גורמים מדיניים בכירים קיימו הבוקר (שני) תדרוך עיתונאים, ברקע הפסקת האש שנחתמה בין ישראל לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. במהלך התדריך הבהירו הגורמים כי ישראל לא תסתפק בהפסקת הירי מרצועת עזה אלא תנסה "למנף את האירוע ולקדם את הסיטואציה גם בסוגיות אחרות. ההבנה שחמאס לא מעוניין בסבב לחימה הייתה מרכיב חשוב בקבלת ההחלטות". עוד רמזו הגורמים כי ייתכן שנוצרה אפשרות להתקדם בעסקת חילופי שבויים: "אנחנו בהחלט מודעים לכך שיש הזדמנות ואנחנו לא רוצים לפספס אותה. יש שבויים ונעדרים, יש לחמאס עוד צרות שבעניין הזה מהוות מנוף שאנחנו רוצים לנצל".

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:

הפסקת האש לא הופרה פעם נוספת: לילה שקט עבר על תושבי הדרום
"אם האויב לא יעמוד בתנאים שלנו ההסכם יבוטל ונחדש את הלחימה"
הג'יהאד היה רק ההתחלה: כך הייתה נראית המערכה עם הצטרפות חמאס | פרשנות
שתי תאונות ירי נוספות של הג'יהאד האסלאמי גרמו להרג ילדים
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הרגעים הדרמטיים שלפני חיסול בכיר הג'יהאד

הגורמים המדיניים הסבירו כי למרות הפסקת האש, המדיניות של ישראל בנוגע לרצועה לא השתנתה: "אין לנו קשר עם חמאס אלא רק דרך תיווך ומודיעין. ההבנה שחמאס לא מעוניין בסבב הייתה מרכיב חשוב בקבלת ההחלטות. אנחנו לאורך הימים האלו עשינו השוואות ל'חגורה שחורה', אך בנקודה הזו זו השוואה לא נכונה. אז הייתה הבנה שחמאס יכול להתערב ושתהיה מערכה, ידענו הפעם שחמאס רוצה להישאר בחוץ. העובדה שהוא לא מימש את האחריות שלו שהסבב לא יתחיל - גם את זה לקחנו לתשומת ליבנו".

"אי אפשר גם וגם. מצד אחד אנחנו שמחים שחמאס לא התערב, אבל הם צריכים לממש את האחריות שלהם ולשלוט בג'יהאד האסלאמי ברצועה ולמנוע את ההסלמה", טענו הגורמים המדיניים הבכירים שהוסיפו כי "אנחנו בהחלט מודעים לכך שיש הזדמנות ואנחנו לא רוצים לפספס אותה. יש שבויים ונעדרים, יש לחמאס עוד צרות שבעניין הזה מהוות מנוף שאנחנו רוצים לנצל. אנחנו רוצים לקדם את הסיטואציה קדימה ולא להסתפק רק בשקט מול הג'יהאד האסלאמי".

לטענת הגורמים, בישראל הבינו כי אין מנוס מיציאה ל"עלות השחר", לאחר שנצפתה הסלמה בשטח מצד הג'יהאד האסלאמי: "הסיטואציה מול הג'יהאד האסלאמי החלה לפני כשבועיים, שני מפקדי המרחבים זוהו עוסקים ברמת פעילות מוגברת. המצב ביהודה ושומרון היה זהה, ידענו שאנחנו נתפוס את מפקד הג'יהאד האסלאמי בג'נין, אך לא הערכנו כי זה יהיה הקיסם שיצית את האש. בתוך המסגרת הזו, המטרה הראשונה שהגדיר ראש הממשלה יאיר לפיד בתיאום עם שר הביטחון בני גנץ הייתה למצוא דרך למנוע הסלמה". 

ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב, בקריה בתל-אביב. (צילום: קובי אלקוצר, לע''מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב, בקריה בתל-אביב. (צילום: קובי אלקוצר, לע''מ)

"את ההליכים המדיניים שהובילו לסגירת המבצע התחילו עוד בטרם המבצע, מתוך כוונה שהג'יהאד יגיב ללחץ של המתווכים, של חמאס ויוריד את מפלס החיכוך והאיום עלינו. לצערנו זה לא קרה", הדגישו הגורמים, שאף אמרו כי "עקבנו בצורה מדוקדקת על הפעילות בשטח, על המודיעין ודרך המתווכים. כשהבנו שהג'יהאד האסלאמי לא מתכנן לצאת מהעניין בלי פעולה משמעותית, במשך מספר ימים הגבלנו תנועות בעוטף כדי לא לאפשר להם קו ירי של חוליות שידענו בחלק מהמקומות שהם הסתתרו. אי אפשר היה להמשיך להחזיק את העוטף במציאות הזו מצד אחד, ומצד שני לא הצלחנו למנוע את כוונות הירי במאמצים שעשינו קודם והבנו שאנחנו מתגלגלים לפעולה".

