שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו בשבת האחרונה בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש בשטח המים הכלכליים של ישראל. עיתון לבנוני פרסם אתמול כי לצד שיגור כלי הטיס של חיזבאללה, מל"טים של הארגון כבר שהו בקרבת האסדה. האם היחסים בין ישראל ללבנון עלולים להמשיך ולהתחמם? הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13" צבי יחזקאלי התארח הבוקר (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM והביא פרטים נוספים בנושא. 

"אפשר לקרוא לזה החלה המלחמה האווירית בין ישראל לחיזבאללה", אמר יחזקאלי בפתח הראיון. אנחנו ונסראללה מנהלים עימותים בכמה זירות והנה נכנסה בשבוע האחרון זירה שישראל צריכה לשים לב אליה. היא תעסיק אותנו בזמן הקרוב, היא תמשוך הרבה אש - הזירה האווירית. נסראללה מצא בשבוע שעבר עילה להפעיל את הקטב"מ שלו ושלח אותו לעבר אסדות הגז החדשות. בעצם הוא בא ואומר 'מבחינתי זה יעד, כל עוד לא נפתר הדבר באישור הגבול בין ישראל ללבנון'.

לדבריו, התנהגותו של נסראללה אומרת מספר דברים: "לנסראללה יש יכולות אוויריות שהשתפרו בשנה האחרונה כתוצאה ממשלוחי נשק של איראן, נסראללה מקבל פקודות מהאיראנים להציק לישראלים בהנחה שהישראלים לא יהפכו את זה לעילה של מלחמה אלא יספגו את זה ולא יגיבו, עד עכשיו הוא צודק, הוא באמת מכניס למרחב האווירי את הקטב"מים שלו וישראל לא מגיבה. והכי חשוב, ואנחנו צריכים לשאול את השאלה איך יכול להיות שהיכולות שלו השתפרו במשך שנה. כנראה שהמשלוחים כן הגיעו, האיראנים הצליחו לשכפל יכולות קטב"מיות מקטבמ"ים אמריקאים שהם הפעילו וכאלו שהם קנו מהטאליבן לאחר בריחת האמריקאים, והרי לך מערכה חדשה עם שדרוג מאוד רציני של היכולות הטכניות של חיזבאללה".

האם חוסר התגובה הישראלית מעודדת את מנהיג חיזבאללה להמשיך ולפעול בדרכו? יחזקאלי אישש את האמירה: "יש את הקטב"מ הראשון, הניסיון, מה שנסראללה עשה בשבוע שעבר זה די מה שקורה בעיתונות בהדלפות - הוא רוצה לראות איך השטח יגיב. הוא שלח שלושה קטב"מים לא חמושים לעבר אסדת הגז וישראל לא הגיבה, לדעתי זו טעות. ישראל גם מוגבלת ביכולת שלה להגיב כי גם היא מפרה את המרחב האווירי בלבנון. חוסר התגובה של ישראל עודד אותו לשלוח עוד קטב"מים וזה מראה שנסראללה יכול לתמרן אותנו - הוא יודע שאנחנו לא נצא למלחמה בגלל קטב"מ והוא מבחינתו יכול להתגרות בנו.

לדעתי בסבב הזה נסראללה כן הוכיח שהוא יכול לתקוף אותנו עם קטב"מים וישראל לא מגיבה. יש זירה חדשה שתדאיג את ישראל, אתה תראה שנסראללה ימשיך לאתגר אותנו, הוא יבדוק את המוכנות האווירית שלנו ואת קצה גבול הסבלנות שלנו. כל השאלה היא תמיד מה יהיה המחירון הישראלי, כרגע ישראל לא גובה מחיר מחיזבאללה ומעודדת את נסראללה להמשיך ולאתגר אותנו".

בסיום השיחה, ביקש יחזקאלי לחדד, והדגיש: "נכון, שלא תחשוב שאין פנקס פתוח, זה נרשם. התגובה היא לאו דווקא תמיד מידית. יש כללים של תגובה שנסראללה יודע אותם, הוא יכול להפתיע אותנו בתגובה הזאת כשהוא יודע שישראל לא תיגרר לתגובה, ישראל כנראה תתן לו להגיב. כל כללי המשחק הללו משמרים את ההרתעה של נסראללה וזו טעות. החיסול בסוריה יירשם, נסראללה יגבה מחיר על הדבר הזה מתי שנוח לו ושוב, הכל שאלה של תזמון של האיראנים.

לאיראנים נוח להפעיל את נסראללה כמציק לישראל כי האיראנים חשים תסכול נוכח ההצלחות המודיעיניות שיש לישראל במלחמה בגרעין ובמשלוחי הנשק, ומצד שני האיראנים לא הצליחו להוציא לפועל את החטיפה בטורקיה. נסראללה הוא כלי מעולה ואמין להוציא את הפיגועים הקטנים נגד ישראל וישראל לא מגיבה כי היא אומרת 'אני מקבלת את כללי המשחק', מה שלדעתי טעות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm