פרק חדש של ישראל עם החמאס? בכיר לשעבר בצה"ל אומר כי מבצע "עלות השחר" ייתכן ומשקף את האפשרות הזאת. אחרי שנים שישראל ראתה בחמאס בעל הבית הבלעדי על הנעשה ברצועה ועל כל תוקפנות המגיעה מכיוונה, מנהלת המדינה מערכה מול ארגון הג'יהאד האסלאמי, ומשאירה את חמאס, בשלב זה, מחוץ לתמונה. אלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי והגיס הצפוני, התייחס להתפתחויות בשיחה עם אראל סג"ל וחן ליברמן ב־103fm.

מבצע "עלות השחר" | סיקור מיוחד:
בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד
"קצת צניעות": כתב מעריב עונה ליאיר נתניהו | האזינו
"האלים והרצחני יותר": בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל
פרשן בכיר טוען: האסטרטגיה שתגרום לשקט מרצועת עזה 

אלוף (מיל') הכהן, הדגיש כי "חמאס - בהיבט מסוים - משרת אינטרסים ישראליים". הוא הדגיש כי רצועת עזה, על שני מיליון תושביה, היא "מדינה דה פקטו", אולם סירב לקבל את הטענה של חן ליברמן על כך שמדובר במדינה במצור. "הם נלחמים איתנו. שמעון פרס אמר פעם שהם 'יכלו להיות סינגפור'. הם אויבים, ומקבלים מאיתנו חשמל ומים. אין דבר כזה בתולדות המלחמות שמדינה עוינת, בעת לחימה, מקבלת חשמל, מים, מזון - וכל היבוא של עזה מגיע מנמל אשדוד", הוא הדגיש.

לגבי הטענה כי העם העזתי לא רוצה מלחמה, אמר: "גם באיראן רוב העם כנראה לא תומך - אבל זה מה שיש והממשל קובע. אני גם לא בטוח כמה העם הרוסי תומך במלחמה עם אוקראינה".

סג"ל תהה במה תורמת ההבחנה בין הג'יהאד האסלאמי לחמאס. "מי שהתפיסה שלו היא זו שצריך להפריד בין הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני לחמאס, כמו שעשינו עם הפת"ח לחמאס - הרי, מה זה משנה? כולם רוצים להרוג אותנו", אמר הקצין לשעבר.

הכהן הדגיש כי פגיעה בכלל הארגונים, ולמעשה השתלטות על עזה, לא עומדת על הפרק: "לצאת למערכה על עזה זה סיפור ארוך מאוד, שמחייב השקעת משאבים צבאיים למשך זמן ארוך. אין ספק שההקשר הזה (בעייתי), כולל הקשר של ממשלת מעבר. זה שינוי רדיקלי של מציאות, שיכול להכניס את ישראל למערכה רחבה עם המון השלכות".

לפי דבריו, "בהקשר הכולל של המזרח התיכון, למדינת ישראל יש עניין בהפרדת רצועת עזה מיהודה ושומרון. גם מבחינה אתנית ותרבותית הן לא מעורבבות זו עם זו".

"והתפיסה הכוללת? האם חמאס הוא עכשיו פרטנר לשיח?", שאל לסיכום מגיש התוכנית. הכהן ענה לו: "בהחלט כן, מבחינתי. זה שאדם רוצה להרוג אותי - אם אני מדבר איתו זה חלק מהמערכה".

סייע בעריכת הידיעה: יניב מורוזובסקי/103fm