עימותים בין יהודים לערבים בעיר העתיקה בירושלים ורחפן שהניף דגל אש"ף ויורט מעל לשער שכם היוו קדימון למצעד הדגלים - אשר יצא לדרך במתכונת הרגילה, שנה לאחר מבצע שומר החומות, לרבות המעבר דרך שער שכם וריקוד הדגלים המסורתי ברחבת הכותל המערבי - והסתיים ללא אירועים מיוחדים.

ההיערכות המשטרתית הייתה מוגברת, וההנחיות לשוטרים היו ברורות ובלתי משתמעות לשתי פנים - נחישות וסיכול כל ניסיון להסלמה או להלהטת הרוחות. אלפי שוטרים סמויים וגלויים נפרסו בשטחי הבירה ובאזור שער שכם, העיר העתיקה ומזרח ירושלים. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן והמפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי עקבו בדריכות אחר הנעשה בשטח, ואחרי מספר הערכות מצב מקדימות, שיחות מודיעיניות עם גורמי שב"כ וכן עם ראש הממשלה נפתלי בנט – הוחלט שלא לסגת מההחלטה הראשונה, שלפיה המצעד יתקיים במתכונתו הקבועה.

האירוע המרכזי התרחש סמוך לשעה 18:30, והמתח הגיע לשיאו בשעה שהצועדים נכנסו דרך שער שכם, צעדו בעיר העתיקה ועשו דרכם לרחבת הכותל המערבי לקראת הריקוד המסורתי. השוטרים היו חיץ אנושי ומנעו כל ניסיון להפרת סדר. עם זאת, שוטר אחד נפצע באורח קל מיידוי אבנים סמוך לצאלח א־דין, וכ־150 מפירי סדר שניסו לעורר מהומה פוזרו מהמקום על ידי כוחות המשטרה.

מפכ''ל המשטרה רנ''צ יעקב שבתאי בשער שכם מתצפת על מצעד הדגלים (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה רנ''צ יעקב שבתאי בשער שכם מתצפת על מצעד הדגלים (צילום: דוברות המשטרה)

בעקבות סרטונים של צעירים יהודים שהשמיעו במצעד הדגלים קריאות גזעניות ומסרים אלימים כלפי הציבור הערבי, צייץ שר החוץ יאיר לפיד: "להב״ה ולה פמיליה הם לא יום ירושלים. להב״ה ולה פמיליה לא ראויים לשאת את דגל ישראל. להב״ה ולה פמיליה הם חרפה שפוגעת בשמחתו של עם ישראל ביום ירושלים".

הרשימה המשותפת פרסמה תגובה למצעד ואמרה: "במסווה של 'מצעד דגלים' אנחנו רואים מפגן של אלימות והסתה בירושלים המזרחית הכבושה. דמם של אזרחים ערבים ויהודים על ראשם של מארגני מפגן השנאה הזה ועל 'ממשלת השינוי' שנותנת לו חסות. הכיבוש אינו סיבה לחגיגה. הוא פשע שדינו להסתיים. קריאות 'מוות לערבים' ו'שירין מתה' שמהדהדות הערב ברחובות ירושלים המזרחית, והפרת הסטטוס קוו באל־אקצא – צריכים להדיר שינה מכל מי שתומך בדמוקרטיה ושעתיד שני העמים חשוב לו".

כ־300 מפירי סדר התקבצו אמש סמוך לשעה 19:00 באזור שכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים במטרה לחבל בצעדת הדגלים, אולם כוחות המשטרה הגדולים הצליחו תוך דקות בודדות להניס את הפורעים ולהשיב את הסדר על כנו. במהלך היממה שחלפה - החל מלפנות בוקר ועד לסיום הצעדה - ביצעה המשטרה עיכובים של למעלה מ־50 מפרי סדר החשודים במעורבות באירועים אלימים ותקיפת שוטרים.

עוד קודם לכן התקיים מיני מצעד דגלים בעיר לוד, שהיוותה מוקד להתפרעויות לפני שנה בדיוק וחשפה שנאה אלימה בין יהודים לערבים. בסופו של דבר הצעדה התקיימה ללא אירועים חריגים ועם נוכחות משטרתית מוגברת, והשקט שב על כנו רגע אחרי שהסתיים האירוע הססגוני הזה.
למרות היום שעבר בשקט יחסי ביהודה ושמרון ורצועת עזה, משם לא בוצע עד שעות הערב ירי, במערכת הביטחון ישמרו על כוננות גבוהה גם ביממה הקרובה. זאת בעיקר בכל הקשור למערכי ההגנה האווירית שתוגברו בימים האחרונים, בעקבות איומי ארגוני הטרור להגיב בעקבות מה שהם מכנים "הפגיעה במסגד אל־אקצא".