עוד הם הוסיפו כי "חשוב להדגיש שמה שאפשר לצאת למבצע זו הבנה משמעותית שהאירוע הולך להיות מול גא"פ בלבד, כשהשתכנענו שאין סכנה שחמאס ייגרר פנימה ושנצליח להכיל את הדבר בצורה מצומצמת, ידענו להיערך בהתאם והתקבלה החלטה לאחר הערכת מצב של רה"מ, שר הביטחון ורה"מ החליפי נפתלי בנט לפעול בצורה ממוקדת ברגע שיהיה לנו יכולת לפעול מול פעילות קונקרטית שלהם".

על המאמצים הבינלאומיים להגיע להפסקת אש אמרו הגורמים: "במהלך כל הימים האחרונים היינו עם אצבע על הדופק בצורה אינטנסיבית, גם מול המתווכים וגם מול הקהילה הבינלאומית בדגש על ארה"ב שידעו על כל מרכיב בקבלת ההחלטות וגם ידעו וראו את המאמצים להימנע מפעולה ואת הכוונה להשאירה מצומצמת. לראש הממשלה היה חשוב שמרכיב ההבנה של המציאות יובן, כדי שיהיה אפשר להסביר בצורה משמעותית את ההחלטה להיכנס למערכה בתוך התקופה הפוליטית, זו הייתה נקודה שעמדה לנגד עיניו ועיני שר הביטחון לכל אורך התהליך. השקיפות הועילה לנו גם בסיום". 

"גם העבודה הרציפה מול ירדן הועילה. ביקור רה"מ לפיד ופגישתו עם המלך הירדני הועילו ותרמו ליחסים בין המדינות. לירדן יש תפקיד חשוב בשקט של אזור יהודה ושומרון וגם בירושלים. צריך לזכור שהיינו אתמול בט' באב ולא רצינו זליגה של האלימות אל תוך ירושלים. אנחנו שמחים שזה הצליח ושלירדן היה תפקיד חשוב בכך".

על התוצאות בשטח טענו הגורמים המדיניים כי "ידענו לזהות שהג'יהאד האסלאמי לא מצליח לחולל את הדברים שרצה ונפגע משמעותית. אף על פי שראש הג'יהאד בכלל באיראן, ולא בסיטואציה שיכל להורות על התקפלות, הלחץ עשה את שלו. התיווך המצרי היה מאוד אינטנסיבי, הקשר היה הדוק, בסופו של דבר התוצאה הסופית היא תוצאה טובה. אתמול הג'יהאד ירה לכיוון ירושלים ומול הדבר הזה הוחלט שלא יוכנס סולר או דברים אחרים לפני הפסקת אש מלאה. כך העניין גם סוכם אתמול בלילה. חשבנו שנוכל להגיע לזה כבר אחה"צ אבל הצדדים השונים היו כנראה צריכים למצות את המחול הקרבי".

על החשש כי חמאס יצטרף ללחימה, השיבו הגורמים כי "היה חשש, הערכת סיכונים תמיד היא באי ודאות אבל בסך הכל הערכות המודיעין והערכת המצב התממשה, זה לא עבר מפלס שחששנו שזה יצא משליטה. זו אחת הסיבות שהיה חשוב לסיים את המבצע בזמן, ככל שהוא היה נמשך, זה היה סיכון שחמאס יכנס".

על טענת כלי תקשורת פלסטיניים כי ישראל הסכימה לשחרר שני אסירים של הג'יהאד האסלאמי, השיבו הגורמים כי "ישראל לא הסכימה לשחרור שני האסירים שהמצרים ציינו, לא של עוואדה ולא של האסיר שנעצר בשבוע שעבר. המצרים ביקשו, אנחנו נאפשר דיאלוג. הם רצו לדעת את מצבם ורצו לדעת שהם בסדר. הכל התחיל כי גא"פ חשב שאסיר נהרג בשבוע שעבר מה שלא נכון. זו סוגייה רגישה, אנחנו עוד מדברים עליה עם המצרים. המצרים לא אמרו שנשחרר אסירים כי לא התחייבנו לזה, הם יעשו מאמצים ואנחנו נדבר איתם".

יו"ר מרצ הפורש ניצן הורוביץ פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "עם סיום המבצע, יש הזדמנות לשינוי עומק בעזה. חזרה לרגיעה המבורכת של השנה האחרונה היא תנאי מפתח, אבל זה לא מספיק. עכשיו יש להיכנס לשיח מסודר על הבנות בטחוניות, החזרת הישראלים שבידי חמאס, העמקת הפיתוח הכלכלי, ובעיקר מו״מ עם כל הגורמים, כולל הרשות הפלסטינית והאזור, על הסדר מדיני".

נציין כי נכון לעת הזו, בישראל לא מתכוונים לבצע שחרורים מוקדמים.