הפרשן לענייני ערבים אוהד חמו ('חדשות 12') שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי וסיפר כיצד היא נתפסת מעבר למתרס, בצד הפלסטיני.

95% אחוזי הצלחה לכיפת ברזל: צה"ל מסכם את המבצע ונערך לחזרה מדורגת לשגרה
ג'יהאד היה רק ההתחלה: כך הייתה נראית המערכה עם הצטרפות חמאס | פרשנות
לאחר שהחלה הפסקת האש: ביידן חשף את המדינות שסייעו בהשגת ההסכם

לדבריו, "מציגים את זה כסוג של ניצחון, לא הרבה מעבר לזה. ראית אתמול בלילה לאחר הפסקת האש, עצרות שמחה והזדהות עם הג'יהאד ועצרות ניצחון כמו שהם כינו אותן, ואתה שואל את עצמך 'איך לעזאזל הג'יהאד האסלאמי יכול לציין איזשהם הישגים בשלושת הימים האלה?'", תהה.

חמו הסביר: "התפיסה היא כזו שהג'יהאד האסלאמי עומד לבדו מול ישראל, מול מכונת המלחמה הישראלית, ולפחות באופן שבו הם משווקים את זה – יכול לה. זה אומר שהוא משגר קרוב לאלף רקטות, והוא משגר לעבר תל אביב שוב ושוב ויורה לעבר נתב"ג וכו', ואתה שומע את אבו חאמזה, דובר הזרוע הצבאית, מתפאר בהישגים האלה בתחילת הדברים שלו. כלומר, זה הקו, זה מה שמשווקים".

הוא הוסיף: "דה פקטו, נדמה לי שהג'יהאד האסלאמי יוצא די חבול מהאירוע הזה, כמו אגב מאירועים קודמים. זו פעם שלישית שהג'יהאד עומד לבדו מול ישראל. הוא לא מצליח במה שחמאס אגב ניסה והצליח בשנה שעברה, לערב עוד זירות ולהכניס עוד זירות ולהכניס את ירושלים. ראיתם את המאמצים הכבירים גם לייצר זירה ביהודה ושומרון, וגם כמובן הנושא של ט' באב וכו'. היה פה איזשהו ניסיון לייצר רצף, לחבר בין נקודות, מה שחמאס הצליח כל כך טוב לעשות בשנה שעברה".  

כשנשאל איפה הייתה טהרן בכל הדיונים על הפסקת האש השיב "אני מאלו שגורסים שההחלטות מתקבלות דווקא שם. הג'יהאד האסלאמי זה ארגון מאוד היררכי, שני הבכירים שלו יושבים בדמשק, הם מביאים את הכסף וזה הדבר החשוב. בניגוד לחמאס, התקציב של הג'יהאד, רובו ככולו מגיע מטהרן. הארגון הזה, הדי אן איי שלו כמעט פרוקסי איראני. הסיפור להבנתי הוא שבסוף, הדברים מתנהלים משם וההחלטות מתקבלות משם".  

כשנשאל אם הוא רואה אפשרות שישראל וחמאס יקיימו דיאלוג בעקבות הסבב הזה השיב: "אני מתקשה לראות את זה ואני גם מתקשה להתרגש נורא מהעובדה שחמאס יושב על הגדר ומותיר את הזירה לג'יהאד האסלאמי. זו לא פעם ראשונה, זו גם לא פעם שנייה. זה לא קורה מאיזו ציונות או התמתנות יתר".

הוא הוסיף: "אני רוצה להחזיר אתכם שנה וחודשיים אחורה, שחמאס כל כולו עם כל כובד משקלו נכנס למערכה בעזה, מערכה שהוא יזם וניסה לקשר בין כמה זירות. התזמון עכשיו לא נכון, לא מתאים לו, ישראל יוזמת את המהלך הזה, ויותר מזה, חמאס עסוק בשיקום רצועת עזה. בסוף אנחנו מדברים על ארגון שעכשיו עסוק בלשקם את הרצועה ואת הזרוע הצבאית שלו".  

 אז דיאלוג עדיין רחוק.  
"אני לא רואה מצב כזה. חמאס זה חמאס, הדי אן איי של הארגון הזה לא השתנה".   

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm