שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו אתמול בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש בשטח המים הכלכליים של ישראל. דובר צה"ל תא"ל רן כוכב שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והביא פרטים נוספים על התקרית: "המים הכלכליים כולם הם בשטח הישראלי. חיזבאללה מנסה לפגוע בריבונות הישראלית בכל מיני דרכים, הם נחלו מפלה משמעותית".

בפתח הראיון תיאר תא"ל כוכב את יירוט הכטב"מים ואמר כי התקבל מידע מודיעיני מוקדם בנושא: "שבת בצהריים, ספינות חיל הים נמצאות בים, מטוסי חיל האוויר באוויר, לוחמי היבשה על היבשה, אנשי המודיעין, אנשי הבקרה האווירית, כולם מבצעים את משימתם בהגנת ישראל. מהתחקיר הראשוני שקיימנו, חיזבאללה מטיס שלושה מטוסים לא מאוישים, משטח לבנון למרחב הימי, לעבר מה שאנחנו קוראים המים הכלכליים של ישראל, ומערכות הגילוי עוקבות לאורך כל טיסת המטוסים. הם טסים באופן יחסי בגובה נמוך, אלה מטוסים שלא טסים כל כך מהר, אבל קשה מאוד לגלות אותם, אבל מערכות הגילוי המתוחכמות שלנו מגלות אותם, וכאן מתבצע למעשה נוהל קרב". 

זה היה רק עניין של זמן? היה ברור לצה"ל שינסו לפגוע באסדה?
"המים הכלכליים של ישראל, הם חלק מישראל". 

ניסו לצייר את זה כשטח מריבה.
"זה אינו שטח מריבה וגם נסראללה יודע את זה. גם 'כריש', גם 'לווייתן', וגם כל המים הכלכליים כולם הם בשטח הישראלי". 

הפעולה הזו היא לא תגובה לפעולות שמיוחסות לישראל נגד איראן בשבועות האחרונים, אלא ניסיון של חיזבאללה להתערב בסכסוך הימי-טריטוריאלי בין ישראל ללבנון? 
"חיזבאללה מנסה לפגוע בריבונות הישראלית בכל מיני דרכים".

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

האם זה יותר הצהרה מאשר ניסיון פגיעה?
"אני לא מדברר את חיזבאללה, אני חושב שהם נחלו כאן מפלה מבצעית משמעותית. ניסו לעשות מבצע תודעה והוא לא הצליח". 

הכלים לא היו חמושים, את זה אתה יכול לאשר?
"אנחנו אוספים את הרסיסים. נראה, והוא בעצמו אומר שהכלים לא היו חמושים ושהוא התכוון לצלם את המים הכלכליים שלנו". 

יש חשיבה מחודשת על מיקום האסדה?
"לא, זה בכלל לא הדיון. האסדה הזאת מוקמה בשטח המים הכלכליים של ישראל, זה לא שטח מריבה, והמו"מ על הגבול הימי לא כולל את סוגיות אסדת הכריש".

כמה שנים טיל ברק מבצעי?
"הוא בן 16 שנה, יש לו כמה וכמה גרסאות. הטיל שיירט אתמול זה טיל ברק 1, טיל מעולה, אתמול הוא הוכיח את המבצעיות שלו". 

לאחר מכן התייחס כוכב למותה של עיתונאית אל-ג'זיר שירין אבו-עאקלה ולכך שפלסטינים החליטו להעביר את הקליע לידי האמריקאים, ונשאל האם ישראל מעריכה שצה"ל לא פגע בעיתונאית. "קשה לנו מאוד להעריך, ואנחנו מהרגע הראשון אמרנו שהאופציה שמי ירה, מי שהרג, את העיתונאית הפלסטינית, היא אחת משתי האופציות, או שהיא נהרגה שלא במתכוון ע"י לוחם צה"ל, או שהיא נהרגה ע"י מחבלים פלסטינים חמושים שירו באופן בלתי נשלט בסמוך אליה", השיב כוכב. "בכל מקרה, אני רוצה להסביר את הסיטואציה, מדובר בשדה קרב, לוחמי צה"ל יוצאים למעצר מבוקשים ונקלעים לשדה קרב ולהשתוללות של ירי של מאות ואולי אלפי כדורים, העיתונאית נמצאת בסמוך מאוד לחמושים ומתבצעים חילופי אש. אנחנו מהרגע הראשון הצטערנו על מותה".

האם הקליע נמצא כבר בידי צה"ל?
"הקליע הועבר לאמריקנים והבדיקה הישראלית המקצועית תהיה בנוכחות אמריקנית, וכשנדע אם יש התאמה בין הקליע לבין הנשק של לוחמי צה"ל, כמובן נודיע לציבור. זאת בדיקה של צה"ל, חקירה של צה"ל בנוכחות אמריקאית". 

ונציג פלסטיני?
"אנחנו הזמנו את הפלסטינים לבדיקה משותפת, הם סירבו וסמכו את ידם על הצוות האמריקני ואני מקווה שהיום, אולי אפילו בשעות הקרובות, יהיו תשובות ולו חלקיות לבדיקה המקצועית הישראלית".

יש התקדמות במו"מ עם חמאס על השבויים והנעדרים?
"חמאס פרסם בשבוע שעבר פרסום ציני, מכוער, של אדם במצוקה רפואית".

הפרסום הזה שגוי?
"הוא אינו שגוי, לצערי הוא במצב רפואי מורכב. תניחו שהסרטון הזה ומצבו הרפואי לא הפתיעו אותנו. את המו"מ על החזרת קודם כל הלוחמים שלנו, אורון והדר, ואח"כ גם אזרחי ישראל שנמצאים בידי חמאס, הם בראש מעיינינו, צה"ל מתעסק בזה יום-יום וגם כמובן הדרג המדיני". 

אתה רואה אפשרות לעסקה שלא תכלול את כל השבויים והנעדרים?
"מבחינתנו אין אופציה שמתקיימת עסקה ללא לוחמי צה"ל אורון והדר זכרם לברכה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM