תרגיל 'מרכבות האש' - המדמה את חודש המלחמה של צה"ל הגיע היום (שישי) לסיומו. במהלך החודש תרגלו כוחות צה"ל, בסדיר ובמילואים מהמטה הכללי ועד הכוחות הלוחמים בקצה, התמודדות עם אתגרים ואירועים מתפרצים במספר זירות לחימה במקביל, תוך מיקוד בזירה הצפונית.

כמו כן, נבדקה מוכנות זרוע הים, התקיימו תרגולים לחיזוק והגנת העורף, העברת ציוד לוגיסטי בתנאי לחימה, היערכות לפריסת כוחות ולהגנה אווירית אפקטיבית. בנוסף חיל האוויר ביצע את תרגיל 'חץ קטלני', בו השתתפו כלל מערכי החיל ותרגל לחימה בזירה הצפונית, וכן עוצבת הפלדה ביצעה תרגיל במתאר הצפוני ונועד להכין את כוחות האוגדה לתמרון קרקעי במערכה הבאה. 

חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)

בפיקוד המרכז תורגלו תרחישים מבצעיים עצימים ולחימה בטרור, זאת תוך המשך פעילות מבצעית בכל העת כחלק ממבצע 'שובר גלים'. במהלך השבוע תורגלו בזרוע הים תרחישים שונים ותורגלה פריסת רשת לוגיסטית רב-זירתית במטרה לתמוך בכוחות ולהקנות להם אפשרות ללחימה רציפה.

בשבוע האחרון, אף בוצע תרגיל ׳מעבר לאופק׳ בקפריסין, תרגיל ראשון וייחודי מסוגו, בו השתתפו כוחות בסדיר ובמילואים מעוצבת האש לצד טייסות מחיל האוויר, כוחות מיוחדים נוספים של זרוע הים וזרוע היבשה וכוחות מאגף המודיעין ואגף התקשוב וההגנה בסב"ר, בשיתוף פעולה עם צבא קפריסין.

עם סיום התרגיל הצה"לי הכולל, התקיים מסדר צבאי בנמל חיפה בהשתתפות הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד מפקדת העומק והמכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב וכן מפקד עוצבת האש, תת-אלוף עופר וינטר.

חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בתרגיל מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: ״סיימנו לפני שעה קלה תרגול של חודש מלחמה, ואחרוני הלוחמים חזרו ממש עכשיו לרציף מקפריסין. אני רוצה להביע הערכה רבה לכל המשתתפים בתרגיל. ראיתי אתכם לאורך כל החודש - ראיתי מקצועיות, משימתיות ורוח מצוינת. כבר התחלנו בתהליך התחקור והלמידה, וניתן להסיק כי קיימת שותפות עמוקה בין הזרועות ובין יחידות צה״ל, והיא מבוססת על אמון הדדי וחברות. זוהי עוצמה. בנוסף צה״ל יצא מהחודש הזה עם בטחון גבוה ביכולות שלו ובביצוע שלו. צה"ל יותר מושחז, יותר מתואם, מודרני ומוכן".

ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק: ״צה״ל מסיים את התרגיל מהנרחבים ביותר שביצענו לאורך השנים. מטרתו הייתה לבחון את כשירות הכוחות ולהגביר את מוכנות צה״ל לכל תרחיש. הייחודיות המרכזית של התרגיל נבעה מהיכולת לאתגר את כלל גופי צה״ל לאורך זמן באופן מעמיק ורב־זירתי, צה"ל נערך כל העת למבצעים ולמערכות שונות בגזרות שונות״.

מפקד מפקדת העומק והמכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב: ״באוויר, בים, ביבשה, בסייבר, בתיכנון, במודיעין, בתקשוב ובלוגיסטיקה נבנה ׳היחד הצה"לי׳ שבסופו של יום בונה את הזרוע הארוכה של צה״ל ואת היכולת לקדם פני אויב וסכנה. הייתה לנו זכות גדולה לקחת חלק בשיפור, בתרגול ובליטוש היכולת ליום פקודה״.