מערכת הלייזר "מגן אור" הוצגה אמש לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כחלק מסיור שערך במתחם מערכות ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנולוגיית הלייזר לכדי פיתוח מערכת בסטנדרטים מבצעיים. על כך, דן, מנהל הפעילות של המערכת ברפאל שוחח הבוקר (חמישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM וסיפק תשובה לגבי שמישות המערכת ומיקומה בתוך מארג ההגנה של שמי ישראל. 

בפתח דבריו, התייחס לחידוש שהצליחו לפרוץ מהנדסי המערכת: "בעבר היו מערכות שהשתמשו בלייזר כימי שהיה מאוד מוגבל, בעיקר בגלל לוגיסטיקה ובטיחות. אנחנו היום עם מערכות שמבוססות על לייזר חשמלי ותופסות שטח הרבה יותר קטן. מערכת כמו 'מגן אור' שמיוצרת ברפא"ל מותקנת על שתי מכולות של 20 פיט". דן הוסיף כי המערכת מזכירה את "כיפת ברזל": "באמת המערכת משתלבת בתוך מערך כיפת ברזל. אפשר לראות את זה כמעין מיירט עם מחסנית אינסופית, שלא רק מאפשרת הרבה מאוד יירוטים, אלא מיישמת אותם במחיר מאוד נמוך". 

גנץ בביקור במערכת הלייזר ''מגן אור'' ליירוט כטב''מים (צילום: אלעד מלכה)
גנץ בביקור במערכת הלייזר ''מגן אור'' ליירוט כטב''מים (צילום: אלעד מלכה)

לאחר מכן, הסביר כיצד המערכת החדשה משתלבת בתוך מערך מערכות ההגנה הרב שכבתית של מדינת ישראל: "אנחנו עוד שכבה בתוך מערך כיפת ברזל שמאפשרת לבוא וליירט כמויות גדולות במחירים מאוד נמוכים, וכך לשבור את אותה משוואה שבסוף, כמה שלא נסתכל עליה, מהווה איזושהי מגבלה - כמות המיירטים מול כמות האיומים. אבל צריך לזכור שגם בסוף, אם הייתה כמות אינסופית של מיירטים, העלות שלהם עדיין לא נמוכה, וברגע שאתה יכול ליירט במחיר מאוד נמוך, זה עושה את השינוי". 

מדובר בפטנט ישראלי?
"יש הרבה מאוד חברות בעולם שעוסקות בנושא. אנחנו הצלחנו לפתח טכנולוגיה ייחודית, אנחנו צריכים ליצור איזשהו נזק פיזי באותו איום שנורה לעברנו. אם זה מטוס, אז יכולים לשבור לו את הכנף, ואם זו רקטה, לפוצץ אותה. זאת אומרת, אנחנו צריכים להביא מספיק אנרגיה של לייזר לעבר המטרה ולגרום לה לאותו נזק".

"אנחנו פה ברפא"ל הצלחנו אחרי שנים רבות של מחקר, להגיע לשני הישגים מאוד משמעותיים – הישג אחד, זה להצליח לעבור את כל ההפרעות שיש באוויר ולהגיע למטרות גם כשהן מאוד מרוחקות. אבל ההישג השני שהוא לא פחות חשוב, זה להצליח לשמור על נקודה על המטרה במשך פרק זמן ארוך מספיק בשביל לגרום לאותו נזק שתיארתי קודם", הוסיף.

בהמשך, נשאל האם המערכת תהיה יעילה גם במזג אוויר קשה: "לייזר הוא לייזר, ובסוף לא משנה איך מייצרים אותו, בסוף המגבלות הפיזיות שיש באוויר משפיעות עליו. כשיש סופה מאוד חזקה או גשם מאוד עוצמתי או עננות מאוד כבדה, אז ברור שהיא יוצרת מגבלה בהקשר הזה, אבל זה היתרון של להיות משולבים בתוך מערך כמו של כיפת ברזל, שבמקומות שבהם הלייזר לא יספק מענה, אז הרקטות של כיפת ברזל נותנות כידוע מענה בכל מזג אוויר, בכל סיטואציה, בכל תרחיש".   

לדבריו, המערכת תהיה שמישה בקרוב: "אנחנו מדברים על שנים בודדות מאוד, זאת אומרת, הרבה פחות מאצבעות כף יד אחת. אנחנו נעמוד באתגר ונעמיד סדרה של מערכות לשימוש". 

בסיום, נשאל כמה מערכות יש להציב בגבול הצפון כדי להתמודד עם האיום של חיזבאללה, והשיב: "זה לא משהו שהוא בלתי אפשרי. זה עניין של החלטה, של כמה מערכות לשים מול כמה איומים שרוצים לטפל בהם".