שר הביטחון בני גנץ הודיע הבוקר (ראשון) על צמצום רשימת המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל. ההחלטה התקבלה לאחר סיום סבב ראיונות עם שלושת המועמדים לתפקיד, וכעת השניים הסופיים הם האלוף אייל זמיר, והאלוף הרצי הלוי. גנץ יחל השבוע בהתייעצות עם שרי ביטחון ורטמכ"לים לשעבר, במטרה לקדם את התהליך.

כהונתו של הרטמכ"ל כוכבי צפויה להסתיים ב-16 בינואר 2023, כ"ג בטבת תשפ"ג. אלוף הרצי הלוי משמש כיום כסגן הרמטכ"ל ואלוף אייל זמיר הוא סגן הרמטכ"ל היוצא.

אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

לאחר קבלת ההחלטה, שוחח גנץ עם האלוף יואל סטריק, ועידכן אותו בהחלטתו. בשיחתם אמר שר הביטחון לאלוף, שלא נבחר לרשימה הסופית, כי הוא מעריך מאוד את יכולותיו וכישוריו ואת התהליכים שהוביל בזרוע היבשה, וכי הוא בטוח שימשיך לתרום לצה"ל ולמערכת הביטחון גם בשנים הבאות.

החלטת גנץ התקבלה לאחר שביום חמישי האחרון הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי חרף הקשיים במינוי רמטכ"ל בתקופת בחירות, אין מניעה משפטית להמשך הליך המינוי. הנימוקיה מסרה בהרב-מיארה כי "בנסיבות העניין הקונקרטיות, ובפרט נוכח האמור בחוות הדעת המקצועיות-ביטחוניות הסודיות שהובאו בפניה, הנוגעות לאתגרים ביטחוניים ייחודיים חריגים העומדים כעת בפני צה"ל, ולאחר שבחנה את מכלול נסיבות העניין עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, הגיעה לכלל מסקנה כי קשיים אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית".