קצת יותר משנה לאחר סיום מבצע "שומר החומות", בצה"ל קיימו היום (חמישי) תדריך בנוגע לעימות האפשרי הבא מול החמאס ברצועת עזה, והציגו את העקרונות המנחים לקראתו.

בעקבות ההצלחה של "שומר החומות", שהביאה להפחתה משמעותית בירי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל", ההערכה בצה"ל היא כי בחמאס הפיקו לקחים ובסבב הבא ינסו להשיג מכת פתיחה מפתיעה, זאת בניגוד לסבב הקודם בו בארגון הטרור הצהירו מראש על כוונתם לירות לעבר "מצעד הדגלים" בירושלים.

עוד מעריכים בצבא כי הפעם החמאס לא יפתח בירי רקטי אלא בפעולה קרקעית, כגון שליחת מחבלים דרך אחת ממנהרות הטרור. לכך מגיב צה"ל במדיניות ההגנתית המכונה "קיר הברזל", המבוססת על פריסת הגדר בגבול הרצועה המתריעה על כל חדירת מחבלים.

בצה"ל הציגו את התפיסה המבצעית הגנתית בעזה, לפיה היערכות הגנתית חכמה בשטחנו, בצירוף רוח התקפית ויכולת סיכולית, ישללו מהחמאס את היכולת לגבות מחיר מכוחותינו וידכאו את רצונו להמשיך לנסות, ובכך יקנו לדרג האסטרטגי חופש פעולה נרחב בהחלטותיו.

על פי העקרונות שהוצגו, הצבא יפעל במקסימום פעילות יזומה במרחב האבטחה והאחזקה ומינימום פעילות החזקה ושגרה. העיקרון המנחה הוא שצה"ל לא ייכנס לעזה כשאין בכך צורך, אך כשיש צורך - ייכנס חזק.

התפיסה מתבססת על כך שלאורך השנים האחרונות שונה ושופר המכשול ההגנתי בגבול רצועת עזה באופן משמעותי, כך שבארבע השנים האחרונות לא היו חדירות מבלי שהמערכת המבצעית התריעה על כך.

מפקד אוגדת עזה, תת - אלוף נמרוד אלוני, אמר: "למרות הצלחת ההגנה לשבש את מהלכיו ההתקפיים של האויב, למדנו מה עלינו לשפר ואנו לומדים את השתנות האויב בעקבות המבצע. כוחותינו מתאמנים ללא הרף כדי להגיע מוכנים יותר לעימות הבא.

"תפיסת ההגנה של אוגדת עזה בנויה על שכבות רבות ואיכותיות של הגנה הנותנת מענה לאיומים השונים מהרצועה. בארבע השנים האחרונות מערכת ההגנה זיהתה את ניסיונות החדירה מהרצועה.התפיסה המבצעית החדשה שינתה לחלוטין את ההתנהלות של כוחות צה"ל במרחב המכשול ברצועה, כך שננצל את יתרונותיו ונקטין את הזדמנויות האויב לפגיעה בכוחותינו".

בצה"ל הציגו נתונים לפיהם השנה שאחרי "שומר החומות" הייתה שקטה בהרבה בהשוואה לשנים שבאו לאחר המבצעים הקודמים בעזה: רק 11 רקטות נורו בשנה האחרונה מעזה, לעומת 57 בשנה שאחרי צוק איתן. 

בתוך כך, צה"ל פרסם תיעוד של תקיפת מנהרה התקפית כאשר בתוכה פעילי נוח׳בה בדרכם לפשיטה בשטח ישראל ב-11 במאי 2021, במהלך מבצע ׳שומר החומות׳.

תקיפת מנהרה התקפית בשומר החומות, קרדיט: דו"צ