יו"ר נעמת חגית פאר שיגרה מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד ולשר לביטחון הפנים עמר בר־לב, בדרישה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה לחקר פרשת הפגיעה בסוהרות.

בני גנץ: "לאסור מידית על משרתות חובה בשב"ס לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים"

ליברמן דורש מלפיד: להקים בהקדם ועדת חקירה לחשד לאונס בכלא גלבוע

"יש להורות על הקמה מיידית של ועדת חקירה ממלכתית ו/או ממשלתית שתחקור באופן יסודי את פרשת הסוהרות ואת החשדות החמורים ביותר לכאורה, שלפיהם סוהרות נפגעו מינית, לרבות אונס, על ידי אסירים ביטחוניים, תוך ידיעה ושיתוף פעולה של הממונים עליהן בשב"ס ותוך ניסיון להשתיק את האירועים. מדובר בהאשמות כה חמורות ששבות ועולות, ועולה חשש כבד מאוד לטיוח לכאורה על ידי שב"ס ואולי אף בגיבוי של גורמים נוספים במערכת אכיפת החוק. לפיכך, קיימת חובה לחקור אותן לעומקן על ידי גורם בלתי תלוי לחלוטין", כתבה פאר.

היא הוסיפה: "אנו קוראות לממשלה, בפרט בימים אלה שבהם אמון הציבור במערכות אכיפת החוק הוא כה שביר, להוציא את החקירה מידי גורמים שעלולים להיות בעלי עניין ולהורות לאלתר על הקמת ועדת חקירה בלתי תלויה אשר תחקור את האירועים לעומקם, באופן יסודי ומעמיק ללא משוא פנים.

לא ניתן להתעלם מהדברים, בפרט שרוב או חלק מהמתלוננות היו חיילות בשירות סדיר בעת ביצוע לכאורה של העבירות החמורות האלה. לא יעלה על הדעת שהמתלוננות, דווקא הן, רובן ככולן, מצאו את עצמן מחוץ למערכת ונאלצות לחזר על הפתחים ולפנות לרחמי הציבור על מנת לקבל עזרה נפשית ומשפטית". שר הביטחון בני גנץ שלח אמש מכתב לשר לביטחון הפנים, ובו דרישה לאסור מידית על משרתות חובה בשב״ס, לשהות במחיצת אסירים ביטחוניים.

בינתיים, בתוך כל ההמולה סביב פרשת החשד לסרסור בסוהרות, שוחח אתמול עם "מעריב" עו"ד רמזי קטילאת - המייצג את המחבל מחמוד עטאללה, האסיר הביטחוני שאליו מופנות הטענות כמי שפגע לכאורה בסוהרות - והגיב לטענות נגד עטאללה.

"לא בכדי הנושא התעורר בימים אלה, בעיצומה של ועדת החקירה העוסקת במחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע", אמר קטילאת. "אין לנו ספק כי גורמים בכירים בשב"ס ניסו להסיט את האש נוכח החשדות נגדם בגין הכשלים וההתנהגות הקלוקלת שלהם, שהובילה למחדל החמור ביותר של שב"ס ב־20 השנים האחרונות. זאת הדרך שלהם להינצל מהחקירה הזאת, וזה מה שהוביל להתבטאויות של בכירים במסגרת ועדת החקירה בנוגע לפרשת החשד בסרסור הסוהרות שכבר נדונה".

"התזמון אינו מפתיע גם בשל העובדה שבימים אלה עדיין מתנהל הליך אזרחי, שבמסגרתו הגישו הסוהרות תביעה בצל הליך פלילי שנמצא תחת חיסיון של בית המשפט", הוסיף הפרקליט. "ברור לכולם שידינו כבולות, מכיוון שאסור לדבר על מה שמתנהל בתוך ההליך, וזה לא מפתיע שהצד השני בא בטענות".

"רק אציין שבבית המשפט חקרתי שתיים מתוך שלוש המתלוננות, ודי בכך שאומר כי בעדויות שלהן עלו סתירות מהותיות", אמר. "זאת לא חוכמה לבוא ולטעון לאונס, אבל לא לדעת להסביר מה בדיוק נעשה. הקלות הזאת של הטחת אשמה באדם כזה או אחר בלי יכולת לפרט את מהות העבירה המיוחסת לו היא בלתי נסבלת. הלקוח שלי מכחיש בתוקף את טענות הסוהרות, דוחה את ההאשמות המופנות לעברו וטוען כי לא ביצע כל עבירה כלפי מי מהמתלוננות, לא מיניה ולא מקצתיה".

עורך הדין הוסיף: "אותן מתלוננות, או לפחות חלק מהן, המתינו במשך שנים עד שהחליטו לטעון נגד מרשי. נוצר מצב של איגוד מתלוננות שכעת יוצאות במסע. והפלא ופלא, הן לא תובעות את מרשי, אלא את שב"ס. הן רוצות פיצוי כספי משב"ס. אם הן כל כך בטוחות שהוא אשם, מדוע לא הגישו תביעות נגדו?".

בעקבות פרשת הסוהרות ועדת המשנה למודיעין בכנסת תתכנס מחר עם נציגי שב"ס, שב"כ ומשרדי הממשלה הרלוונטיים לדון בפרשה. מיד לאחר מכן יתכנסו ועדות ביטחון הפנים וחוץ וביטחון לדיון פתוח ומשותף באותו נושא עם חברי הכנסת ומוזמנים נוספים. יו"ר ועדת ביטחון הפנים ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה לקראת הדיון: "אני מלווה את הנושא כבר תקופה ארוכה ואף פניתי לפרקליט המדינה לפתוח בחקירה מחדש והוא נענה, אולם לצערי החקירה אינה מתנהלת בקצב הנדרש בנושא כל כך חשוב לציבור".

דיון בוועדת חוץ וביטחון (צילום: צילום פרטי)
דיון בוועדת חוץ וביטחון (צילום: צילום פרטי)

"החשיפה האחרונה של מקרה האונס טלטלה אותי. לכן פניתי לחברי ח"כ רם בן ברק, הוא נענה ישר וביקשנו לקיים דיון משותף בעניין לאור החיבור בין הגופים צה"ל, שב"ס ושב"כ. אני מקווה שבאמצעות הדיון נוכל להבין לעומק את הנושא, לדרוש הסברים ואף לנקוט צעדים בנושא", הוסיפה.

בתוך כך, אתמול נפתח לראשונה חדר אקוטי שמיני בישראל, המיועד לנפגעות תקיפה מינית בחברה הערבית, והוא ממוקם בבית החולים האנגלי בנצרת. החדר הראשון שנמצא במרכז עיר ערבית גדולה עם צוות שדובר גם ערבית פתח את שעריו ויתחיל להעניק טיפול חירום לנפגעות ונפגעי אלימות מינית מהאזור. מדובר בתוצאה של מאבק ארוך של הפעילה החברתית יעל שרר והלובי למלחמה באלימות מינית שהיא מובילה.