנת לעצור את ההפרות במקומות הקדושים ולהטיל סנקציות על ישראל". ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה גם הוא הגיב ואמר: "כל האפשרויות על השולחן, אנחנו מתכוננים לכל תרחיש".

"אנחנו נמצאים בכיבוש שעבר זמנו, כוחות הכיבוש רוצים לבטל את הישגי שומר החומות אבל אנחנו אומרים בצורה ברורה - מחוגי השעון לא ישובו לאחור", הוסיף. הוא התייחס למסגד אל-אקצא שבהר הבית והדגיש כי "זה הנכס שלנו, יש מולנו אפשרויות ברורות להיאבק בניסיונות לחלל אותו".

כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

כזכור, ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה הודיעו ביום חמישי האחרון על העלאת רמת הכוונות ומסרו כי נקטו בצעדים כחלק מהיערכות להסלמה אפשרית. במקביל לכך, הערב נערך ברצועה כינוס של הפלגים כדי לדון על המצב בירושלים, כך לדבריהם. בסיום הכינוס נמסר: "אנו רואים בממשלה הישראלים כאחראית להשלכות. ההתנגדות לא תיסוג ממה שהשיגה בקרב סייף אל-קודס (שומר החומות)". 

בהמשך קראו להמונים בירושלים, יהודה ושומרון ושאר המקומות בישראל לעלות להר הבית החל ממחר ולהחשיב את יום ראשון "כיום הגנה לאומי על אל-אצקא". בהמשך הזהירו מפני "כל פעולה טיפשית שתאפשר הסתערות על מסגד אל-אקצא בחסות מצעד הדגלים. תכנית זו תהיה חבית אבקת שריפה שתתפוצץ ותצית את האזור כולו. כל האפשרויות פתוחות".