רונן מנליס, דובר צה"ל לשעבר ופרשן "כאן חדשות", שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לסערת מינוי הרמטכ"ל בממשלת מעבר.

אין שום סיבה למנות את הרמטכ”ל הבא דווקא בימים אלו | אל"מ במיל' רונן איציק‎‎

בפתח דבריו, הסביר מנליס על התהליך: "השתרש איזשהו נוהל שבעל פה ששר הביטחון מדבר עם המועמדים, מבקש מהם להגיש מסמך שעוסק בתוכניות שלהם לשנות הרמטכ"לות, איזשהו חזון, מה הם חושבים על הצבא". 

כשנשאל על כך ששר הביטחון בני גנץ מכיר את שני המועמדים, השיב: "בדרגות האלה כולם מכירים את כולם הרבה מאוד שנים. אין פה מועמד שעלה לארץ אתמול או לחילופין פיקד על צבא במדינה אחרת. במקרה הזה גנץ היה רמטכ"ל אז הוא מכיר אותם מצויין ופיקד עליהם במשך הרבה מאוד שנים".

"אחרי השיחות עם המועמדים נהוג לדבר עם שרי ביטחון וראש ממשלה, זה גם הסיפור שגנץ מזמן את יו"ר האופוזיציה נתניהו והוא לא מגיע לפגישה כחלק מאותו מרד על הרצון למנות רמטכ"ל בזמן ממשלת מעבר", ציין.

לדבריו, הריאיון של ראש הממשלה יאיר לפיד עם המועמדים לתפקיד שצפוי להתקיים היום, הוא כמעט הדבר האחרון בתהליך, "זו פגישה כמעט לא פרוטוקולית". 

"בתקופת ראש הממשלה נתניהו היה מנהג לעשות את זה יותר מפעם אחת, אבל בסוף ההיסטוריה הראתה שתמיד נבחר מועמד שנתניהו לא רצה, הכוח של שר הביטחון משמעותי מאוד בתהליך הזה. רצה את וילנאי קיבל את מופז, רצה את גלנט ואחרי זה את איזנקוט, אחרי זה רצה את איזנקוט וקיבל את גנץ, רצה את יאיר גולן ובסוף קיבל את איזנקוט, רצה את זמיר וקיבל את כוכבי"", הוסיף.

על השאלה האם הקרבות למינוי התפקיד מלוכלכים, השיב: "צריך להסיר בפניהם את הכובע, אנחנו לא שומעים תדרוכים, לכלוכים, זה שני קצינים שמעריכים מאוד אחד את השני. הם בוודאי בקשרי ענייניות ויחסים טובים מאוד, זה ראוי להערכה. למרות שברור שהרצי הוא המועמד המועדף על גנץ ואין פה תחרות, יש פה שקט גדול מאוד". 

לטענתו, המינוי של הרצי כמעט וודאי, "מה שיכול להפריע לו זה התהליכים הטכניים. אולי הגיע הזמן להפסיק עם המשחק הזה של שלוש שנים פלוס אחד, ארבע שנים זו תקופה רואיה, שאפשר לתכנן בה ולבצע".

"זו הזדמנות מצויינת בממשלה הבאה ליישר את זה ולהעביר את החוק הרמטכ"ל שלא עבר. לא שווה לחכות איתו, אבל מרגע שהחליטו והדברים נאמרו אני חושב שנכון לבצע לטובתה של מדינת ישראל למנות רמטכ"ל, וזה יהיה בימים הקרובים", הוסיף.

בסיום דבריו, התייחס לשאלה בדבר כניסתו של הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט לפולטיקיה, והעריך כי בשבועיים הקרובים יגיע להחלטה. "הוא עושה תהליך רציני, הוא רוצה להחליט מה הוא הולך לעשות ב־10-15 שנה הקרובות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM