מבצע "עלות השחר" - היום השלישיעל אף ההסכמות אליהן הגיעו בישראל מול הג'יהאד האסלאמי, נורו מספר רקטות מעזה לעבר שטח ישראל ולעוטף עזה רק 10 דקות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה. מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד אל-נחלה איים על ישראל ואמר כי "אם האויב לא יעמוד בתנאים שלנו ההסכם יבוטל ונחדש את הלחימה".

בנאומו הודה אל-נחלה לעם בעזה: "אני משתחווה לפני השהידים ומצדיע לעם הערבי והאסלאמי שעמדו בסולידריות איתנה. הישגנו דברים גדול מול התוקפנות שחווינו. תנועת הג'יהאד האיסלאמי הושקה במטרה להגן על אחדות העם הפלסטיני. נשארנו יציבים וחזקים מתמיד".

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:

בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד 
"קצת צניעות": כתב מעריב עונה ליאיר נתניהו | האזינו
"האלים והרצחני יותר": בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל
פרשן בכיר טוען: האסטרטגיה שתגרום לשקט מרצועת עזה

קודם לכן, הודיעו גורמים בישראל כי הושגו הסכמות להפסקת אש עם הג'יהאד האסלאמי שהחלה אמש (ראשון) בשעה 23:30 והודו למצרים בסיוע להגעה להסכמות: "מודים מאוד לנשיא א-סיסי על מאמציו להשגת הפסקת אש". אולם, בישראל ערוכים למצב בו הג'יהאד האסלאמי יפרו את ההסכם, ונמסר כי "ככל שהפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה".

בישראל מסרו גורמים בכירים כי העיקרון היחיד של הסכמת הפסקת האש הוא 'שקט יענה בשקט' וזאת ללא תנאים נוספים. מנגד, בג'יהאד האסלאמי ובמצרים טוענים כי ההסכם כולל הכנסת דלק לרצועה ושחרור שני אסירים שובתי רעב של הג'יהאד באסם א-סעדי וחליל עוואודה.

על פי חלק שפורסם מטיוטת ההצעה במצרים, נכתב כי "במסגרת רצונה של מצרים לסיים את המתיחות הנוכחית ברצועת עזה, מצרים הגבירה את המגעים עם כל הצדדים כדי להכיל את ההסלמה הנוכחית, ולאור המגעים, מצרים קוראת להפסקת אש מקיפה והדדית, החל מה-7/8. מצרים עושה מאמצים ומחויבת לפעול למען שחרורם של האסירים אל-עוואדה ופועלת לשחרורו של של א-סעדי בהקדם האפשרי".

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס מסר על ההסכם המסתמן: "אנו מברכים על המאמצים המצריים שהובילו לעצירת תוקפנות הכיבוש בעזה".

ירי רקטות מרצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)
ירי רקטות מרצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)

כמו כן, נציג תנועת הג'יהאד האיסלאמי בלבנון, איהסאן עטאיה מסר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית כי: "לא תהיה הפסקת אש אם הכיבוש לא יקבל את התנאים של תנועת הג'יהאד האסלאמי." מוקדם יותר, גורמים בחמאס מסרו כי הם מתנגדים להסלמה. כמו כן, אישרו גורמים בישראל כי מתקיימים מגעים מול חמאס להפסקת אש כללית. מדובר בהפסקת אש שלא מטעמים הומניטריים אותה ייאלץ הג'יהאד האסלאמי לקבל, אם אכן תושג.

בתוך כך, שוחח יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והעריך מתי יש לסיים את המבצע הצבאי ברצועה.

בפתח דבריו, אמר ח"כ בן ברק: "אני חושב שמטרות המבצע הושגו. לא הכרזנו מלחמה על עזה. ראינו כוונה ברורה ומיידית לפגוע באזרחי ישראל והלכנו לסכל את הפיגוע הזה - תוך שאנחנו פוגעים במשלחים".

לאחר מכן, סתר את הטענות של גורמי האופוזיציה כי היציאה למבצע הייתה בגדר אירוע פוליטי. ח"כ בן ברק הדגיש כי "בסופו של דבר סיכלנו פיגוע, זה היה הטריגר. אילולא הג'יהאד האסלאמי היה נערך להוציא פיגוע לפועל זה לא היה קורה. כשאתה כבר פוגע ומתחיל סבב זה מתארך".

חבר הכנסת בן ברק הוסיף: "אנחנו מגיעים לכל מי שיש לו כוונה לבצע פיגוע - לא משנה איפה הוא נמצא, ואנחנו מבצעים מעצרים בכל מקום. הסרנו את האיום הזה מעל סדר היום". במקביל, התייחס לאפשרות כי גם חמאס יצטרף למערכה, ואמר: "זה תמיד נלקח בחשבון ולכן התחלנו גם בגיוס חיילי מילואים. אנחנו מגבים את הכוחות בעוטף ונערכים לזה", הדגיש".

"צריכים לחתור לסיום מהיר"

בתוך כך, סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, שוחח הבוקר עם גדי נס ברדיו 104.5FM והתייחס להמשך הלחימה בעזה: "אני חושב שצריך לעלות מדרגה ולהסתכל על המערכה בזווית קצת שונה. מירב ההישגים המבצעיים שייחלנו להם הושגו, אנחנו צריכים לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המבצע, ולראות מהם ההישגים המדיניים שניתן להשיג. אם המבצע לא מסתיים בהישג מדיני, זה עוד סבב חסר תועלת. אסור לנו להיות בתוך הסינדרום הזה שמי שגזר אותו עלינו הוא נתניהו". 

סגן השר גולן התייחס לאפשרות כי ארגון חמאס יצטרף לסבב הלחימה, ואמר: "ככל שהימים נוקפים, הסיכוי לשמור את חמאס מחוץ לתמונה הולך ויורד, גם עליו מופעלים לחצים אדירים. הכי חשוב להיפרד מהפלסטינים. המבצע נכפה עלינו, לא הייתה ברירה אלא לפעול. התקבלה החלטה נכונה לבצע התקפה מקדימה ולא לחכות שהג'יהאד יכתיב לנו את התפתחות האירועים. ככל שהמבצע מתמשך, הסיכוי שתהיה טעות או אירוע, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו במערכה ארוכה שאף אחד לא רוצה אותה".

לדבריו, "אם הרקטה האחרונה תהיה של הג'יהאד, אנחנו צריכים להביא לעצירה מהירה ככל הניתן. שיתוף הפעולה עם המצרים חשוב. מספיק לנו עם בחירות, צריך להתחיל לדון בתוך הציבור הישראלי לאן אנו רוצים להגיע בזירה הפלסטינית. מעולם ראש ממשלה לא היה צריך עבר צבאי כדי לקבל החלטות נכונות. לא רואה פה שום חיסרון מבחינת ראש הממשלה לפיד".

"המבצע החל כסיכול פיגוע, ואני לא חושב שיש גורם בישראל שיכול לומר משהו כנגד זה. המבצע מוצדק ונכון, עכשיו אנחנו צריכים לגלות בגרות מדינית כדי לדעת איך לסיים אותו. זה לא מבצע של הכרעה, לכן אין פה שום מקום לכניסה קרקעית. אנחנו צריכים להקפיד שלא הקיצוניים יובילו אותנו אלא המתונים, קורא לכל אזרחי ישראל לגלות אחריות", סיכם.