הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, התארח היום (ראשון) ב"וועידה הישראלית הראשונה למוכנות בעורף", והתייחס למוכנות הצבא למלחמה הבאה מול חיזבאללה, שינוי הגישה המתחייב ושלח מסר לתושבי לבנון. הוועידה שהתכנסה בפעם הראשונה, עסקה בהיערכות העורף ובאופן שבו תיראה המלחמה הבאה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הרמטכ"ל התייחס לכך שכוח האש אותו יפעיל הצבא במלחמה הקרובה בצפון הארץ יהיה כזה שטרם נראה כמותו, ושלח מסר ברור לתושבי לבנון: "אני מציע לכם לעזוב עוד לפני שנורתה הירייה הראשונה - עוצמת התקיפה תהיה דבר שלא ראיתם".

הוא תקף את חיזבאללה, והאשים אותו בכך שהפך את לבנון לשדה קרב, תוך שהוא מתייחס לשימוש של הארגון במטרות אזרחיות: "האויב הפך במו ידיו את לבנון למדינה שיש לה פוטינציאל לחוות נזק חסר תקדים, כתוצאה מהצורה בה הוא מתפרס בכל רחבי המדינה והאופן שבו הוא מצמיד אמל"ח לאזורים אזרחיים".

כוכבי הדגיש את השינוי התפיסתי העמוק שיש לבצע בכול הקשור לגזרת לבנון: "המושג מידתיות חייב להשתנות ליחסיות, בין מה שאנחנו מחוייבים לעשות למען הגנת אזרחנו, לבין מה שיגרם לאוייב בין היתר מהתקיפות שלנו. חייב להיות פה שינוי תפיסתי עמוק".

עוד הוא המשיך: "חיזבאללה שמכוון את הנשק שלו לאזרחים, הוא צבא טרור. באופן שבו הוא יתפרס זה מחייב שינוי פרדיגמה של כול מי שעוסק בערכים במשפט בינלאומי, בהנחה שהוא רוצה לעסוק במלחמות ההווה ולא במלחמות העבר". 

הרמטכ"ל שלח מסר תקיף לארגון הטרור לקראת הלחימה הבאה: "כל דבר שיש לו קשר לרקטות הוא יעד לתקיפה מבחינתנו. יש לצה"ל בנק מטרות משמעותי לקראת הלחימה הבאה. אלפי מטרות, לא 2000, וגם לא 3000, מדובר בהרבה יותר". 

הוא התייחס גם למערכה שתעבור על העורף הישראלי: "צריך לדבר בכנות על הקושי שיהיה בעורף. יהיו פה נפילות רבות של טילים ורקטות, הן יגרמו לנזק לרכוש, ולנזק בנפש ויש לתאם ציפיות למציאות הזאת".

כמו כן, הוא הוסיף: "לא יהיו 300 רקטות ביום, אלא הרבה יותר מכך, מלחמה שכזו תימשך זמן רב. אם זאת, הצביע כוכבי על נקודת אור מסויימת: "רוב הנשק של חיזבאללה הוא נשק סטטיסטי, והמענה שלנו הוא מדויק". 

בנוסף, התייחס הרמטכ"ל למאמצים הרבים שנעשים בתחום שיפור יכולות הצבא בכל הקשור ליירוט הרקטות: "סגרנו עסקאות להגדלת היקף המיירטים. סגרנו עסקאות להגדלה זו בדגש על כיפת ברזל, מדובר על שיפור בשיטות היירוט שנעשה כל הזמן".

הוא המשיך להרחיב בנושא: "פיתוח סוגי מיירטים חדשים, מהעולם של חץ ושרביט ועד כיפת ברזל, מהירים ואפקטיביים יותר. שמנו סכום משמעותי על הלייזר, ולכן הוא מתקדם בקצב מאוד גבוה בשנים האחרונות. אני מאמין שההתקדמות הזאת גם תימשך, אנחנו הולכים לקראת תפיסה של הגנה ארצית".