ערוץ "איראן אינטרנשיונל" דווח הבוקר (רביעי) כי רקטה נושאת לוויין של איראן התפוצצה לאחר שיגורה. זאת, למרות טענת טהרן על שיגור מוצלח של הטיל נושא הלווינים.

על פי מידע שהגיע ממקורות מערביים, משגר הלווינים בעל ההנעה ההיברידית שנבדק בפעם השנייה ב-26 ביוני לא הצליח להגיע אפילו לחצי מהנתיב המיועד למסלולו.

רכב שיגור הלוויין התת-מסלולי (SLV) נמצא כעת בשלב הניסוי ולא נשא אף לוויין במהלך השיגור, אמר המקור, והוסיף כי הרפובליקה האסלאמית עדיין מנסה להשיג שיגור מוצלח באמת לפני שתעלה לוויין על זה. איראן טוענת כי נושא הלווינים יכול לשאת לוויינים במשקל של עד 220 ק"ג למסלול של 500 ק"מ מעל כדור הארץ.

דובר משרד ההגנה, אחמד חוסייני, טען כי "השלב השלישי של הפיתוח של נושא הלוויינים הזה החל הודות לנתונים שנאספו מהשיגור הזה".

שיגור הלוויין תלת-שלבי זולגא'נה (Zuljanah), בעל שני שלבי הנעה מוצקים ושלב הנעה נוזלי יחיד, נורה בניסוי לעבר מנחת שיגור מדברי במרכז החלל אימאם חומייני דרומית מזרחית לסמנאן, המקום בו נעשו ניסיונות כושלים תכופים לאחרונה.  זהו ה-SLV השלישי של איראן אחרי ה-Safir ו-Simorgh, שהאחרון שבהם נכשל חמש פעמים ברציפות. בשריפה בנמל החלל האימאם חומייני בפברואר 2019 נהרגו גם שלושה חוקרים.

עם זאת, צבא משמרות המהפכה של איראן חשף באפריל 2020 את תוכנית החלל הסודית שלו באמצעות שיגור מוצלח של הלוויין נור, למסלול נמוך המקיף את כדור הארץ. הצבא שיגר את לוויין הסיור השני שלה לחלל במרץ האחרון באתר אחר במחוז סמנאן.

כלי תקשורת במדינה אמרו כי הלוויין נור 2 הגיע למסלול נמוך של 500 קילומטרים מעל פני כדור הארץ על נושאת הלוויין קאסד - גם היא רכב שיגור חלל תלת פאזי עם דלק מעורב.

ארצות הברית טוענת כי שיגורי החלל של איראן נוגדים את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מספר 2231, ועשויים להוות "כיסוי" לפיתוח טילים בליסטיים בין-יבשתיים שיוכלו להעביר ראשי נפץ גרעיניים. הערכת האיום של קהילת המודיעין האמריקאית לשנת 2022, שפורסמה במרץ, טוענת כי כלי שיגור לווייני כזה "מקצר את ציר הזמן" לטיל בליסטי בין-יבשתי לאיראן, מכיוון שהוא משתמש ב"טכנולוגיות דומות".

החלטה 2231  קבעה בשנת 2015 את הסכם הגרעין בין איראן למעצמות העולם ואסרה שימוש בטכנולוגיות טילים המסוגלות לספק ראשי נפץ גרעיניים.

רוב לודוויק, דובר הפנטגון, הביע דאגה מהשיגור, ואמר כי הצבא האמריקאי "ימשיך לעקוב מקרוב אחר הרדיפה של איראן אחר טכנולוגיית שיגור חלל בת קיימא והשפעתה על התקדמות בתוכנית הטילים הבליסטיים הכוללת שלה".

זולגא'נה נקראת על שם סוסו של האימאם השיעי השלישי חוסיין, נכדו של הנביא מוחמד. אורך נושא הלוויין הוא 25.5 מטר ומשקלו כ-52 טון.