האם ישראל הרעילה למוות שני מדענים איראנים? על פי דיווח "הניו-יורק טיימס", באיראן מאשימים את ישראל בהרעלת שני המדענים שמתו אחד אחר השני תוך ימים. לטענת האיראנים, כך על פי הפרסום, השניים היו מטרות חיסול עבור ישראל. 

השניים, כך על פי הדיווח, היו צעירים ובריאים ובסוף מאי הובהלו לטיפול נמרץ בסופו נקבע מותם. באיראן מאמינים כי ישראל הרעילה את המזון אותו אכלו המדענים, ובכך הביאה למותם. 

במידה ואכן ישראל עומדת מאחורי החיסול, מדובר על פי "הטיימס" בהתעצמות מלחמת הצללים בין המדינות, כאשר על פי הדיווח ישראל מרחיבה את שורת החיסולים גם לאנשים שאינם קשורים ישירות לפרויקט הגרעין האיראני. 

בכתבה מציינים כי שני המורעלים היו ד"ר איוב אנטזארי, מומחה לאווירודינמיקה אשר על פי הדיווח הורעל בארוחת ערב אליה הוזמן ימים ספורים טרם מותו. ההרוג השני הוא קמרן אגאמולאי, ד"ר לגיאולוגיה. על פי דיווחים שונים, אגאמולאי עבד בתחנה הגרעינית בנתנז, אך באיראן הכחישו את הדיווח וטענו כי הוא עבר בתחנת מחקר גיאולוגית פרטית.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

כזכור, ראש הממשלה נפתלי בנט הופיע השבוע בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וחשף שינוי מדיניות במסגרת המאבק באיראן: "ישראל פועלת מול ראש התמנון האיראני בכל מקום ובכל זמן, לא נשלים עם התעצמותה. ימי החסינות בהם איראן פוגעת בישראל באמצעות שלוחותיה באזור בלי פגע - הימים האלה תמו. אנחנו פועלים בכל זמן ומקום". 

"זו שנת מפנה מול איראן. אנחנו רואים את העם האיראני יוצא לרחובות באיראן נגד הרעב והשחיתות שפוגעים בהם. אנחנו העלנו הילוך וישראל פועלת מול ראש התמנון האיראני. ימי החסינות בהם איראן פוגת בישראל באמצעות שלוחותיה באזור בלי פגע - הימים האלה תמו. אנחנו פועלים בכל זמן ומקום. איראן חצתה את רף 60% בהעשרת אורניום. ישראל לא יכולה להשלים עם זה ולא תשלים. נפגשתי עם ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, אנחנו נשמור לנו את חופש הפעולה נגד תוכנית הגרעין - עם או בלי הסכם".

דיווח: הפנטגון הזהיר מפני עימות צבאי בין ישראל לאיראן

בתוך כך, העיתון ראי-אליום היוצא לאור בלונדון דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי הפנטגון העביר לכמה מדינות במזרח התיכון ובינהן בעלות ברית של ארה"ב, אזהרה מפני תרחיש של הסלמה צבאית אפשרית בין ישראל לאיראן.  על פי הדיווח, ההסלמה צפויה להיות מושפעת לרעה גם כתוצאה מהפסקת המו"מ בין איראן לסוכנות לאנרגיה אטומית. 

עוד דווח כי ההאזהרה האמריאנית המוקדמת מהפנטגון היא מסר מרומז עם אור ירוק  עבור תקיפה ישראלית באיראן.  בהתאם לכך, "פרוטוקול הקואליציה" הופעל במפקדת האזור הצבאי האמריקאי המוסמך, בעוד שהקונגרס ממשיך בדיונים לגבי איחוד ההגנה האווירית של תשע מדינות בעלות ברית.

מטוס חיל האוויר ממריא לתרגיל (צילום: דובר צה''ל)
מטוס חיל האוויר ממריא לתרגיל (צילום: דובר צה''ל)

בעקבות האזהרה, התגבר החשש בקרב מדינות ערב שהמתיחות הצבאית בין ישראל לאיראן תוביל לתקיפה של מתקנים איראניים, חלקם בגבול של ירדן עם עיראק וסוריה. בעקבות כך, בעמאן דרשו  להפעיל חדר מבצעים משותף ולהניח את היסודות לתכנית שיתוף פעולה בתחום ההגנה האווירית, כולל הפעלת סוללות נגד טילים לא רק בישראל, אלא  גם בירדן ובגבולות עם עיראק, סוריה ובחריין והאמירויות.

עוד דווח כי  מקורות סעודים ואמירתיים הודיעו לירדן ולמצרים כי בעלות בריתה של וושינגטון במפרץ "מבולבלות" ואינן יודעות מה סדר העדיפויות של הממשל האמריקאי הנוכחי במקרה של הסלמה צבאית או משבר ועימותים ברמה האזורית.