יממה לאחר פרסום תיעוד השבויחמאס הסכים לאפשר כניסת אזרח ישראלי לעזה בניסיון להניע מגעים לעסקת שבויים, בישראל עודכנו בפרטים- כך דווח היום (רביעי)  בתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב. זאת, יממה לאחר פרסום תיעוד השבוי הישראלי הישאם א-סייד כשהוא מחובר למכונת חמצן, סרטון אותו כינו בישראל "סחטנות מצד חמאס". 

לפי הדיווח, סאמי עובייד, פעיל ציבורי בעזה ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, פועלים לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים במסגרתה קיבל מרשק אישור עקרוני מחמאס להיכנס לרצועה. בישראל עודכנו בפרטים. 

זה כמה שנים מנסים סאמי עובייד, פעיל ציבורי בולט בעזה, ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים הנעדרים. יוזמה שבמסגרתה מרשק עצמו, נוסף על נציג ממשפחת השבויים והנעדרים, ייכנס לרצועה כדי לדון בנושא. בחמאס שבו ודחו את היוזמה הזאת מאז 2018, אבל בתחילת השנה הנוכחית פנה סאמי עובייד למשרד הפנים בעזה בנושא וקיבל לראשונה אינדיקציות חיוביות מחמאס.

מרשק ונציג של משפחת השבויים והנעדרים נדרשו להעביר לחמאס פריט מסויים שהעיד על הנכונות שלהם להיכנס לרצועת עזה והם עשו זאת. בחמאס נתנו אור ירוק ומרשק ביקש התחייבות בכתב שיערבו לו, אך בחמאס הסכימו רק לתת מילתם בנושא. בינתיים בשל סיבות טכניות, רק מרשק נותר בתמונת היוזמה הזאת, ללא הנציג מאחת ממשפחות השבויים והנעדרים.

עוד דווח כי בחודש וחצי האחרון מרשק נפגש עם אישיות ביטחונית בכירה בישראל ועדכן אותו בנושא היוזמה וההסכמה העקרונית של חמאס. הוא ביקש לתת לו להיכנס לרצועה, כדי לקדם את הנושא. אותה אישיות ביטחונית בכירה אמרה לו שהנושא ייבדק. עד היום לא התקבלה תשובה בנושא. 

גנץ על הסרטון של חמאס: "ניסיונות סחטנות ותרגילי תודעה לא ישפיעו עלינו" (צילום: שבוע הסייבר אוניברסיטת ת"א)

שר הביטחון בני גנץ התייחס לנושא מוקדם יותר היום במהלך נאום שנשא בשבוע הסייבר השנתי באוניברסיטת ת"א והגיב לסרטון שפרסם אמש ארגון חמאס, בו נראה השבוי הישראלי הישאם א-סייד כשהוא מחובר למכשיר חמצן: "מטרת הסרטון היא סחטנות על גבה של סוגייה הומניטרית".

הוא המשיך ותקף את ארגון הטרור: "חמאס מחזיק בשבי במשך שנים את ארבעת הבנים, זאת בניגוד לחוק הבינלאומי והמוסר. בחמאס אחראים לכך, והציפייה שלנו מהקהילה הבינלאומית היא לפעול מול ההתנהלות הנפשעת שלהם".

גנץ הוסיף כי "מדינת ישראל פועלת במגוון אמצעים, וממשיכה להפוך על אבן על מנת להשיב את הבנים הביתה. כפי שאמרנו בעבר - מדובר בסוגייה הומניטרית, כך אנחנו רואים אותה ועל הבסיס הזה נמשיך לפעול". הוא הדגיש עוד כי "ניסיונות סחטנות ותרגילי תודעה לא ישפיעו על התנהלותנו".