ברקע המבוי הסתום בהסכם הגרעין: 35 המדינות שחברות בדירקטוריון של סבא"א (IAEA) יתכנסו השבוע בווינה על מנת לדון בסוגיית הגרעין האיראני, בשל כישלונה לשתף פעולה בנוגע לשרידי האורניום. גורם מדיני בכיר ציין כי מדובר בפעם הראשונה בה יופעל לחץ מדיני על איראן מאז החל המשא ומתן חזרה להסכם.

לדבריו, טרם קבלת ההחלטה מתחיל להיראות הלחץ מצידה של טהרן. עוד ציין הגורם כי בישראל מקווים שההחלטה העתידית תוכל להפנות את התיק חזרה אל מועצת הביטחון הלאומי כפי שהיה בשנים קודם לכן.

מלבד שרידי האורניום, עולה תמונה מדאיגה של ההעשרה איראנית בכמויות המספיקות לשלוש פצצות גרעין, ציין הגורם. לצד זאת, ניתן לחוש בשינוי במדיניות של המעצמות לאור התקיעות בהסכם הגרעין וכי הבחירה של ארה"ב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור מהווה צעד לקראת דברים נוספים.

ראש הממשלה בנט ומנכ''ל סבא''א ד''ר רפאל גרוסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראש הממשלה בנט ומנכ''ל סבא''א ד''ר רפאל גרוסי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בתוך כך, הצעד האופטימלי שעשוי להתקבל בישיבת הנגידים של סבא"א היא הפניית התיק האיראני למועצת הביטחון, כאשר לרוב מדובר בצעד ראשון מתוך תהליך. זאת, כאמור ברקע השינוי במדיניות כלפי איראן בקרב המעצמות לאחר שהסכם הגרעין הגיע למבוי סתום. 

כזכור, ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש בסוף השבוע עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ד"ר רפאל גרוסי, אשר הגיע לביקור בזק בישראל. בפגישתם, הדגיש ראש הממשלה את עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על ידי שימוש במידע כוזב ושקרים.

עוד הדגיש בנט את תמיכת ישראל בכך שסבא"א תממש את המנדט שלה מול איראן באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי, ואת החשיבות בכך שמועצת הנגידים של הסוכנות תעביר לאיראן מסר חד וברור בהחלטתה הקרובה. הוא מסר כי ישראל מעדיפה את המסלול הדיפלומטי על מנת לשלול מאיראן כל אפשרות לפתח נשק גרעיני, אך יחד עם זאת שומרת את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית, אם הקהילה הבינלאומית תיכשל בכך בפרק הזמן הרלוונטי.