ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל הביא עמו לפחות בשורה אחת, כאשר הנשיא האמריקאי התחייב כי בהיעדר כל פתרון אחר, הוא לא שולל פעולה צבאית נגד איראן. הנשיא הבטיח כי ארה"ב מחויבת לישראל וכי "לא אאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". הבוקר (שישי) שוחח ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עם ניסים משעל ב-103FM והרחיב בנושא. רה"מ לשעבר הסביר כי למרות כל האיומים והמילים, לישראל אין כוח צבאי מספק להתמודדות נגד איראן: "זה לא מעשי וכולם יודעים את זה - האמריקאנים, והאיראנים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לטענת אולמרט, לישראל אין יכולת צבאית בגלל נסיבות אובייקטיביות ולא בגלל חוסר יכולת עקרוני: "למדינת ישראל יש יכולות אדירות, אבל בגלל המרחקים וטווח המטוסים וכל מיני סיבות הקשורות למבני הכוח שלנו. אני לא בטוח שלישראל יש איום צבאי למתקפה כוללת על כל אתרי הגרעין באיראן".

למרות זאת, ראש הממשלה לשעבר התעקש כי ישראל מחזיקה בידיה כלים אחרים אשר ימנעו מהאיראנים להשיג נשק גרעיני. "מאז 2005 אנחנו עסוקים באופן אינטנסיבי וכמעט יומיומי בגרעין האיראני ועשינו פעולות שלא נחשוף אותם כאן. העובדה היא שכשאני הייתי ראש ממשלה, וגם כשהייתי ממלא מקום ראש הממשלה גורמי הערכה המוסמכים של מדינת ישראל דיברו איתי על כך שבשנת 2008, מקסימום ראשית שנת 2009, לאיראנים תהיה יכולת גרעינית. אנחנו כבר בשנת 2022 ואין להם, אבל לא בגלל שהם לא רצו, אלא כי הם הופרעו במהלכים הללו, כתוצאה מפעולות שנעשו בצורה מאוד יעילה, אמיצה, ורבת דמיון על ידי גורמים שידעו מה לעשות ואיך לעשות", טען.

עוד הוא הוסיף כי "מעבר לזה, אנחנו לא דיברנו על זה אף פעם. אני מאוד בעד זה שארצות הברית תפעיל את יכולותיה. בתקופות שונות שיתוף הפעולה הזה היה מאוד מועיל ומשמעותי. אם היא תעשה את זה, זה יהיה מועיל מאוד כי מטבע הדברים לארצות הברית יש יכולות גדולות יותר. בנוסף, כדאי שארצות הברית תפעיל את העוצמה הפוליטית שלה מול האיראנים בכדי לעכב את הפעולות בנושא העשרת האורניום ופיתוח אמצעי הנשק להרבה שנים".

ראש הממשלה לשעבר הבהיר כי ישראל חייבת להמשיך ולפעול בכל המישורים האפשריים נגד איראן, למרות ההבטחה האמריקאית לכך שישראל לא תישאר לבדה: "בנסיבות מסוימות אם האמריקאים לא יחשבו שנשק גרעיני איראני מהווה איום גם על האינטרסים המהותיים שלהם, אז ייתכן מאוד שזה יהיה קשה. אין צורך ליצור את הבהלה הזו שיוצרים אותה לאורך הדרך. האיראנים אינם קרובים לפצצה גרעינית. אנחנו נמצאים בתיאום פעולה עם מדינות שונות, ואנחנו מקבלים אמצעים שמסייעים לנו. אנחנו יכולים לעכב את ההתקדמות שלהם באופן משמעותי. פיצחנו יכולות הגנתיות שאין כמוהן בעולם. לא רק את כיפת הברזל, שאנחנו משתמשים בה שנים לא מועטות, אלא גם את מערכות הלייזר שנמצאות בפיתוח".

גנץ בביקור במערכת הלייזר ''מגן אור'' ליירוט כטב''מים (צילום: אלעד מלכה)
גנץ בביקור במערכת הלייזר ''מגן אור'' ליירוט כטב''מים (צילום: אלעד מלכה)

אולמרט הסביר כי לא נכון לצייר את התמונה לפיה ישראל נשארת לבד במערכה, מכיוון שהאמריקאים עדיין עוזרים במימון פרויקטים צבאיים שיוכלו לעזור למדינה לשפר את יכולותיה ההתקפיות וההגנתיות.

לסיום, הוא התייחס להתנהלותו של ראש הממשלה יאיר לפיד במהלך ביקורו של ביידן וסיפר כי התרשם ממנו מאוד. "והוא נשא נאום חזק, נאום של מנהיג. כל האירוע הזה נתן הזדמנות לחשוף את לפיד לא כרה"מ חליפי אלא כראש ממשלה ומנהיג. אני כמעט בטוח שטומי למעלה היה מאוד גאה בבנו, ובצדק. הוא תיפקד כפי שראש ממשלה צריך לתפקד". 

"מתוך ניסיוני הביקור של הנישא ביידן בימים האלה בישראל הוא דבר מאוד חריג. אנחנו בעיצומה של מערכת בחירות היה בעבר ניסיונות שבשוליים כולל של טראמפ להביע תמיכה באחת המפלגות. שום נשיא אמריקאי לא הביא את עצמו לכאן עם ממשלה שהיא ממשלת מעבר. ביקור של הנישא בעת הזו עם הממשלה הזו זה סוג של הצהרה שאומרת 'אלו החברה שאני רוצה לעבוד איתם'. זה מסר משמעותי ואני מאוד שמח עליו", סיכם אולמרט.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM