הצנזורה הצבאית התירה היום (רביעי) לפרסם שצה"ל משתמש במל"טים חמושים לביצוע תקיפות בשטח האויב. אתמול השתמש צה"ל במל"ט "הרמס 450" חמוש בטילים כדי לתקוף עמדת חמאס בעזה.

התחממות בדרום? ירי בוצע לעבר נתיב העשרה, צה"ל תקף בתגובה ברצועת עזה

ירי בליל שבת: ארבע רקטות שוגרו לעבר ישראל, צה"ל תקף בעזה

המל"ט פעל לתקוף יעדים רבים בשנים האחרונות, כאשר בשנת 2011 הדליף אתר ויקיליקס כ-250 אלף מסמכים המאשרים כי חיל האוויר השתמש בכלי טיס חמושים ובלתי-מאוישים, לצורך סיכולים ממוקדים של מחבלים ברצועת עזה. את החלק הראשון מבין מאות אלפי המסמכים סקר כתב הארץ, אנשיל פפר.

הכירו את מל"ט "הרמס 450":

כלי טיס למשימות מיוחדות, מצויד במחשבי בקרת טיסה, ספקי כוח, ובעל יכולת לשאת מטענים פנימיים וחיצוניים. כטב״מ מתקדם שמצויד במערכת אספקת כוח יעילה. בעשור האחרון הרמס 450 ביצע יותר מ-150 אלף שעות של טיסות מבצעיות ביותר מ-20 אלף משימות קרביות ברחבי העולם. 

כמו כן, מברק סודי שנשלח משגרירות ארצות הברית בתל אביב למחלקת המדינה בוושינגטון, חשף פרוטוקול של שיחה שקיים הפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט, ב-2010 עם השגריר הקודם של ארצות הברית לישראל, ג'יימס קנינגהם. במהלך השיחה, אישר מנדבלביט בפני השגריר כי צה"ל עשה שימוש בכלי הטיס לפחות במקרה אחד, בו חוסלו מן האוויר 16 מחבלים במבצע עופרת יצוקה.

כאמור, תקיפת צה"ל עם המל"ט "הרמס 450" מגיעה לאחר שאתמול בוצע ירי מקלעים אל עבר מושב נתיב העשרה שבצפון עוטף עזה. דובר צה"ל עדכן כי בתום סריקות שנערכו במקום, אותר הקליע במבנה תעשייתי ובתום חקירה מסתמן כי מקור הקליע הינו מירי שבוצע מרצועת עזה. בשל כך, כלי טיס תקף בתגובה עמדה צבאית של ארגון הטרור חמאס בצפון הרצועה.

הקליע שנורה לעבר נתיב העשרה (צילום: דובר צה''ל)
הקליע שנורה לעבר נתיב העשרה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, בסוף השבוע האחרון ירה חמאס ארבע רקטות לשטח ישראל ובתגובה לכך צה"ל תקף ברצועת עזה מטרות של ארגון הטרור חמאס, בהן מתקן לייצור אמצעי לחימה ואתר צבאי ובו סדנת ייצור תת קרקעית לחומרי גלם רקטיים, במרכז רצועת עזה. דובר צה"ל ציין כי האתר שנתקף הוא "מהחשובים והגדולים ברצועה לייצור חומרי גלם רקטיים לארגוני הטרור".

כמו כן, הוסיף דובר צה"ל, כי "אנחנו מעת לעת יודעים על מתקנים ומקומות בהם החמאס מבצעי אימונים או פעילות של הקמת אמצעי לחימה, ושוללים את היכולות האלה, תוקפים כשיש הזדמנות וזו הייתה העת הנכונה לתקוף. חמאס מנסה לשמור ולא לירות, הוא יודע למה, אנחנו חושבים שירו את זה ארגוני טרור סוררים אבל זה לא משנה, מבחינתנו ארגון הטרור חמאס הוא האחראי ברצועה. בכל פעם שיהיה ירי אנחנו נתקוף משמעותית כפי שתקפנו".

תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

בתגובה לתקיפת חיל האוויר, מסר דובר חמאס חאזם קאסם כי "הפצצת האויב ברצועה והפחדת חפים מפשע באים במסגרת הפשעים וההתנהגות הטרוריסטית, שאינה מפסיקה נגד עמנו בכל מקום". עוד ציין "הכיבוש, עם כל הכלים של הטרור והתמיכה האמריקאית לא יוכל לשבור את רצון עמנו האיתן ואת התנגדותנו האמיצה. נמשיך במאבק הלגיטימי שלנו עד שהכובש יגורש מהאדמה הפלסטינית".