מבצע "עלות השחר" - היום שני: על רקע המשך התקיפות של צה"ל ברצועת עזה, ראש אגף מבצעים בצה"ל, אלוף עודד בסיוק, אמר הערב (שבת) בתדרך לכתבים כי "צה"ל סיכל את מפקד המרחב הדרומי של הג'יהאד האסלאמי, חאלד מנצור, ובכך כל הצמרת הביטחונית של הג'יהד האסלאמי בעזה סוכלה".

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:
"עלות השחר" נפתח בהצלחה, אך התקופה המסוכנת מתחילה עכשיו | בן כספית
הסיכול שפתח את המבצע: כך חוסל בכיר הג'יהאד האיסלמי | צפו
גנץ מאיים: "הנהגת הג'יהאד האסלאמי בחו"ל תשלם מחיר"
בעקבות המבצע: הגבלות פיקוד העורף המעודכנות

האלוף בסיוק הדגיש כי "הארגון ניסה להוציא פיגוע קטלני כנגד אזרחים וחיילים. לאור זאת, בימים האחרוניטם סגרנו חלק מהכבישים בעוטף עזה. אנו מעריכים את ההיענות של האזרחים ואת הבנתם. אספנו מודיעין מדויק, ובמספר דקות פגענו וסיכלנו את שרשרת הביצוע של הפיגוע הזה. זה סיכול חשוב. ארגון הג'יהאד האסלאמי ירה מאות רקטות לעבר ישראל וערי הדרום, חלק לא מבוטל פגע ברצועת עזה ובאזרחי עזה עצמם".

ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב, בקריה בתל-אביב. (צילום: קובי אלקוצר, לע''מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב, בקריה בתל-אביב. (צילום: קובי אלקוצר, לע''מ)

"יכולנו לראות בשעה 21:00, פגיעה של רקטה בבית בג'באליה עם נפגעים פלסטינים. לפי כל הנתונים בידי ולפי המודיעין,אני יכול להבין שהפגיעה התרחשה על ידי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. הארגון הזה לא רק מסכן את חייהם של הישראלים, אלא גם של הפלסטינים. המבצע ימשך עוד מספר ימים ומבקש מכל אזרחי המדינה להישמע להוראות שהן מצילות חיים ונמשיך לפעול בכל מקום. אנו פועלים גם בעזה, גם באיו"ש וגם במקומות נוספים. לא נעצור עד שהג'יהאד האסלאמי הפלסטיני יפסיק לאיים עלינו".

מוקדם יותר, דובר צה"ל רן כוכב קיים הערב תדרוך לכתבים, ברקע יומו השני של מבצע "עלות השחר", שנפתח אמש בעזה. על פי כוכב, במהלך פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ חוסל ככל הנראה, באמצעות כלי טיס, חאלד מנסור - מפקד גזרת הדרום של הג'יהאד האסלאמי.

מנסור שהה בעת החיסול בדירת מסתור ברפיח, כשלצידו הסייען שלו. הפעולה אושרה על ידי הדרג המדיני. מנסור למעשה היה מקבילו של תייסיר ג'עברי, שחוסל אתמול במה שהייתה למעשה הפעולה הראשונה של מבצע "עלות השחר".

ירי רקטות מרצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)
ירי רקטות מרצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)

המחוסל היה מעורב בעבר בפיגועים רבים שיצאו לפועל בשטח ישראל. סיכולו, במידה והצליח, הוא "מסר ברור לראשי הג'יהאד האסלאמי שלא יהיה להם מקום בטוח. סיכולו וסיכול ג'עברי הם פגיעה רצינית בארגון".

כמו כן, דובר צה"ל התייחס גם לאירוע בג'בליה, אשר על פי כלי תקשורת פלסטינים נהרגו בו מספר ילדים ואזרחים חפים מפשע. על פי דו"צ, האירוע הוא ניסיון ירי כושל של הפלסטינים לשגר רקטות במקום, כחלק מהמטח של השעה 21:00. לטענת דו"צ, לא התבצע תקיפה ישראלית באותו זמן מקום. "אנו סבורים שזה לא אנחנו ואין לנו תיעוד לתקיפה בשעה זו".

בצה"ל סבורים כי האירוע בג'באליה הוא אירוע של הפלסטינים. מיקום האירוע הוא סמוך למסגד בלב השכונה, כאשר אין תיעוד ישראלי לתקיפה.  עד כה, במהלך המבצע יורטו כ-170 רקטות כאשר 60 נוספות נפלו בתוך שטח רצועת עזה.