לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף: דובר צה"ל רן כוכב סיכם הבוקר (שני) את מבצע "עלות השחר" בשיחה עם הכתבים הצבאיים, בה סקר את הישגי המבצע ויעדיו ועדכן במספרי הרקטות שנורו לעבר ישראל במהלך המבצע נגד הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. החלה חזרה מדורגת לשגרה בעורף בעוד הכוננות נשמרת, גם בתחום ההגנה האווירית וגם הכוחות הקרקעיים.

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:

הפסקת האש לא הופרה פעם נוספת: לילה שקט עבר על תושבי הדרום
"אם האויב לא יעמוד בתנאים שלנו ההסכם יבוטל ונחדש את הלחימה"
הג'יהאד היה רק ההתחלה: כך הייתה נראית המערכה עם הצטרפות חמאס | פרשנות
שתי תאונות ירי נוספות של הג'יהאד האסלאמי גרמו להרג ילדים
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הרגעים הדרמטיים שלפני חיסול בכיר הג'יהאד

בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט על הסרת ההגבלות באופן הדרגתי. כצעד ראשון, ייפתחו כלל הצירים שנסגרו במרחב עוטף עזה. תושבי יישובי עוטף עזה אינם נדרשים לשהות יותר בקרבת מרחב מוגן. כמו כן, תנועת הרכבות בין הערים שדרות ואשקלון עתידה לשוב לסדרה החל מהשעה 12:00.

עוד הוחלט על פתיחת המעברים בין ישראל לרצועת עזה במתכונת הומניטארית החל מהשעה 09:00. במהלך השעות הקרובות, הסרת ההגבלות וחזרה לשגרה מלאה תימשך באופן הדרגתי, זאת בצמוד להערכת המצב, ובכפוף לשקט ביטחוני באזור. 

שיגורי הג'יהאד האסלאמי שנפלו בעזה. (קרדיט: דובר צה"ל)

המבצע במספרים: יותר מאלף רקטות, 200 שיגורים כושלים

אמש בשעה 23:30 נכנסה לתוקפה הפסקת האש שנעשתה על ידי הדרג המדיני בתיווך מצרי. הג'יהאד האיסלאמי ירו כמה רקטות אחרי הפסקת האש, ופרט לכך היה לילה שקט.

לפני הפסקת האש צה"ל יצא למטס סיום מתוכנן מראש לעבר מטרות גא"פ ממוקדות ברצועה: שלושה מחסני אמל"ח של רקטות ופצמ"רים ובורות שיגור במשך שלוש דקות של אש מרוכזת מהאוויר ומהקרקע על ידי כטב"מים ומטוסי קרב.

עוד נמסר כי לאורך 66 שעות המבצע, הקשב שהפגין הציבור להנחיות פיקוד העורף וההצלחה של מערכי ההגנה הביאה להישג של 0 נפגעים בעורף ויש לשבח את ההתנהגות האזרחית האחראית. בסך הכל נורו יותר מ-1,000 רקטות, מתוכן כמעט 200 שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה. 380 רקטות יורטו, וכיפת ברזל רשמה הצלחה של 95% ביירוטי הרקטות. 

לפי הנתונים שבידי צה"ל, שאינם ודאיים, במהלך המבצע נהרגו 35 פלסטינים, 11 מהם בלתי מעורבים. לדברי דו"צ, "הנתונים הם ביחס הכי טוב שהיה לנו בכל המבצעים". בנוסף, ישנם 15 הרוגים בלתי מעורבים שנהרגו כתוצאה מירי כושל של הפלסטינים. לדברי כוכב, ישנם יותר הרוגים פלסטינים בלתי מעורבים שנהרגו מאש גא"פ מאשר מאש צה"ל. 

בסך הכל צה"ל תקף 170 מטרות של הג'יהאד האיסלאמי וגרם לפגיעה משמעותית בשרשרת הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי וברכיבי הטרור של הארגון. חוסלו מפקד מערך הנ"ט, פעיל בדרג ביניים, ג'עברי, מנצור ופעילים נוספים. בנוסף נרשמה פגיעה בעשר חוליות שיגור בזמן אמת, והוסר איום הנ"ט שזוהה לאחר מעצרו של הבכיר בג'נין.

דובר צה"ל ציין כי תשתיות אזרחיות של הארגון כמעט ולא נפגעו במהלך המבצע, וחשף כי נרשם מקרה אחד של ירי נ"מ על כלי טיס של חיל האוויר, לא ברור אם SA7 או SA18. 

"צה"ל יפעל בכל מקום כנגד מי שינסה לשתק את מדינת ישראל", מסר דובר צה"ל. עוד הוסיף דו"צ וציין כי הפעילות ביו"ש הלילה הייתה חלק מהמבצע, במהלכה צה"ל הרס את בתיהם של שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד.

בהמשך התייחס דובר צה"ל לתקיפת חוליות גא"פ בעיר עזה ובג'באליה אמש, והודה כי בחלק מהמקומות יש פגיעה בבלתי מעורבים, חלקם ילדים, כתוצאה מפיצוצי משנה. הוא מסר כי "צה"ל יתחקר את האירוע ומצר על מותם".

הוא הוסיף: "בזהירות נגיד שתקפנו בג'עבליה והרגנו פעיל אחד, יכול להיות שזה האירוע שבו נהרגו בלתי מעורבים, חלק מהם כתוצאה מפיצוצי משנה. באל בורג' מדובר בוודאות בירי כושל. גם באירוע תקיפת חוליה שלנו בעזה העיר, יש הרוג בלתי מעורב, שוטר שעובר ברכב ליד, יש על זה ויכוח אם הוא מעורב או בלתי מעורב".

עוד סיפר כי אשתו של חאלד מנסור ואשתו של מפקד חטיבת רפיח נהרגו בחיסול: "שתיהן היו בדירת המסתור ונהרגו. היינו מעדיפים לא להרוג אותן. אבל משיקולינו, לפעמים מתקבלת החלטה להרוג אותו גם אם היא תפגע".

רכבת ישראל חוזרת לפעילות בדרום

במקביל לכך, רכבת ישראל הודיעה על בדיקת תוואי המסילה שבין תחנות אשקלון ונתיבות, אשר היה סגור בימים האחרונים, והפעלת רכבות נוסעים החל משעות הצהריים (במידה ותשתיות המסילה יאפשרו זאת). 

מהרכבת נמסר כי "עם קבלת האישור החלה רכבת ישראל בהכנות הנדרשות לחידושה של תנועת הרכבות, ובכלל זה בדיקת תקינות המסילה באמצעות כלים הנדסיים וכן הסעת רכבות ריקות כחלק מנוהל פתיחת צירים. בדיקות אלה הינן בטיחותיות וחיוניות טרם הפעלת רכבות נוסעים, בשל העובדה שנרשמו נפילות רבות באיזור בימים האחרונים".

כאמור, תנועת הרכבות מתחנת נתיבות לכיוון שדרות ואשקלון צפוייה להתחדש בשעה 14:35. תנועת הרכבות מתחנת אשקלון לכיוון שדרות ונתיבות צפויה להתחדש בשעה 14:33.