דו"ח עדכני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פורסם אתמול, וחשף כי איראן משתמשת ברכיבים מתקדמים ומזרזת את העשרת האורניום. על כך, שוחח תא"ל (מיל') אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", עם יואב מינץ בתוכניתו ברדיו צפון, 104.5FM. תא"ל אביבי הזהיר כי חלון ההזדמנויות של ישראל לתקיפת מתקני הגרעין מצטמצם, וכי אופציה משותפת יחד עם ארה"ב היא בלתי נמנעת. 

"אנחנו יודעים שהם התקינו צנטריפוגות חדישות הרבה יותר מתקדמות, במתקני העשרת האורניום והוא משמעותי יותר ממה שהיה בעבר. לכן הם מתקדמים בקצב אחר לעבר ייצור של פצצה גרעינית וזה מצמצם את חלון הזמנים שבו ישראל צריכה לעשות מעשה ולהגיב", אמר תא"ל (מיל') אביבי, והסביר כי אין לישראל זמן לחכות. הוא סיפר כי חשבנו שיקח לאיראן זמן רב, אך בעצם המהירות שבה הם יכולים להעשיר אורניום היא של שבועות בודדים, והוסיף: "השאלה מתי תהיה ההחלטה לחצות את הקו האדום של כמות האורניום שיש להם ביד".

הוא הסביר כי "כדי לייצר את הפצצה צריך להעשיר אורניום ל-90 אחוז. כרגע יש להם כמות מסוימת של אורניום על 60 אחוז. זה מחייב את ישראל להאיץ את קצה ההכנות שלה ולנצל את הביקור של ביידן". תא"ל (מיל') המשיך והוסיף כי השיחות עם האיראנים כשלו, ולמרות שהאמריקאים היו בטוחים שיביאו הישג מדיני, כבר עברו שנתיים ואין שום הישג: "צריך לטפל באיראנים בדרך זו או אחרת".

איברהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)
איברהים ראיסי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA)

"למה אתה מתכוון?", מינץ שאל. "מאד ברור. בשלב הראשון קודם כל להחזיר את הסנקציות בכל עוצמתן ולייצר לחץ כלכלי כבד מאד על איראן. הדבר השני להכין את האופציה הצבאית. אין לנו יותר ברירות. האיראנים נחושים להשיג נשק גרעיני בכל מחיר ונראה שהדבר היחיד שיעצור אותם זה השמדת המתקנים". הוא הסביר כי "נכון שחלקם פזורים ומתחת לאדמה אבל להשיג את האיום הזה אחורה, ביחוד אם ארה"ב מובילה את זה, זה עניין של התקפה אחת אווירית גדולה ומשמעותית. זה לא מצריך על הקרקע כמו עיראק או אפגניסטאן, זה פחות מסובך ואפשר ללכת על זה".

"תקיפה של האמריקאים וישראל, אתה רואה את זה קורה?", מגיש התוכנית שאל את תא"ל במיל' אביבי. "אני חושב שאין להם ברירה. האיראנים הם איום גלובאלי. אם הם יגיעו לנשק גרעיני, כל המזרח התיכון יהיה גרעיני. זה ישפיע על כל העולם. מערכת הביטחון האמריקאית מבינה את זה והגיע זמן שגם הממשל האמריקאי יפנים את זה ויבין שאין דרך אחרת וצריך לטפל במשטר הזה בדרך נחרצת, יצטרכו להשמיד את המתקנים. אני לא רואה דרך אחרת".

לסיכום מינץ שאל אותו: "אתה רואה מצב שהאיראנים יוזמים מהלך צבאי מקדים באמצעות חזבאללה וחמאס?" תא"ל במיל' אביבי ענה כי "יכולה להיות הדרדרות אבל לא חושב שהם רוצים להיות הראשונים שיוזמים בלהביא עליהם התקפה אמריקאית. בסופו של דבר האמריקאים יצטרכו להחליט מתי מספיק".