בתום שלושה ימים מתוחים, נכנסה אתמול בשעות הלילה לתוקף הפסקת האש במבצע "עלות השחר"פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניבראסיטת תל אביב, שוחח עם אראל סג"ל ב-103FM והביע את דעתו על השתלשלות המבצע: "כשאנחנו מגיעים לבידול בין חמאס לג'יהאד, בתוך זה מקופלת הנחה מאוד בעייתית".

טורקיה גינתה את ישראל: "אין הצדקה להרג חפים מפשע"

לאחר הפסקת האש: השאלה שישראל צריכה לשאול את עצמה לקראת הסבבים הבאים

"ברמה הטקטית, אני לא חושב שיש מי שבעצם יכול לטעון שהייתה פה פחות מאשר הצלחה מבצעית, אבל בוא נזכיר מה הייתה הנחת העבודה שלנו בשנה האחרונה – שככל שמשפרים את המצב הכלכלי בעזה, מגיעים בסופו של דבר למצב בו החמאס מקבל ברשות ובסמכות את התווית של בעל הבית והוא יכול כמובן לשלוט על המציאות בעזה ולרסן אותה כשצריך", הוסיף.

בהמשך, טען כי המבצע האחרון ברצועת עזה הוכיח בדיוק ההפך. "אנחנו צריכים לזכור שיש הנחה מקופלת שאומרת שבין אם החמאס רוצה או לא, המשחק הכפול שלו נמשך כאן, ולכן במונחים אסטרטגיים אין שום דבר במבצע הזה שיכול ללמד על איזשהו סוג של שינוי או של משהו שישראל יכולה איתו בעצם לצאת לדרך חדשה".

לדבריו, "צריך לזכור שהבידול הזה לא הופך את חמאס לקבוצה של צדיקים. החמאס בעצם מגביר את יכולת השליטה שלו על עזה ומנסה לסחוט כמה שיותר שיפורים ברמה התשתיתית, אזרחית וכך הלאה, אבל במקביל הוא משקם את יכולותיו הצבאיות כדי שביום פקודה לחזור ולעשות את מה שהוא נולד בשבילו".  

פרופ' רבי טען כי הממשלה הנוכחית פועלת כקודמתה בהפרדה בין הרצועה ליהודה ושומרון. "בין אם היא אומרת כך או בין אם לא, היא פועלת במובנים שבסופו של דבר אין היתכנות למדינה פלסטינית, היא גם לא הולכת לכיוון הזה".

הוא הסביר כי מה שהוכיח המבצע, הוא שיש מציאות מאוד מורכבת, "העניין פה הוא ברירה בין נבלה לטריפה. גם החמאס וגם הג'יהאד האסלאמי נעים אחר אותו דבר בסופו של יום, מדינת הלכה אסלאמית אחת גדולה מהירדן ועד הים. שניהם כנראה לא ישיגו את זה, אבל בכל מקרה, בדרך, כל אחד מהם מתנהג בצורה אחרת".

"מטס הסיום" של צה"ל במסגתו הותקפו מטרות ברצועת עזה. באדיבות דובר צה"ל

"הג'יהאד האסלאמי זה גוף שכל מעייניו בעצם נתונים למאבק בלי שום סייגים נגד ישראל, לחמאס יש הרבה מאוד שיקולים. ישראל חכמה תדע לתת לחמאס אבל גם לקחת. החמאס לא יהפוך להיות השומרוני הטוב, את זה צריך להבין", המשיך. 

עוד ציין כי החמאס משחק כאן משחק כפול, על מנת לא לעבד את היתרונות ועדיין לומר בצורה הדקלרטיבית שהוא תומך בג'יהאד האסלאמי. "טקטית אפשר לתת שאפו על עלות השחר, אסטרטגית זה לא רק שלא הייתי אומר שאפו, אלא הייתי אומר בסופו של דבר – 'פני הדור כפני הכלב'. אנחנו הולכים ונכנסים בסופו של דבר לשיבור הולך וגדל של המציאות הפלסטינית", העריך. 

"מה שמוכיחים לנו המבצעים הללו הם שאנחנו מתרחקים ממה שחשבנו פעם שהוא הפרדיגמה, וזה בעצם המפעל של בנימין נתניהו – הנושא הזה של הבידול והשיבור של המציאות הפלסטינית כדי להרחיק פלסטינים מהחזון של המדינה הפלסטינית. זה הצליח או לא הצליח מעבר למשוער", סיכם. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM