אתמול הותר לפרסום כי צה"ל עושה שימוש במל"טים התקפיים. תא"ל (מיל') צביקה חיימוביץ', מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר וחבר תנועת הביטחוניסטים, שוחח על כך עם ינון מגל ובן כספית בתוכניתם ברדיו 103FM, ואמר: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה, המגמה של הגדלת היכולות הבלתי מאוישות הולכת וגדלה".

ניתן לציוד במגוון אמצעים: כל הפרטים על המל"ט התוקף המתקדם

ירי בליל שבת: ארבע רקטות שוגרו לעבר ישראל, צה"ל תקף בעזה

"אין כמעט מדינה וארגון מתקדם שלא משתמשים בכלי או בתפיסה הזו", אמר חיימוביץ' על גילוי סוד השימוש במל"טים ההתקפיים. "מחקים אותנו בכל מיני מקומות", ענה על שאלת מגישי התכנית - האם אנחנו הראשונים לשימוש במל"טים האלו. הוא המשיך: "ישראל מתקדמת בהרבה מאוד תחומים בתחומי ההגנה וההתקפה, לא נשכח שאנחנו נמצאים במציאות שהופכת להיות שדה ניסויים מבצעי גם ליכולות וגם לתפיסות".

עוד הוסיף מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר: "המציאות שלנו מחייבת אותנו להיות הרבה יותר יצירתיים ומתוחכמים באופן שבו אנחנו מפעילים את הכוח והטכנולוגיות שלנו. בסוף יש לך פה כלי שפותח ממד חדש ונוסף. השימוש במל"טים הוא יותר פשוט, פחות מורכב בהיבט הלוגיסטי, יותר בטוח ופחות מסכן חיים. יש לו יתרונות של יכולת שהייה באוויר ואז חיבור בין מודיעין איכותי לפתרון התקפי שנמצא באוויר בצורה יחסית לא גלויה, גם שקטה וגם גבוהה". עוד הוסיף על ייחודם של המל"טים: "החיבור ביחד בזמן קצר לתקוף מטרה או יעד חשוד מייצר פה בעיקר אלמנט של הפתעה לתוקף".

"אתה מעריך שתוך 20-10 שנה כל המטוסים לא יהיו מאוישים?", שאלו כספית ומגל. על כך ענה להם תא"ל (מיל') חיימוביץ': "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה. המגמה של הגדלת היכולות הבלתי מאוישות הולכת וגדלה. אני עוד לא רואה בהקשר לשאלה שלך את האור בקצה המנהרה שבו חילות האוויר כולם יהפכו להיות בלתי מאוישים, אני מניח שבמאה שנים הקרובות זה יקרה, אבל אני לא רואה את זה בעשור הנראה לעין. השילוב ביחד של כלי טיס בלתי מאוישים יחד עם מטוסי קרב מאוישים נותן יכולת הרבה יותר משמעותית".

"לא מזמן שמענו כל מיני חשיפות בחודשים האחרונים משר הביטחון וגורמים אחרים על מל"טים איראנים וצריך לומר בעניין הזה - דיברנו על ישראל כמעצמה, כן יש מל"טים שיודעים להגיע לאיראן. השימוש בהם הוא לא מוגבל, לא בהקשרי גבולות, מרחק", הוסיף הקצין במיל'.

"בחיל האוויר מתעקשים שלא נקרא לזה מטוס ללא טייס, אלא כלי טייס מאויש מרחוק", ציינו מגישי התכנית. "אני עוד לא רואה את היום שאתה מדבר עליו שבו חיל האוויר יהיה רק כלי טייס בלתי מאוישים", הגיב הקצין במיל', "ככל שיעבור זמן אנחנו נמצא יותר פלטפורמות בלתי מאוישות כי הן יודעות לייצר לא מעט פתרונות גם בהקשרי זמן שהייה, גבהי טיסה, כושר נשיאת חימוש ומתיעוד של צילומים. יש פה יכולות שנבנות, טכנולוגיה שמתפתחת, וככל שהיא מתקדמת היא יודעת לעשות יותר משימות. אבל בסוף קטלניות ויכולת נשיאת חימוש של מטוס הקרב שיוצא להפצצה במקום מסוים, את זה עוד לא יודע לעשות כלי טיס בלתי מאויש אחד, אולי בבוא היום זה יקרה".

"החלק היקר במכשירים ובכלים האלה זה כל מה שאתה מרכיב בפנים, כל הטכנולוגיה שהוא יודע לקחת איתו. זה החלק היקר בפלטפורמה, ככל שאתה מוסיף עליו עוד משימות ונדבכים, זה מייקר את הפלטפורמה אבל זו הייחודית - פלטפורמה רב משימתית, יודעת לעשות הרבה מאוד דברים בשטח נתון, לשהות יחסית הרבה זמן מעל שטח במרחקים מאוד גדולים ובסיכון קטן לכוחותינו. פתרון שיש לו יעילות מאוד גבוהה, עלות יחסית יותר קטנה מכלים מאוישים וברמת איכות מאוד גבוהה", אמר מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר על יוקר מחיר המל"טים.

תא"ל (מיל') חיימוביץ סיפר על מבצעים שהשתתפו בהם המל"טים: "שמעתי דיווחים מאתמול ועד היום לדוגמה מהאירוע של ג'עברי שפתח את אירוע עמוד ענן. אנחנו מסכלים איומים וכדאי שנעשה את זה לפני שהם פוגשים אותנו, את חיילנו ואזרחינו בגבולות וביישובים. היכולת לחבר ביחד מודיעין איכותי, זמין ומדויק, ובסוף פתרון התקפי בזמן קצר, נגיש ובמקום שבו צריך. החיבור הזה ביחד מייצר תוצאה קטלנית, ייחודית, וזה מה שמדברים ביממה האחרונה".

בהמשך התייחס למערכת הלייזר, ואמר: "כשהיא יהיה, הוא יכול להיות מרכיב נוסף וחשוב. בשלב הראשון שלו, הוא משנה בעיקר את המציאות של כל האיומים תלולי המסלול הקרובים לגדר".