ראש הממשלה, נפתלי בנט, שיגר הערב (שלישי) מסר מרומז לאיראן בנאומו במהלך טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת שלום הגליל בהר הרצל.

"בימים אלה ממש, אנחנו עדים לניסיונות לפגוע בישראלים ביעדים שונים בחו"ל", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו והוסיף כי "זרועות הביטחון של ישראל עושים הכול כדי לסכל פיגועים כאלה, וכדי לנטרל מראש את שולחיהם של המחבלים, ואת שולחי שולחיהם. לא נהסס להפעיל את עוצמתה של מדינת ישראל בכל מקום בעולם, למען שמירה על אזרחינו".

דבריו של ראש הממשלה מגיעים בצל המתיחות ההולכת וגואה בין ירושלים לטהרן ועל רקע החמרת אזהרת המסע לאיסטנבול, זאת מחשש לפגיעה בחיי ישראלים. משרד החוץ הטורקי הגיב לאיומים הביטחוניים ובהודעה מיוחדת מסר: "כל אמצעי האבטחה הדרושים ננקטים על ידי הרשויות הרלוונטיות שלנו במסגרת מנגנוני שיתוף הפעולה שלנו בנוגע למאבק בטרור".

בנוסף, הטורקים טענו בהודעתם כי טורקיה היא מקום בטוח, שנלחם בטרור בצורה יעילה הן בשטחה והן מחוצה לה: "התוצאות המוצלחות במאבק בטרור נראות בבירור, נושא זה ידוע ומוערך על ידי הקהילה הבינלאומית". מוקדם יותר השבוע, הותר לפרסום כי כוחות הביטחון הטורקים סיכלו ניסיון איראני לפגוע ביעדים ישראלים במדינה.

דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה התייחס למתיחות ומסר מוקדם יותר השבוע כי התגובה לישראל תינתן במקומה ולא במדינות שלישיות. "אנחנו נותנים לישראל את התגובה בכל מקום שבו נמצא המקור".

"אם נצטרך לפעול שוב בלבנון - הפעולה שלנו תסתיים בניצחון מוחץ"

בתוך כך, שר הביטחון, בני גנץ, העביר מסר בנאומו ללבנון ואמר: "אם נצטרך לפעול שוב בלבנון - הפעולה שלנו תסתיים בניצחון מוחץ". מוקדם יותר השבוע, העביר הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מסר דומה בנאומו ב"וועידה הישראלית הראשונה למוכנות בעורף".

בני גנץ (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

 "אני מציע לכם לעזוב עוד לפני שנורתה הירייה הראשונה - עוצמת התקיפה תהיה דבר שלא ראיתם. האויב הפך במו ידיו את לבנון למדינה שיש לה פוטינציאל לחוות נזק חסר תקדים, כתוצאה מהצורה בה הוא מתפרס בכל רחבי המדינה והאופן שבו הוא מצמיד אמל"ח לאזורים אזרחיים", אמר כוכבי בפתח דבריו.

עוד הוא המשיך: "חיזבאללה שמכוון את הנשק שלו לאזרחים, הוא צבא טרור. באופן שבו הוא יתפרס זה מחייב שינוי פרדיגמה של כול מי שעוסק בערכים במשפט בינלאומי, בהנחה שהוא רוצה לעסוק במלחמות ההווה ולא במלחמות העבר. "כל דבר שיש לו קשר לרקטות הוא יעד לתקיפה מבחינתנו. יש לצה"ל בנק מטרות משמעותי לקראת הלחימה הבאה. אלפי מטרות, לא 2000, וגם לא 3000, מדובר בהרבה יותר". 

דבריהם של השניים מגיעים על רקע המחלוקת על אסדת "כריש" והאיומים מצד ראש ממשלת לבנון, שאמר בין היתר: "האויב הישראלי מנסה ליצור משבר חדש באמצעות השתלטות על העושר הימי של לבנון, על ידי קביעת עובדות בשטח באזורים בהם לבנון נצמדת לזכויותיה, וזה מסוכן מאוד".

גנץ, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ושרת האנרגיה קארין אלהרר, התייחסו לסוגיה ומסרו: "האסדה היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, שנועד למצות את משאבי האנרגיה והגז הטבעי באזור הכלכלי של מדינת ישראל ולקדם את הכלכלה הירוקה של ישראל. עם עגינתה, האסדה ממוקמת בשטח ישראלי, קילומטרים דרומית לאזור שעליו מתנהל משא ומתן בין מדינת ישראל לבין לבנון, בתיווך ארצות הברית. האסדה לא תשאב גז משטח המחלוקת".

בתוך כך, השליח האמריקני לנושאי אנרגיה המתווך בין ישראל ללבנון, עמוס הוכשטיין, אמר בריאיון לאל-חורה הלבנונית: "התגובה הלבנונית מקדמת את המשא ומתן, ובהתאם אשתף את ישראל ברעיונות הללו, וברגע שאקבל תגובה והצעה מהצד הישראלי אעביר זאת לממשלה בלבנון".