הכוננות והמצב המיוחד בעוטף עזה נמשכים כבר זה היום הרביעי ברציפות, ובשלב הזה אין שינוי בתמונת המצב ובהערכה כי הג’יהאד האסלאמי, למרות ניסיונות התיווך של המצרים והטענה של חמאס כי אינו מעוניין בהסלמה בדרום, מבקש לבצע פיגוע נקמה בתגובה למעצרו במחנה הפליטים בג’נין של בכיר הג’יהאד האסלאמי בשומרון באסם אל־סעדי

החסימות בעוטף יימשכו גם מחר; בצה"ל מתגברים את הכוחות בדרום
הג'יהאד האסלאמי במסר מאיים בעברית: "מחכים שבעזה יכריזו על מלחמה"
תסכול בעוטף עזה: "הבתים שלנו הרבה יותר חשופים מהרכבים, איפה ההיגיון?"

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הבוקר (שישי) דיון הערכת מצב ביטחונית בנוגע למצב בעוטף עזה, בו השתתפו ראש הממשלה החליפי, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ר' המל"ל, ר' השב"כ, המזכיר הצבאי של רה"מ ובכירים נוספים.  "תושבי העוטף, ביטחונם ואיכות חייהם בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו פועלים להחזיר אותם לשגרת חייהם במהירות האפשרית. זו האחריות שלנו", אמר לפיד בתום הדיון, "במהלך סוף השבוע תתקיימנה הערכות מצב ביטחוניות נוספות על פי הצורך".

נכון לאמש, ההחלטות שהתקבלו במערכת הביטחון הן להמשיך בבידוד המרחב, בחסימות הכבישים ואף בסגר של מספר יישובים שעליהם יש מגבלות כבדות של כניסה ויציאה בשל התרעות חמורות וקרבה לגדר המערכת. למרות הימים שחלפו, גורמים בכירים בצה”ל חוזרים ואומרים כי מדובר בהתרעות חמורות לפיגוע, ולכן ננקטו הצעדים החריגים.

הרמטכ”ל אביב כוכבי סייר אתמול בעוטף עזה וקיים הערכת מצב. מצה”ל נמסר כי הרמטכ”ל הנחה להגביר מוכנות גם לתרחישי הסלמה, אם יתרחשו, ולתגבר מאמצי הגנה באזור, במיוחד בכל הקשור לאיסוף מודיעין מהאוויר. כוכבי אף אישר תוכניות התקפיות אם יידרשו - וגם כחלק מניסיון להעביר מסרים לחמאס כי מבחינת ישראל גם תוכניות התקפיות נמצאות לכאורה על הפרק.

בפיקוד הדרום נערכים להסלמה במצב הביטחוני, ואתמול תגבר צה”ל בצורה משמעותית את נוכחות כלי הטיס הבלתי מאוישים החגים מעל הרצועה לאיסוף מודיעין ותצפית, וגם יש מוכנות לתקיפה מיידית אם תזוהה חוליית מחבלים העושה את ההכנות הנדרשות לירי נ”ט לעבר ישראל.

חסימות בעוטף עזה (צילום: פלאש 90)
חסימות בעוטף עזה (צילום: פלאש 90)

בצבא מעריכים כי הפקודה לבצע פיגוע נקמה כבר ירדה לדרגי השטח ברצועה, וכי פעילי הטרור מחפשים את ההזדמנות המבצעית והטעות של לוחמי צה”ל בשטח. לכן באחריות המפקדים בכל גזרה לוודא כל הזמן את הדריכות של הכוחות, כמו גם הימנעות משאננות ומכניסה גלויה לצד השני לאזורים שחשופים לירי נ”ט וצליפה מרצועת עזה.

במערכת הביטחון נערכים לאפשרות כי המצב המיוחד בעוטף יימשך עוד מספר ימים, ואומרים כי לצד הביקורת והפגיעה במרקם החיים, השיקול הראשון והחשוב לפני הכל הוא הגנה על חיי האזרחים באזור.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ קיימו אתמול התייעצות ביטחונית ודנו בתמונת המצב הביטחונית בדרום ובצעדים הנדרשים להמשך שמירה על הביטחון באזור.

בהמשך היום שוחח לפיד עם ראשי רשויות מהדרום ועדכן אותם בהתפתחויות הביטחוניות האחרונות בעוטף עזה. ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב. לפיד גם החליט לאור ההתפתחויות לדחות את יציאתו לחופשה, והוא ימשיך לנהל הערכות מצב מהקריה.