"התעלות היו מאוד מאוד צרות ודי ארוכות", אמר מפקד סיירת גולני משה קפלינסקי בתחקיר שנערך על קרב הבופור, במלחמת לבנון הראשונה. הרמטכ"ל רפאל איתן שאל: "את זה ידעתם מראש?" וקפלינסקי השיב: "לא, לא ידענו". במלאת 40 שנים למלחמת לבנון הראשונה (מבצע שלום הגליל) פרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את פרוטוקול התחקיר שנערך בעקבות הקרב על כיבוש הבופור.

בקרב על הבופור, נהרגו שישה לוחמים, בהם מפקד הכוח גוני הרניק ז"ל. לאחר מותו הוענק להרניק ציון לשבח ממפקד האוגדה ובנוסף הוענק לסגן מרדכי (מוטי) גולדמן, סגן מפקד הסיירת, עיטור העוז על חלקו בקרב כיבוש הבופור.

בתחקיר שערך הרמטכ"ל לאחר הקרב, שאל אלוף אורי שמחוני, שהיה אז סגן מפקד פיקוד צפון: "מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר? זה לא שליטה שהיא רלוונטית, למבצע בהיקף מלא על כל דרום לבנון. ברגע שעברנו אותו, הוא חסר משמעות".

אלוף פיקוד צפון, אלוף אמיר דרורי אמר בתחקיר: "בלילה של הקרב על הבופור היה ערפל. אבל אני לא מכיר נקודות שלא ברורות".

הרמטכ"ל שאל: "מתי נודע על כיבוש הבופור בלילה?" ודרורי השיב: "מבחינתנו, כאשר שינינו את התוכנית, נכנסו לא לפי התוכנית המקורית. הכוונה הייתה שהוא (הבופור) ייכבש ביום שלמחרת וזה אומר יום שני בבוקר, עם סיוע אווירי וארטילרי מסיבי".

העברת הבופור מידי צה''ל למפקד צד''ל מייג'ור סעד חדאד (צילום: דובר צה''ל,ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
העברת הבופור מידי צה''ל למפקד צד''ל מייג'ור סעד חדאד (צילום: דובר צה''ל,ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

קצין אג"מ באוגדה 36 אמר בתחקיר: "לגבי הלחימה על הבופור, אז אני לא יכול להגיד בוודאות שאמרתי לפיקוד שאנחנו מתחילים להילחם על הבופור בלילה. אני לא מכיר כזאת פקודה, שמישהו אמר לא להמשיך ולהילחם. בכל מקרה, הפצועים הראשונים היו בחושך".

מפקד אוגדה 36, אביגדור קהלני אמר: "הצגתי כאן את מרשם הקרב, שאושר לי למשך קרוב לשנה, לכבוש את הבופור בלילה. אני זה שהתעקשתי כל הזמן לבוא דרך גשר עקיה לבופור".

קהלני אמר עוד: "סמח"ט גולני גבי אשכנזי אמר לי: 'אני ממשיך'. אמרתי לו: 'גבי, אתה חושב שזה בסדר? הוא אמר לי: 'זה הולך, זה בסדר, אני יכול לקחת'. אמרתי: 'תמשיך לפי התוכנית. לא קיבלתי שום הנחיה לבצע את זה למחרת".

קהלני אמר עוד בתחקיר: "כל הזמן ידעו איפה נמצאת אוגדה 36. פתאום לא ידעו איפה אוגדה 36 נמצאת? אז מה קרה? תקשורת לא תקינה? ידעו על המילימטר איפה נמצאת. בבוקר התגלה שלקחו את הבופור? אני חושב שזו בושה לאינטליגנציה שלנו... גם להם לא היה ברור במקום מה קורה בדיוק, כי זה קרב, היה ערפל סמיך, הם לא ראו אחד את השני".

בתשובה לשאלת הרמטכ"ל, עד כמה היה מעודכן בהתקפת הלילה על הבופור, השיב קהלני: "הייתי מעודכן, הייתי בקשר עם הסמח"ט כל הזמן, הוא התחיל בהתקפה, לא אמר לי על שום בעיות מיוחדות שיש לו, ההתקפה הולכת בסדר. על כמות הנפגעים הייתי מעודכן בדיעבד. מבחינתי, לא אמרתי לא לבצע את זה".

ביקור ראש הממשלה ושר הביטחון בבופור (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
ביקור ראש הממשלה ושר הביטחון בבופור (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

אלוף שמחוני העיר: "התוכנית הייתה תוכנית יום", וקהלני השיב: "התוכנית הייתה תוכנית יום, אבל ברגע שהגיעו למצב של לילה היה סוויצ'אוויר, ירדו מהכלים וביצעו את זה על פי התוכנית".

אשכנזי סיפר: "הבנו בשלב די מוקדם, עוד לפני שהגענו, שאנחנו ניכנס לפיגור בלוח הזמנים. ביקשנו לעבור, מה שיותר מהר קדימה, בהתאם למצב הצירים זה לא התאפשר".

אחד ממפקדי הכוח, שהשתתף בקרב, סיפר בפירוט את השתלשלות האירועים ואמר בין היתר: "זיהינו קבוצות של מחבלים, או זיהינו מחבלים יורים. הייתה בעיה לפגוע בהם, בגלל חוסר של אמצעי יריית לילה על הנשק. היה מחבל שכנראה נשאר עוד חי (לאחר ההסתערות), זה שפגע בגוני, בתוך הבונקר. התקרבנו וזרקנו מטען גור והוא חוסל".

עוד סיפר: "למרות שהיעד הזה היה מסובך ונכבש בלילה בניגוד למתוכנן, החיילים הכירו אותו מספיק טוב ולא נוצרה להם שום בעיה. הלילה היה ליל ירח והלחימה בפועל התנהלה בדיוק כמו קרב יום".

קהלני סיכם: "את קרב הבופור הייתי מחלק לשניים: בסיכום הבסיסי, זו עבודת החיילים והלוחמים. לדעתי, נעשתה פה עבודה טובה מאוד, שהיא תוצאה של הרבה מאוד תרגולים, הרבה תדריכים ולימוד מעמיק בשטח והקרב עצמו, כפי שהתבצע בליווי של מי שעשה אותו שם במקום, נעשה בצורה טובה ומגיע כל הכבוד למי שעשה את זה. הנקודה שיכולה לעמוד לדיון, בלקחים, זה האם היה צריך לבצע את זה ביום או בלילה. להערכתי, היה מקום להמשיך ולבצע את המשימה. זה לא אומר שביום היינו נפגעים פחות".

שר הביטחון אריאל שרון על מבצר הבופור עם חיילים  (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)
שר הביטחון אריאל שרון על מבצר הבופור עם חיילים (צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון)

שמחוני: "אצלי בכל אופן, מכרסמת כל הזמן השאלה מה בער, מה בער לתקוף את הבופור כל כך מהר? מבחינת התוכנית הכללית, שהיעד הסופי שלה הוא ביירות ומבצר הבופור שראינו את כל השליטה שלו וזו לא שליטה שהיא רלוונטית למבצע של היקף מלא על כל דרום לבנון. ברגע שעברנו אותו הוא חסר משמעות. יכול להיות שהוא היה נופל מעצמו, יכול להיות שכל הבופור היה נמנע בכלל, היו עולים למחרת והוא היה ריק".

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון גם חשף פרוטוקול הערכת מצב "של"ג מתגלגל", שכינסו שר הביטחון אריאל שרון והרמטכ"ל ב-6 ביוני 1982 בפיקוד צפון, זמן קצר לאחר פרוץ הקרבות.

שרון אמר בדיון, לנוכח החלטת הממשלה שלא לתקוף את הכוח הסורי שהיה בלבנון: "נשתדל לא לתקוף את הסורים. לכן, הפתרון היחידי שאנחנו רואים זה כניסה יותר עמוקה לתוך השטח. לא קובעים כרגע יעדים. זה פשוט, נעים קדימה לראות איך הדבר הזה ישפיע פה על הסורים. ברור הדבר הזה?".