הרמטכ"ל אביב כוכבי אמור לסיים את כהונתו רק בתחילת השנה הבאה, אך תהליך בחירתו ומינויו של מחליפו העתידי - כבר נמצא בשלבים מתקדמים מאוד. הדבר עורר ביקורת רבה, שכן בימים אלה מכהנת בישראל ממשלת מעבר, ועדיין לא ברור מי יהיה שר הביטחון הבא, כך שיש מי שטוענים שמינוי רמטכ"ל בעת הזו עשוי להיות בעייתי. הדבר עורר מתקפות על שר הביטחון בני גנץ, והוביל להתערבות היועצת המשפטית לממשלה - שקבעה כי אין מניעה לעשות זאת.

היועמ"שית: אין מניעה משפטית להמשך הליך מינוי הרמטכ"ל בתקופת הבחירות
גנץ ממשיך בהתייעצויות לקראת בחירת הרמטכ"ל הבא | כל הפרטים
לידיעת הקורא בני גנץ: זה הקריטריון החשוב ביותר בבחירת הרמטכ"ל הבא | פרשנות

האלוף (במיל') יצחק בריק, חבר תנועת הביטחוניסטים, תקף היום (רביעי) בשיחה עם ינון מגל ויריב אופנהיימר את תהליך מינוי הרמטכ"ל בכלל ואת המתרחש כעת בפרט. "מבקר המדינה הוציא לפני מספר שנים דוח קשה מאוד בנושא בחירת הרמטכ"ל", ציין ב-103FM, "אין קריטריונים וכל שר ביטחון ממציא את הקריטריונים של עצמו. בדרך כלל, המועמד שעליו השר החליט - לא משתנה כתוצאה מהתייעצויות שלו, מה שאני קורא לזה עבודה בעיניים".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לדבריו, תהליך זה מביא לבחירת רמטכ"ל על פי שיטת "חבר מביא חבר" ושייכות לקבוצה וקשרים ולא בהכרח על פי הטוב ביותר. "ב-49 השנה האחרונות כיהנו 13 רמטכ"לים, כאשר עשרה מתוכם היו בעלי כומתות אדומות", הסביר בריק, "כיום, בעלי הכומתות מהווים פחות מעשרה אחוז של הלוחמים של צה"ל - אך מהווים 77 אחוזים מהרמטכ"לים"

הוא נשאל כמה אלופים באים מחילות מסוימים, והשיב כי "כבר היום, בכל תפקיד מפתח, אלופי הפיקודים המכהנים הם בעלי כומתות אדומות. כלומר, כבר סגרו את האופציה לרמטכ"ל הבא לעשר השנים הבאות ואנחנו ממשיכים עם אותו מאפיין של קבוצתיות". הבכיר לשעבר תהה: "מבחינה הסתברותית אין שאחרים שהם טובים? במבחן התוצאה, כשאני מסתכל על השנים האחרונות, זה לא הוכיח את עצמו. מה שקורה היום בצבא זה בלתי ייאמן".

האם זה נכון למנות כעת רמטכ"ל חדש?
"ממש לא נכון. אני לא עוסק בפוליטיקה, אבל הממשלה הבאה היא זו שתעבוד עם הרמטכ"ל ולכן היא זו שצריכה לבחור אותו. אלה שינהלו עמו את העניינים צריכים להחליט. כבר היום צריך לחוקק חוק שישנה את התמונה ויעסוק באופן בחירת הרמטכ"ל - להקים וועדה של בכירים מומחים בביטחון שיקבעו קריטריונים ברורים לגבי התאמה לכהונת הרמטכ"ל, כמו יכולת מבצעית, ניהולית וארגונית, הבנה עמוקה במבנה ותרבות צה"ל. יכול להיות רמטכ"ל מצוין ביכולות המבצעית אבל אם כל הבסיס מתחתיו קורס הרי אי אפשר לבצע את הרעיונות שלו".

המגישים תהו: "לפי מה שאתה אומר אתה רוצה לתת לכוכבי להישאר", ובריק השיב: "אין ספק שאין הדברים יימשכו לאורך זמן אז יצטרכו לעשות מעשה. אנחנו צריכים לתת קרדיט על כך שעוד חודשיים שלושה תהיה ממשלה חדשה. צריך להחליט חוק שלא יגיע רק מועמד אחד של שר אחד, אלא להביא מועמד בוועדה חיצונית מבוססת על ידי אנשי ביטחון מצוינים, שתבחר שלושה מתוך הצבא, תבדוק אותם על פי קריטריונים לא רק של יכולת מבצעית, להביא את זה לדיון בפני הממשלה". 

אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

איך אתה מסביר את האירוע הזה?
"יש בזה כוח ענק. גנץ ממשיך להיות בפוליטיקה והוא יכול להיות גם שר הביטחון או ראש הממשלה הבאים. הנקודה היא, שמינוי רמטכ"ל יוצר מחויבות ואמון הדדי בינך לבינו, אז אל תרוץ לבחור לאחרים את הרמטכ"ל. כל תהליך מינוי הרמטכ"ל צריך להשתנות, צריך לשנות את החוק, צריך להגיע לממשלה עם מספר מועמדים, הממשלה תחליט ותדון, ובסוף תבחר את הרמטכ"ל המתאים ביותר ולא שר הביטחון לבד. לכן, אחד הדברים הכי בסיסיים זה לשנות את תהליך בחירת הרמטכ"ל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm