רוב הערכות מדברות על הצלחה ברורה באירועי יום ירושלים והעובדה שבניגוד לשנה שעברה, חמאס לא ניצל את מצעד הדגלים כדי לבצע ירי רקטות לעבר ישראל. האלוף (מיל') גרשון הכהן, שבתפקידו הצבאי האחרון שימש כמפקד הגיס המטכ"לי וכיום חוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, התייחס למשמעות הדברים. בראיון ליואב מינץ, בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, קבע כי נוצרה חזית פנימית נגד מדינת ישראל.  

הכהן סיכם את אירועי יום ירושלים בצל החשש הכבד לירי מעזה ואמר: "טוב שהמצעד קוים במסלולו, טוב שעם ישראל התגייס בהמוניו להגיע זו אמירה משמעותית ביותר, וטוב שזה נעשה על ידי הממשלה הזו. אי אפשר לומר שעמר בר לב הוא איש ימין, הוא שם נתיב שחייב להיות הקונצנזוס שאומר 'אם נכנע לסחיטה זה מדרון חלקלק נאבד את כל הריבונות'. מדינת ישראל נכנסה ליום הזה במצב של איך שלא יהיה היא מרוויחה, אם יהיה רקטות אז טוב מאוד נמשיך הלאה, ואם כן יהיה יש פה מסר שאומר שאנחנו נמשיך לעשות את סדר היום שלנו בוודאי מה שחשוב לירושלים שהיא מרכז סדר היום היהודי שלנו - ואם הם מאיימים אנחנו מוכנים להכנס איתם למלחמה". 

על השאלה האם המצעד הפך להיות מזוהה עם מגזר אחד בלבד, השיב הכהן ואמר: "אין תהום, אם היו כמה קבוצות של להב"ה שחיפשו צרות, עשרות האלפים שהגיעו הם יהודים, אם נחום ברנע חושב שהמעשה הזה הוא מחוץ לשבועה על נהרות בבל הוא לא מבין את היהדות, יסוד היהדות הוא ירושלים והמלחמה על הר הבית, מי שסטה מהדרך הם אנשים כמוהו". 

בהמשך, העריך האם חמאס ירים ראש ויגיב תגובה מאוחרת: "אין חיים בחשבון אלא נצח, וכך העם היהודי. מטרת הציונות היא מטרה אינסופית לקיום ישראל. את זה למדו כל האחים המוסלמים מבן גוריון, אולי אצל נחום ברנע האופק זה הוא עוד יום של שקט, וזה עתיד ילדיו. לעם ישראל - האופק הוא בנצח. אם הם רוצים להילחם אז נילחם, חמאס יצר מנוף אסטרטגי הוא יכול לאיים בסדר היום של מדינת ישראל - זה תלוי בנו אם אנחנו נכנע לסחטנות שלו או נעמיד אותו במקום. רוב הסיפור תלוי במאבקים שביננו". 



צעדת הדגלים בירושלים  (צילום: מרק ישראל סלם)
צעדת הדגלים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

"יש פה מציאות של עם ישראל שיודע את דרכו הוא לא רק מספיק מבין שהוא הרוב, והוא צריך להתנהג כמו רוב".

בהמשך השיחה, התייחס הכהן לאיום האיראני ועל הפעולות לכאורה שייחסו לישראל - האם בישראל משנים אסטרטגיה ואת כיוון הפעולה שלה מולם, על פי דבריו של העיתונאי רונן ברגמן: "אני לא יודע ויותר טוב שלא נדע, אני חושב שהוא חושף דברים שהיה יותר טוב לא לחשוף. ברור שאיראן הם איום אבל האיום הגרעיני איראני הוא נדבך אחד בתוך מערכת כוללנית, שבתוכה הם בנו את הג'יהאד הפלסטיני בעזה, ותוכמים בחמאס ובחות'ים בתימן שיכולים לאיים עלינו הם יצרו את מה שכינה סולמאני 'מעטפת אש'. זה איום אקטיבי יומי על ישראל לא פחות מהגרעין וצריך להסתכל על התמונה הכוללת, ובהיבט הזה צריך להבין מה מבינים הערבים, כשהם מרימים ראש נגד עם ישראל, וזה כולל גם את ערביי ישראל".

עוד אמר: "הרי חלק גדול מהמהות בהר הבית זה ערבים ישראלים. בארגון השומר היו מאה חמישים איש, מי שמוביל את המציאות זה הקומץ הקטן ואין ספק שנוצרה פה יכולת חדשה להתקוממות ערבית כולל מה שאנחנו רואים באוניברסטיאות ובדבר הזה מדינת ישראל חייבת לטפל. הם מוכנים להטריף, כדאי לראות את הכניסה עם שתי מרכבות סוסים למסריק, היהודים בגוש משגב חיים תחת פחד, כדאי להסתכל על המציאות בעיניים, כדאי להבין שעם ישראל ברובו חי עם אתגר שחייב התמודדות, יש פה מיעוט כמו נחום ברנע, שמתעלם מהמציאות".