לאחר ניסיון התקיפה של חיזבאללה: אל"מ (מיל') יוסי לנגוצקי, גיאולוג ואבי תגליות הגז בים העמוק בישראל, הסביר הבוקר (ראשון) על חשיבות אסדת כריש, לאחר יירוט שלושת המל"טים של חיזבאללה על ידי צה"ל. בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב, אמר: "אם אסדת כריש הייתה נפגעת, זה היה יכול להיות חמור מאוד. מדובר באסדה מאוד מיוחדת, שנבנתה במזרח הרחוק במשך תקופה ארוכה מאוד. פגיעה בה יכולה לשתק את ההפקה. העובדה שהיא מרוחקת במרחק של 90 קילומטר, בניגוד לאסדות של תמר ולווייתן שנמצאות קרוב לחוף היא בעוכרינו. קשה יותר להגן עליה". 

"משדה כריש אפשר להפיק ארבע יחידות בשנה, כלומר זה לא משמעותי לאנרגיה של ישראל, אבל זה בכל זאת משהו רציני", הוסיף לנגוצקי. "הלבנונים עושים פה התגרות. יכול להיות שהם החליטו מצד אחר להתגרות ולבדוק את התגובות שלנו, ובאותה הזדמנות לעשות מל"מ למבצע. כלומר, אם יצליחו הכלים יצליחו לצלם את האסדה ויהיה להם אמצעי טוב לתקיפה". 

בכיר לשעבר במערכת הביטחון: "חיזבאללה מתכונן למערכה גדולה"

גם מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", תא"ל (מיל') אמיר אביבי, שוחח הבוקר עם יואב מינץ על האירוע שסוכל על ידי צה"ל: "קודם כל, יש פה הצלחה של חיל הים, לראשונה מערכת טילי ברק מותקנת על "סער 5" וגם טייסת ברק", הדגיש בראשית דבריו בתוכנית קפאין ברדיו צפון, "רואים פה שילוב של מכ"ם מאד מתקדם, וזה בהחלט אירוע משמעותי".

"יחד עם זאת, צריך לציין שחיזבאללה התעצם בעשור האחרון מ-50 כטב"מים - ללמעלה מאלפיים", הוסיף ב-104.5FM, "תאר לך נחיל של מאה כטב"מים חוצים את הגבול לכיוון נמל חיפה. יש פה אתגר מבצעי בסדר גודל אחר. הוא ציין עוד כי "חשוב שנדע שהאיראנים וחיזבאללה לא פוחדים להתחכך ולא פוחדים להיכשל מעת לעת. הם מבצעים למידה, מתחככים, מתעצמים ומתכוננים למערכה גדולה בעשרות מונים ממה שהכרנו".

לדבריו, אפשר להיות מעודדים מההישג. "מצד שני, אני מאוד מוטרד מהבאות", ציין, "האיראנים בנים לאורך שנים מערכות של רקטות, טילים מדויקים, וכלי טיס בלתי מאוישים, גם בלבנון וגם בסוריה ובעיראק, זאת לצד פעילותם הנחרצת במטרה להגיע ליכולות גרעיניות". הבכיר לשעבר ציין כי "המערכת הזאת הגיעה לאיזושהי בשלות, ותגיע ליכולת מבצעית גבוהה. האיראנים מאד נחושים במטרה להפעיל יום אחד את המערכת הזאת מולנו וזה דורש היערכות משמעותית".

המגיש הסביר כי "למעשה, אפשר להבין שחיזבאללה יכול לתקוף מטרות אסטרטגיות בישראל עם מאות כטב"מים בו זמנית". אביבי השיב כי "חד משמעית כן, כאשר עד היום דובר בכטב"מים בודדים, שהגיעו מסוריה או מעזה, והיום גם מעיראק. היו גם מתימן. עד היום ראינו אותם כבודדים, אך לא כנחילים".

"האמריקאים חוו התקפות של כמות גדולה של כלים במקביל, ואפשר לומר שהם התקשו להתמודד עם זה", ציין, "מדובר בהחלט באירוע, יש פה שתי נקודות מטרידות שמערכת הביטחון מנסה להתמודד: גם כלי הטיס וגם הטילים המדויקים לעבר מטוסי חיל האוויר או לעבר מפקדות. זה בהחלט מדיר שינה ממערכת הביטחון".

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

זה מתחבר לדיווח על תקיפה המיוחסת לישראל במהלך סוף השבוע בסוריה.
"כן, צה"ל פועל בנחישות לאורך זמן כדי לפגוע בפרויקט התעצמות של הטילים, אבל עם הזמן גם הצד השני פועל בלבנון ולא הכל מיובא מבחוץ".

המגיש אמר כי "ניסיון של חמאס וחיזבאללה לבצע מתקפה משותפת בו זמנית - מעשי מאוד". הבכיר לשעבר השיב: "כן, יש לנו כמדינה אתגר מבצעי מאד גדול ועושה הרבה מאד מהלכים להיערך לתרחישים שאנחנו עלולים לפגוש אותם בעתיד".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM.