מבצע "עלות השחר": סבב הלחימה בין ישראל לארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הגיע הלילה (בין ראשון לשני) להסכם הפסקת אש. בתוך כך, גורם ביטחוני סיכם את המבצע בשיחה עם כתבים צבאיים, והדגיש כי "זה היה מבצע צבאי מוצלח. צה"ל הפגין יכולות מודיעיניות התקפיות והגנתיות מרשימות".

על פי הגורם הביטחוני, "צה"ל נדרש לאתגרים הרבה יותר מורכבים בהיקפים הרבה יותר נרחבים, אבל מה שהופגן כאן היה מוצלח. זה מאמץ של יותר משנה בהובלת שר הביטחון, בני גנץ. יש פה הרבה עבודה לאורך זמן שנתנה לגיטמציה לצה"ל לפעול וזה מאד בלט בסוגיית מנגנון הסגירה. אנחנו זוכרים מבצעים אחרים. כאן מנגנון הסגירה היה מבוסס על בנייה וחיזוק של קשרים מאד הדוקים. מעורבותו האישית והאינטימית של שר הביטחון במנגנון הסגירה".

שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב בפיקוד הדרום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב בפיקוד הדרום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"התשתית הנוספת שעליה עובדים שנים, היא שילוב של מקלות ומצד שני גזרים, ובמישור האזרחי והכלכלי מול אוכלוסיית עזה - סחורות ופועלים. השילוב של השניים, יצר מצב שבו החמאס נשאר בחוץ ולא הצטרף. יש פה פוטנציאל להמשך שימור וביסוס השקט והיציבות. גם בסוגיית פתרון סוגיית השבויים והנעדרים. אנחנו מסתכלים קדימה. לאחר שומר חומות נקטנו בהצטיידות מסיבית של חימושים מדוייקים בהיקפים מאד גדולים. זה עוד לפני הודעת הנשיא ביידן של מליארד שקל למיירטי כיפת ברזל. לא עשינו שימוש במערכת הלייזר מגן אור, היא בפיתוח".

"מערכת הקשרים האפקטיבית עם המצרים כגורם מוביל התגבשה מאוד. הקטארים והאו"ם גם היו בתוך הסיפור הזה והשילוב הזה הוכיח את האפקטיביות שלו. קטאר הייתה מעורבת ויש לה פוטנציאל לעוד דברים במעלה הדרך", הוסיף.

תקיפת צה''ל ברצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)
תקיפת צה''ל ברצועת עזה במהלך מבצע ''עלות השחר'' (צילום: מג'די פתחי/TPS)

כמו כן, הגורם הביטחוני התייחס לעניין השבויים והנעדרים ואמר כי "הסוגייה הזו של המקלות והגזרים והרווחה הכלכלית של תושבי עזה לצד הרתעה, יכול לשמר על השקט ולתרום לסוגיית השבויים והנעדרים". על נושא החימושים הסביר כי "המבצע הזה בהשוואה לשומר חומות צרך פחות חימושים ופחות מיירטים".

בנוסף, הסביר על עניין הפועלים הפלסטינים ואמר: "יש לזה משקל בהחלטת החמאס לא להצטרף. יש ברצועה תושבים רבים ויש לזה תרומה לאי הצטרפות של החמאס. יש לזה תרומה לסגירת הסבב. בהתאם להתנהלות שלהם ככה אנחנו נפעל. אם יהיה אפשר לפתוח, נפתח יותר. שיקום עזה הפרוייקטים המשמעותיים מותנה בפיתרון סוגיית השבויים והנעדרים. עלות המבצע? זה מבצע קטן יותר משומר חומות והעלויות יהיו בהתאם", סיכם.