"השארנו את הבופור מאחורינו?" – שאל ראש הממשלה מנחם בגין ביום הראשון של מלחמת לבנון הראשונה (מבצע "שלום הגליל") והרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן השיב: "עוד מעט הכוח יהיה מאחוריו, עוד שעתיים וחצי". כך עולה מפרוטוקול הדיון הדרמטי שהתקיים ביום בו פרצה המלחמה ב-6 ביוני 1982. במלאת 40 שנים לפרוץ המלחמה פרסם ארכיון צה"ל את פרוטוקול הדיון.

"קיבלתי מכתב מרייגן (נשיא ארה"ב דאז רונלד רייגן), מכתב אדיב, אבל מבקש לא לעשות שום דבר. השבתי לו, אנחנו נקיים את חובתנו הקדושה", ציין בגין בדיון שהתקיים בפיקוד צפון.

בפתח הדיון אמר הרמטכ"ל: "היו היתקלויות פה קטנות, לא גדולות".

בגין שאל: "מה הולכים פה, זה טנקים?" ורפול הבהיר: "חיל רגלים, ונגמ"שים וטנקים". 

בגין הוסיף: "אבל כולם ממוכנים" והרמטכ"ל השיב: "כולם ממוכנים. זה כוח אחד, פה גשר הליטני ואחר כך הוא ממשיך לזהרני לקו שהממשלה צריכה להחליט אחר כך לעבור בו, הקו – זה כוח אחד".

בתשובה לשאלה נוספת של בגין הסביר הרמטכ"ל – "פה יש כמה גשרים", ובגין שאל: "אין חשש שיפוצצו את זה?" הרמטכ"ל הבהיר שבינתיים אין סכנה ויש שמירה על הגשרים.

במהלך הדיון שאל עוד בגין: "יש לכם טרנזיסטור, אפשר למצוא טרנזיסטור, נשמע ב-13:00 חדשות. אנחנו צריכים להחליט – האם למסור את ההודעה הזאת ב-14:00 או ב-15:00 (על היציאה למבצע)".

הרמטכ"ל ביקש למסור את ההודעה יותר מאוחר לפנות ערב ובגין סיפר ששר הביטחון אריאל שרון אמר שייתכן והוא יבקש להקדים. הרמטכ"ל דחה את הבקשה להקדמת ההודעה ובגין נענה.

שר הביטחון אריאל שרון בלבנון בהשתתפות יצחק רבין, רפול, משה לוי ואחרים (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
שר הביטחון אריאל שרון בלבנון בהשתתפות יצחק רבין, רפול, משה לוי ואחרים (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

כאשר בגין שאל האם כבר השארנו את הבופור מאחוריו, השיב לו ראש אמ"ן, האלוף יהושע שגיא: "לא, אנחנו עוד לא הגענו לבופור".

בגין ציין: "הבופור שרואים אותו ממטולה, הוא כל כך קרוב, כמו על כף היד רואים אותו". הרמטכ"ל הודיע: "הוא שמונה ק"מ בסך הכל. עוד מעט הכוח יהיה מאחוריו, עוד שעתיים וחצי".

בהמשך הדיון שאל בגין: "אנחנו הודענו איך שהוא לסורים שאנחנו לא רוצים לתקוף אותם?" ושגיא השיב: "לא".

רפול הסביר: "שום דבר לא הודענו עד הרגע הזה ולא נודיע כל זמן שנדע שהם לא יודעים מה קורה. למה לתת להם אינפורמציה?".

בגין השיב: "נכון, אבל הם לא יודעים כלום, הם יכולים לפתוח באש". רפול היה נחרץ: "לא עכשיו, לא בשלב הזה".

ראש אמ''ן יהושע שגיא  (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
ראש אמ''ן יהושע שגיא (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

בתשובה לשאלתו, מה אמרו נציגי הסיעות שנפגשו איתו באותו בוקר, השיב בגין: "כולם, הסיעות הקטנות, לא היו שום ספקות, אבל המערך אמר שהתגובה הייתה בסדר, אולי הם היו מציעים דרך אחרת, אבל הייתה כבר תגובה. לאחר שאמרתי לו את שם המבצע 'שלום הגליל' והמטרה היא כמו שכתוב שם ואין אחרת ואנחנו לא עולים עכשיו על ביירות. אני לא יודע מה יהיה בעתיד, תלוי וזה התקבל על דעתו".