כוחות משטרה במצעד הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה במצעד הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

לצד האיומים, מאחורי הקלעים פעלו כל העת המתווכים המצרים בניסיון להרגיע את השטח, ובישראל העבירו מסרים בדרכים שונות לחמאס כי במידה ויופר השקט מהרצועה - ישראל תגיב צבאית ובעוצמה – גם אם הירי יתבצע על ידי ארגוני טרור אחרים. יצוין כי בכל הדיונים שקדמו למצעד הדגלים, המליצו צה"ל, שב"כ והמשטרה לדרג המדיני שלא לשנות את מתווה הצעדה. במערכת הביטחון סבורים שאם צעד זה היה מתבצע, הוא היה מנוצל על ידי חמאס בניסיון לסחוט את ישראל כל פעם מחדש בנושא אחר, לצורך חיזוק מעמדו ברחוב הפלסטיני. במערכת הביטחון סבורים כי גם אם יתבצע ירי רקטות מהרצועה במהלך הלילה, ההחלטה שלא למצמץ או לשנות את מסלול הצעדה הוכיחה את עצמה באופן מלא.

הפרות הסדר טופלו במהירות, לפחות 18 פלסטינים נעצרו
השקט היחסי שבו התקיים אתמול יום ירושלים - תוצאה של היערכות של כוחות הביטחון והמשטרה - לווה במספר אירועים בעיר העתיקה ובהר הבית, שטופלו במהירות. בסך הכל נעצרו אתמול 18 פלסטינים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפת שוטרים ואזרחים והתפרעויות אלימות.
עימותים בודדים היו גם לאחר שהצועדים התפזרו: שני אוטובוסים שנכנסו בטעות לשכונת עיסאוויה נרגמו באבנים ובבקבוקי תבערה, קבוצעת יהודים הותקפה בשכונת שייח ג'ראח וקיצונים יהודים הכו צעיר ערבי.

זה התחיל כשצעירים יידו אבנים כבר משעות הבוקר לעבר כוחות משטרה, שנעלו את הצעירים בתוך מסגד אל־אקצא. בשלב מסוים החלו הצעירים המתבצרים לירות זיקוקים, רובם נפלו בתוך המסגד, וכן יידו אבנים תוך קריאות "אללה אכבר". גם דגלי אש"ף הונפו בתוך המסגד וברחבת הר הבית. במהלך האירועים תיעדו רחפני המשטרה מיידי אבנים, והכוחות הגיעו אל מרביתם.

היערכות המשטרה למצעד הדגלים, ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
היערכות המשטרה למצעד הדגלים, ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

לקראת סיום הביקורים בהר, ולאחר שנמנו במקום כ־2,600 מבקרים יהודים ועוד 15 אלף בכותל, החלו עימותים בין מתפללים לבין צעירים פלסטינים שהפרו את הסדר, לרבות השלכת בקבוקים וכיסאות בשטח ההר. כוחות המשטרה פיזרו את המתפרעים ועצרו שלושה חשודים. במקביל, ולאור הפרת כללי הביקור בהר הבית על ידי חברי אחת הקבוצות האחרונות של היהודים שסיירו במקום, הורחקה קבוצת המבקרים ועוכבו מספר מעורבים.

אירוע חמור אירע באזור שער שכם, שעה שמאבטח של חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) נפצע מאבן שהושלכה לעבר כוחות המשטרה שהיו במקום. המאבטח, שנפצע באורח קל, טופל במקום ופונה בהמשך לטיפול רפואי בבית החולים הדסה. מקורביה של רגב סיפרו כי היא השתתפה באחת מצעדות הדגלים, ולאחר סיום הצעדה ושירת "התקווה" הושלכה אבן לעברה - אך פגעה במאבטח.

בתוך כך אתמול נפצע מסתערב של משמר הגבול באורח קל ממטען שהושלך לעבר כוח מסתערבים, וזאת בעת פעילות במהלך הלילה במחנה הפליטים דהיישה שבגזרת חברון. הכוח המשולב עם חיילי צה"ל ביצע פעילות בביתו של חשוד - ובעיצומה הושלך מטען לעבר כוחות הימ"ס. כתוצאה מכך נפצע המסתערב מרסיסי המטען ופונה לקבלת טיפול במרכז הרפואי שערי צדק. כאשר מסתערבי מג"ב יצאו ממחנה הפליטים, החלו הפרות סדר אלימות, שכללו זריקות אבנים, השלכת מטענים ובקבוקי תבערה לעברם. הם הגיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות וזיהו פגיעות במחבלים שהשליכו עליהם מטענים.