היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה הערב (חמישי) לשר הביטחון, בני גנץ, כי חרף הקשיים במינוי רמטכ"ל בתקופת בחירות, אין מניעה משפטית להמשך הליך המינוי. 

בנימוקיה מסרה בהרב-מיארה כי "בנסיבות העניין הקונקרטיות, ובפרט נוכח האמור בחוות הדעת המקצועיות-ביטחוניות הסודיות שהובאו בפניה, הנוגעות לאתגרים ביטחוניים ייחודיים חריגים העומדים כעת בפני צה"ל, ולאחר שבחנה את מכלול נסיבות העניין עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, הגיעה לכלל מסקנה כי קשיים אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית".

כזכור, זמן קצר לפני ההודעה על הקדמת הבחירות, ביקש שר הביטחון את עמדת היועצת המשפטית לממשלה בשאלה האם ניתן, מבחינה משפטית, להמשיך בהליך מינוי הרמטכ"ל שהחל לפני מספר חודשים. היועצת המשפטית לממשלה ביקשה משר הביטחון לבחון את האפשרות להאריך את כהונת הרמטכ"ל הנוכחי, באופן חריג, לתקופה העולה על ארבע שנים, וזאת נוכח הדינים הייחודיים החלים בתקופה זו על מינויים של ממשלת מעבר.

לאחר ששקל את הדברים, ביקש שר הביטחון להמשיך ולקדם את הליך מינוי הרמטכ"ל. זאת, בעיקר נוכח עמדתו לפיה החלפת רמטכ"ל במועד מאוחר יותר תפגע פגיעה מהותית באפשרותו של צה"ל להיערך לאתגרים הביטחוניים הייחודיים הצפויים לו בשנת 2023 ואילך, וברציפות התפקודית האפקטיבית.

היועצת המשפטית לממשלה קיימה הליך סדור, שכלל בין היתר שיח עם שר הביטחון והייעוץ המשפטי במשרדו, בחינה של תקדימי עבר שבהם נשקלו מינויים בתקופת בחירות בצה"ל או בגופים אחרים, וסופו בהתייעצויות עם הגורמים הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, בהן כולם היו תמימי דעים כי חרף הקשיים המשפטיים, הרי שלאור הנסיבות הייחודיות שהוצגו, אין מניעה משפטית לקידום תהליך המינוי.

בתגובה, מסר גנץ: "אני מברך על ההחלטה האחראית של היועצת המשפטית לממשלה לאפשר להתקדם בהליך מינוי הרמטכ"ל. למדינת ישראל יש כיום רמטכ"ל מצוין, ורא"ל אביב כוכבי ימשיך למלא את תפקידו ולהוביל את צה"ל באופן איכותי כפי שעשה עד היום. לצד זאת, למינוי רמטכ"ל במועד ובתהליך סדור, יש חשיבות גדולה מבחינת הרציפות הפיקודית של צה"ל וביטחון מדינת ישראל. אמשיך לקיים את התהליך באופן מסודר, ממלכתי ונקי מכל שיקול פוליטי, ותוך התייעצות עם כלל הגורמים הרלבנטיים. כל זאת מתוך ראייה רחבה של צורכי הביטחון והאתגרים בפניהם ניצבת מדינת ישראל".

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בני גנץ (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

היועץ המשפטי למערכת הביטחון עורך הדין איתי אופיר העביר ליועמ"שית עו"ד גלי בהרב מיארה, חוות דעת מקצועית בנושא המשך הליך מינוי הרמטכ"ל הבא. לעמדתו, ניתן לאפשר בנסיבות העניין להמשיך בתהליך מינוי הרמטכ"ל גם בתקופת הבחירות. זמן קצר לאחר העברת חוות הדעת, חברי הכנסת של הליכוד הביעו התנגדות לקידום ההליך ואייימו: "במידה ותפעל כך היא תוחלף מיידית שנחזור לשלטון". שר המשפטים גדעון סער הגיב לאיומי הליכוד וצייץ: "גנגסטריזם". 

לחוות הדעת המשפטית, צורפו סקירה מבצעית מסווגת של צה"ל אודות אתגרי מערכת הביטחון וסקירה מדינית מסווגת של ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון אודות האתגרים הביטחוניים והמדיניים הניצבים כעת בפני מדינת ישראל. בשבוע שעבר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי היא ממתינה לחוות הדעת המדוברת על מנת להכריע אם ניתן להתקדם בהליך המינוי.

כעת, עם קבלת האישור ימשיך שר הביטחון בהליך מינוי מחליפו של רא"ל כוכבי, כשהמועמדים הם האלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק, עמם כבר נערכו פגישות.