במהלך הדיון התברר שמטוס של חיל האוויר נופל והטייס שנפל בנבטיה, חי ומקבל טיפול במרפאה מקומית.

בגין שאל – "הוא בידי החזית העממית?" והרמטכ"ל השיב: "הוא בידי המחבלים".

בגין הגיב: "את החייל הזה אנחנו נוציא, אם ניקח לפחות כמה עשרות שבויים להחליף אותו. צריך לקחת איזה מפקדים. רבים מהם יברחו לפני שנגיע אליהם".

רפול אישר: "אני חושב שהם כבר ברחו". בגין הבהיר: "תמורת האיש שלנו, נהיה מוכנים להסגיר להם את כולם".

בעקבות מידע שהגיע שהטייס עדיין בנבטיה, הורה הרמטכ"ל: "מהר לחסום את הצירים" ובגין הוסיף: "לקחת שבויים למען החלפת השבוי".

בהמשך הובהר שהכוח הקידמי של צה"ל כבר עבר את צור. "זה מתקדם בסדר גמור, נכבוש את צור עוד היום", העריך אלוף פיקוד הצפון אמיר דרורי.

בהמשך הדיון שאל בגין אודות המוראל בקרב החיילים ורפול הבהיר: "ביקרתי אצל אלה שהתגייסו, מילואים, מאה אחוז. הם יודעים ומבינים והם התגייסו מהר מאוד".

ארכיון צה"ל חשף בתוך כך פרוטוקול נוסף, של דיון שהתקיים בלשכת הרמטכ"ל ב-5 ביוני 1982, יום לפני פרוץ המלחמה.

הדיון התקיים בעקבות ניסיון ההתנקשות בשגריר ישראל בבריטניה, שלמה ארגוב, שנפצע באורח קשה מאוד.

"קיבלנו אישור לתקוף בלבנון ולהתחיל ביעדים בתוך ביירות – שני יעדים ועוד מספר יעדים בדרום לבנון, בסך הכל 11 יעדים", הודיע הרמטכ"ל איתן – "התברר שמזג האוויר לא מאפשר, בהתחלה הוא לא אפשר בכלל, בהמשך התברר שאפשר רק חלק מהיעדים, כלומר את היעדים שבביירות. אז קבעתי שאם אי אפשר את הכל ואפשר רק חלק, אז ביירות עדיף. אם אפשר בדרום ואי אפשר בביירות, אז לא נעשה ונמתין. אז בסופו של דבר התאפשר בביירות וקצת בדרום, כשלקראת ערב נפתח פה ושם מזג האוויר ואפשר התקפה של יעדים".

מלחמת שלום הגליל- מבצע הבופור (צילום: דובר צה''ל - ארכיון צה''ל במשרד הביטחון, ליגד רוטלוי)
מלחמת שלום הגליל- מבצע הבופור (צילום: דובר צה''ל - ארכיון צה''ל במשרד הביטחון, ליגד רוטלוי)

אלוף פיקוד צפון הבהיר שהתקיפה בדרום לבנון הייתה לאחר שהמחבלים ירו ארטילריה. רפול הבהיר: "כן, זה היה המשך, הם התחילו לירות על זה, כשאנחנו תקפנו בביירות".

בהמשך הדיון העריך הרמטכ"ל שהממשלה תחליט לממש את התוכנית של הרחקת הקטיושות והתותחים מיישובי הצפון.

הוא הודיע שקיימת אפשרות לצאת למבצע שהוא שונה מ"אורנים" המקורי (תוכנית מגירה צבאית, שכללה כניסת צה"ל מלבנון, סילוק מפקדות אש"ף וצבא סוריה מתוכה והשתלטת שלטון נוצרי בתוכה).

 "לחצות עם הכוחות את הקווים, מחר בהמשך היום, כשהמטרה היא להשתלט על המעברים והגשרים וקו כאוכבה-חצביה, עד מחר בערב ומזה להמשיך את התנופה במרכז ובמערב, לא בכאוכבה-חצביה, אלא אם יסתבר שזה לא מביא, מקרב התנגשות עם הסורים", הסביר הרמטכ"ל.